عصر خودرو

نفت ۸۰ دلاری تاثیر منفی بر تقاضای جهانی دارد

عصر بازار- احتمال استفاده اروپا از یورو در تجارت نفت با ایران، تاثیر منفی نفت ۸۰ دلاری بر تقاضای جهانی و و ابراز نگرانی عربستان از عرضه ناکافی جهانی نفت از جمله مهمترین عناوین خبری حوزه نفت در ۲۴ ساعت گذشته است.

نفت ۸۰ دلاری تاثیر منفی بر تقاضای جهانی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش کرد، اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای اقدامی است که براساس آن، پرداختی های مرتبط با خرید نفتی کشورهای عضو این اتحادیه از ایران، به جای دلار با استفاده از یورو انجام شود.
    به گفته این منبع آگاه، این تصمیم پس از نشست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیران خارجه ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره توافق هسته ای با ایران پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام اتخاذ شده است.

    ** نفت 80 دلاری تاثیر منفی بر تقاضای جهانی دارد
    رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی گزارش داد: ممکن است، رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی آهسته‌تر شود زیرا قیمت نفت به 80 دلار نزدیک می‌شود و بسیاری از کشورهای واردکننده این محصول، دیگر یارانه سوخت ارائه نمی‌کنند.
    این نهاد پیش‌بینی کرد که رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز برسد. البته این نهاد، پیشتر رشد تقاضای نفت را یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز برآورد کرده بود.
    در این میان، عرضه نفت جهان در ماه آوریل امسال نسبت به آوریل پارسال، یک میلیون و 780 هزار بشکه در روز افزایش داشت که بیشتر آن مربوط به کشورهای غیرعضو اوپک بود.

    ** اوپک رشد قیمت نفت را ناشی از کمبود عرضه نمی داند
    به گزارش رویترز، چهار عضو اوپک معتقدند که افزایش قیمت نفت به 80 دلار در کوتاه مدت، ناشی از مسائل ژئوپلتیک است نه کمبود عرضه؛ این نگاه، بیانگر آن است که اوپک هنوز عجله ای برای تجدید نظر در توافق کاهش تولید ندارد.
    به گفته این چهار عضو اوپک، افزایش اخیر قیمت ها بیشتر ناشی از نگرانی ها درباره تحریم های آمریکا علیه ایران و تنش ها در خاورمیانه است تا کاهش ناگهانی شکاف بین عرضه و تقاضای نفت.
    این سازمان، بالا گرفتن تنش ها در خاورمیانه را تنها دلیل افزایش قیمت ها می داند.

    ** الکساندر نواک بار دیگر وزیر انرژی روسیه شد
    به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در دور بعدی انتخابات نیز به این سمت انتخاب شد.
    «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان اوپک، در این باره گفت: انتخاب دوباره نواک مهر تاییدی بر ایفای نقش وی در هدایت همکاری راهبردی اوپک با غیراوپک به شمار می رود.
    رویترز نیز در خبری به نقل از «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، «اینکه آیا نوسان قیمت نفت ادامه می یابد یا خیر، نیازمند زمان است.»
    نواک معتقد است، قیمت جهانی نفت، اکنون تحت تاثیر مسائل ژئوپلتیکی است، اما در نهایت بازار (عرضه و تقاضا) خود را به تعادل می‌رساند.

    ** عربستان، نگران عرضه ناکافی جهانی نفت
    به گزارش رویترز، در پی افزایش قیمت جهانی نفت به 80 دلار در هفته اخیر و برای نخستین بار از سال 2014 میلادی، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که در حال رایزنی با ابرشرکت های نفتی عضو و غیرعضو اوپک است تا از عرضه کافی نفت و رشد اقتصادی اطمینان حاصل کند.
    الفالح از همتایان خود خواست تا راهکار جهانی برای کاهش هیچان بازار ارائه دهند.
    وی به رئیس آژانس بین المللی انرژی نیز درباره تثبیت بازار نفت و اقتصاد جهانی اطمینان داده است.
    با وجود کاهش سطح ذخایر نفت، اوپک ضرورتی بر توقف توافق کاهش تولید نمی بیند.

    برچسب ها