عصر خودرو

سایه بازارهای جهانی بر بورس

عصر بازار- روند فرسایشی معاملات بورس تهران روز گذشته نیز ادامه یافت و نماگر این بازار با ثبت رشد اندک حدود ۱۸ واحدی برای چهاردهمین روز کاری در کانال ۶۲ هزار واحدی باقی ماند. بیشتر کارشناسان دلایل این رکود فرسایشی را به افت قیمت در بازارهای پایه نسبت می‌دهند و معتقدند افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی در شرایط کنونی سکان هدایت بیشتر گروه‌های بازار سهام را در دست گرفته است.

سایه بازارهای جهانی بر بورس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از گروه‌های مزبور، گروه فلزات اساسی است که از ابتدای سال با رکودی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند. دو عامل اثر‌گذار بر وضعیت شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه، قیمت جهانی فلزات و نرخ دلار است و در شرایطی که در دو سال اخیر میانگین قیمت فلزات جهانی کاهش حدود 30 درصدی داشته است، نرخ برابری دلار در برابر ریال بدون تغییر خاصی باقی مانده و مجموع این دو عامل وضعیت نامناسبی را به بیشتر نمادهای این گروه تحمیل کرده است. در بررسی وضعیت سایر گروه‌ها نیز، شاهد وضعیت نامناسبی هستیم به‌طوری که از بین 34 صنعت فعال بورسی در روز گذشته، شاخص 20 گروه با رشد و شاخص 14 گروه با افت مواجه شدند. وضعیتی که بیش از هرچیز رکود دامنگیر را در وضعیت صنایع بورس تهران یادآوری می‌کند. بررسی روند نوسانات قیمتی صنایع مختلف نشان می‌دهد گروه استخراج نفت پربازده‌ترین و گروه لاستیک و پلاستیک زیان‌ده‌ترین گروه‌های فعال بازار دیروز بودند. بیشترین حجم معاملات در اختیار گروه بانکی و بیشترین ارزش معاملات در اختیار گروه محصولات شیمیایی بود.


    راه دراز رونق در گروه فلزی

    همان‌طور که اشاره شد افت قیمت در بازارهای جهانی به عمده نمادهای زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی تسری پیدا کرده و در این راستا نیز شاخص این گروه در بازه سالانه افت 5/ 35 درصدی را ثبت کرده است. در مورد وضعیت گروه فلزات اساسی، حسام حسینی، کارشناس بازار سهام گفت: در شرایطی که میانگین قیمت‌های فلزات رنگین جهانی افت حدود 30 درصدی را تجربه کرده و نرخ دلار نیز با تلاش‌های دولت در دو سال اخیر رشد خاصی نداشته است، گروه مزبور وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند. در بازار داخلی نیز به دلیل رکود موجود در بخش ساخت‌و‌ساز پیش‌بینی نمی‌شود این شرکت‌ها در کوتاه‌مدت با تعدیل مثبت همراه باشند. حسینی در مورد اثر‌پذیری گروه فلزات اساسی از رفع تدریجی تحریم‌ها گفت: دو عامل نرخ دلار و قیمت‌های جهانی وضعیت این گروه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و رفع تحریم‌ها نمی‌تواند وضعیت این گروه را تغییر دهد. بنابراین، تنها در بلند‌مدت و با رونق گرفتن اقتصاد کشور و بخش ساخت و ساز است که می‌توانند تغییر محسوسی را تجربه کنند اما در کوتاه‌مدت این گروه جزو گروه‌های اثر‌پذیر و منتفع از رفع تحریم‌ها نیست. در معاملات روز گذشته گروه فلزات اساسی به جز دو نماد «وتوکا» و «فولاد» دیگر نمادهای معامله شده در معرض افت قیمتی قرار گرفتند و به اتفاق قرمز‌پوش شدند که در نهایت نیز منجر به افت 34/ 0 درصدی شاخص این گروه شدند. «فمراد» بیشترین افت قیمتی را در کارنامه معاملات روز گذشته خود ثبت کرد. «فولاد» بیشترین حجم و ارزش معاملات را بین هم‌گروهی‌های خود به دست آورد. قیمت این سهم نیز در نهایت رشد 27/ 0 درصدی را تجربه کرد.


