عصر خودرو

اروپا خسارات شرکت های آسیب دیده از تحریم ایران را جبران می کند؟

عصر بازار- وزیر دارایی فرانسه گفت، دولت این کشور به دنبال این است که ببیند آیا اتحادیه اروپا می تواند خسارات شرکت های اروپایی ای را که به دلیل همکاری با ایران با تحریم های آمریکا مواجه اند جبران کند یا نه.

اروپا خسارات شرکت های آسیب دیده از تحریم ایران را جبران می کند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، برونو له مایر، وزیر دارایی فرانسه گفت، دولت این کشور به دنبال این است که ببیند آیا اتحادیه اروپا می تواند خسارات شرکت های اروپایی ای را که به دلیل همکاری با ایران با تحریم های آمریکا مواجه اند را جبران کند یا نه.

    وی با اشاره به قوانین اتحادیه اروپا که سابقه آنها به سال 1996 بر می گردد گفت، این قوانین ممکن است به اتحادیه اروپا اجازه دهد که برای حمایت از شرکت های اروپایی در برابر تحریم های وضع شده از سوی دولت آمریکا مداخله نماید. وی افزود، فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته تا موضع خود را در این زمینه سخت تر کند.

    در سال 1996 یعنی زمانی که آمریکا تلاش کرد شرکت های خارجی طرف همکاری با کوبا را مجازات کند، اتحادیه اروپا با تهدید به وضع تحریم های تلافی جویانه واشنگتن را ناگزیر ساخت تا از اقدام خود عقب نشینی کند.

    وی افزود: «آیا ما قرار است به آمریکا اجازه دهیم مه پلیس اقتصادی جهان شود؟ پاسخ منفی است.»

    «تقویت مقررات سال 1996 ... به ما اجازه می دهد که خودمان هزینه های هرگونه تحریم احتمالی شرکت ها را بپردازیم.»

    وزیر دارایی فرانسه افزود، شرکت های اروپایی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر از جمله ایران ممکن است بخواهند به جای استفاده از دلارهای آمریکایی یا بانک های آمریکایی از درون اروپا تامین مالی پروژه هایشان را انجام دهند.

    رهبران اتحادیه اروپا وعده داده اند که برای حفظ برجام تجارت نفت ایران و روند ورود سرمایه به این کشور را تداوم خواهند بخشید، اما آنها در عین حال اذعان کرده اند که این کار آسانی نخواهد بود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیروز به کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت، اقدامات اتحادیه اروپا برای حفاظت از منافع ایران از برجام کافی نبوده است.

    برچسب ها