عصر خودرو

انتشار صکوک ۸۰۰ میلیارد تومانی شرکت مخابرات ؛

رکورد تامین مالی بخش خصوصی بازهم شکسته شد

عصر بازار- جلسه پذیره‌نویسی صکوک اجاره ۸ هزار میلیارد ریالی شرکت مخابرات ایران با نماد «صخابر ۱۰۲» ۳۰ اردیبهشت ماه در شرکت بورس برگزار شد.

رکورد تامین مالی بخش خصوصی بازهم شکسته شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، صکوک اجاره 8 هزار میلیارد ریالی شرکت مخابرات ایران از 30 اردیبهشت  تا اول خردادماه سال جاری در راستای تأمین مالی شرکت و با سود 16 درصد از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد پذیره‌نویسی قرار می‌گیرد.
    در ابتدای این جلسه بیگدلی معاون مالی شرکت مخابرات ایران گفت: امروز یکی از ابزارهای نوین تامین مالی در بازار سرمایه عملیاتی می‌شود.
    بیگدلی با اشاره به اهمیت این مهم اضافه کرد: شرکت مخابرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی ایران، با تامین مالی از طریق صکوک قصد شروع یک روش جدید برای تامین مالی را دارد.
    وی افزود: شرکت مخابرات پیش از این تامین مالی را از طریق بازارهای مالی انجام می‌داد که با توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه در زمینه تامین مالی، این شرکت تصمیم گرفت که برای تامین مالی به سراغ بازار سرمایه برود.
    در ادامه این جلسه تیموری شندی مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به رفع محدودیت‌هایی که پیش از این برای تامین مالی از طریق صکوک در بازار وجود داشت، بیان کرد: این اوراق اولین اوراق بدهی است که بدون وجود رکن ضامن،‌ در بازار سرمایه عرضه می‌شود و سهام مخابرات و ارتباطات سیار به عنوان وثیقه‌ی انتشار این اوراق قرار می گیرد.
    وی ادامه داد: این اوراق با نماد "صخابر102" به منظور خرید تجهیزات شرکت مخابرات و با سررسید 4 ساله منتشر می‌شود و مواعد پرداخت سود اوراق سه ماه یکبار خواهد بود. حداقل قیمت 910 هزار ریال به ازای هر ورقه بوده و متقاضیان می‌توانند با داشتن کد معاملاتی، از طریق همه کارگزاری‌های عضو بورس اقدام به خریداری کنند.
    تیموری در خصوص سود این اوراق بیان کرد: نرخ اسمی سود این اوراق 16 درصد سالانه روز شمار است اما تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان بازارگردان این اوراق به منظور افزایش جذابیت نرخ سرمایه‌گذاری،‌ مدلی برای بازارگردانی اوراق درنظر گرفته است.
    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان افزود: بر اساس این مدل، نرخ بازده مؤثر اوراق (YTM) برای خریدارانی که در زمان پذیره‌نویسی اقدام به خرید کنند و در سررسید یک ساله اوراق را بفروشند، 23 درصد سالانه معادل 21 درصد سالانه روزشمار خواهد بود و در صورت فروش اوراق قبل از سررسید یک ساله نیز مطابق مظنه بازارگردانی اعلام شده،‌ نرخ بازدهی که نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، معادل 20 درصد سالانه روزشمار است.
    در ادامه ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان ضمن اشاره به
    در اسفندماه سال گذشته بزرگ‌ترین تامین مالی بخش خصوصی که همان پذیره‌نویسی 700 میلیارد تومانی اوراق مرابحه شرکت ایران خودرو بود توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام شد. امروز پس از گذشت مدت کوتاهی رکود تامین مالی بخش خصوصی با انتشار صکوک 800 میلیارد تومانی شرکت مخابرات ایران توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان شکسته شد. 
    شهرآبادی ادامه داد: اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند به زودی این رکورد دوباره شکسته خواهد شد.

    برچسب ها