    قرمزپوشی یکدست لیزینگ‌ها

    گروه لیزینگی که از زمان اعطای وام 25 میلیونی خودرو (با نرخ سود 16 درصدی) در مسیر کاهش قیمت بود، در روزهای اخیر نیز نزول ممتد خود را ادامه داده است. این گروه روز گذشته رتبه سوم زیان‌ده‌ترین صنایع را کسب کرد و با افت 84/ 0 درصدی زیان خود در هفت روز معاملاتی اخیر را به 3 درصد رساند. به اعتقاد کارشناسان، افت تقاضا برای شرکت‌های لیزینگی در پی وام یادشده، مهم‌ترین‌ عامل افت قیمت نمادهای این گروه بوده است. این در حالی است که دبیر انجمن شرکت‌های لیزینگ پیش‌تر گفته بود خودروهای ایرانی برای لیزینگ‌ها جذابیت خاصی ندارد و به همین دلیل وام با سود 16 درصدی خودرو ایرانی به هیچ عنوان تهدیدی برای لیزینگ‌ها به شمار نمی‌رود. در این راستا همه نمادهای گروه سایر واسطه‌گری مالی روز گذشته قرمز‌پوش شدند. «ولصنم» بیشترین افت قیمتی و «ولیز» کمترین افت قیمتی را به نام خود ثبت کردند. «ولساپا» نیز بیشترین حجم و ارزش این گروه را به نام خود ثبت کرد. در تحولات مربوط به این گروه شرکت 30 میلیارد تومانی لیزینگ خودرو غدیر سود هر گزارش عملکرد 10 ماهه خود را روی سامانه کدال قرار داد و بر اساس آن سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر را 521 ریال پیش‌بینی کرده و در عملکرد 10 ماهه منتهی به 30 مهر، 64 درصد معادل 334 ریال از آن را پوشش داده است. این نماد در سه ماه اخیر با افت 20 درصدی قیمت مواجه بوده است.


    قطعی گاز در شرکت‌های سیمانی
    روز گذشته، به جز نماد «سخاش» دیگر نمادهای معامله شده در گروه سیمانی به اتفاق سبز‌پوش شدند و در نهایت نیز موجب افت 07/ 0 درصدی شاخص این گروه شدند. «سشرق» بیشترین حجم و «سخوز» بیشترین ارزش معاملات بازار دیروز را در اختیار داشت. به نظر می‌رسد وضعیت نامناسب بیشتر شرکت‌های سیمانی که به کرات توسط کارشناسان این حوزه گفته شده است موجب رکودی عمیق در عمده معاملات گروه سیمانی شده است. در تحولات مربوط به گروه سیمانی، دبیر انجمن سیمان گفت: با فرا رسیدن روزهای سرد سال و در پی افزایش مصرف گاز کشور، گاز برخی کارخانه‌های سیمانی از جمله کارخانه‌های سیمان غرب کشور قطع شد و برخی کارخانه‌ها نیز با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو هستند. وی تصریح کرد: در این شرایط که کشور با کمبود گاز روبه‌رو است، مصوبه مربوط به اختصاص مازوت با نرخ پایه گاز به کارخانه‌های سیمانی نیز اجرا نمی‌شود و به همین دلیل کارخانه‌ها اطمینان لازم بابت تامین نیازشان به مازوت و استفاده از موجودی مازوت خود را ندارند.


    شیخان توضیح داد: طبق مصوبه سال گذشته دولت، کارخانه‌های سیمان تا پایان سال 94 در شرایط افت فشار یا قطع گاز می‌توانند مازوت را با نرخ پایه گاز خریداری کنند، این در حالی است که شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی در مراکز استان‌ها اعلام می‌کنند که چنین مصوبه‌ای به آنها ابلاغ نشده است. وی اظهار کرد: ظاهرا وزارت نفت این مصوبه را به مراکز استان‌ها ابلاغ نکرده و به همین دلیل کارخانه‌ها در خرید مازوت با قیمت پایه گاز مشکل دارند. وی با بیان اینکه موجودی مازوت کارخانه‌ها پاسخگوی نیاز 7 تا 10 روزه آنها است، گفت: تولیدکنندگان نسبت به تامین دوباره مازوت با نرخ مصوب اطمینان ندارند و به همین دلیل تمایلی به مصرف موجودی مازوت خود نشان نمی‌دهند. به اعتقاد کارشناسان، این وضعیت می‌تواند وضعیت رکودی سیمان‌سازها را تشدید کند.


    حمل‌و‌نقلی‌ها چشم انتظار نشست حکام
    رکود موجود در وضعیت کلی بازار روز گذشته در گروه حمل ونقل نیز به خوبی مشاهده شد. شاخص گروه مزبور تحت تاثیر فضای رکودی بازار سهام با افت 19/ 0 درصدی مواجه شد. به نظر می‌رسد رکود در بازارهای جهانی گریبان این گروه را نیز گرفته است. هر چند پیش‌بینی می‌شود حمل و نقلی‌ها جزو منتفع‌ترین صنایع بورسی از رفع تحریم‌ها باشند به همین دلیل به نظر می‌رسد سهامداران این گروه در انتظار نشست حکام در هفته آینده باشند. در معاملات دیروز «حتاید» تنها نماد سبزپوش گروه حمل‌و‌نقل بود. «حکشتی» بیشترین حجم و ارزش معاملات را بین هم‌گروهی‌های خود به دست آورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو