عصر خودرو

با حضور وزیر صنعت؛

موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای اوراسیا امضا شد

عصر بازار- موافقت نامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در آستانه قزاقستان به امضا رسید.

موافقت نامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای اوراسیا امضا شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، تیگران سرگسیان رییس هیات کمیسیون اقتصادی اوراسیا در این باره گفت: فعلا توافقنامه موقت به امضا رسیده، اما در طول سه سال آینده کشورها باید به یک توافق جامع برسند. در توافق نهایی برای طیف گسترده ای از کالاهای وارداتی، کاهش یا حذف عوارض گمرکی در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: بلافاصله پس از این موافقتنامه، طرفین می توانند در پرداخت های گمرکی وارداتی صرفه جویی کنند. این فهرست برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل گوشت و محصولات چربی، انواع خاصی از شیرینی و شکلات، محصولات آرایشی، انواع تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی است و ایران مزایای تعرفه ای را برای لیست گسترده ای از محصولات غذایی - سبزیجات، میوه ها، میوه های خشک و مواد ساختمانی دریافت خواهد کرد.

    تیگران سرگسیان تصریح کرد: میزان نرخ عوارض واردات ایران برای کالاهای صنعتی به طور متوسط 7 درصد کاهش می یابد و برای کشورهای اتحادیه 3.5 درصد، برای کالاهای کشاورزی ایران به میزان 19 درصد و برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا 5 درصد کاهش می یابد.

    وزیر اقتصاد قزاقستان «تیمور سلیمانوف» نیز در این خصوص گفت: ظرفیت بازار ایران برای محصولات مورد علاقه صادراتی قزاقستان 8 میلیارد دلار است و در حال حاضر حجم مبادلات تجاری اتحاد اقتصادی اورآسیا با ایران 2.7 میلیارد دلار برآورد می شود.

    همچنین معاون اول نخست وزیر بلاروس در جریان مراسم امضای سند توافقنامه موقت منطقه آزاد تجاری تصریح کرد: این توافقنامه موقت منطقه آزاد تجاری که امروز در آستانه میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران امضاء شد، به تحقق استراتژی صادراتی بلاروس کمک خواهد کرد.

    واسیلی ماتیوشفسکی افزود: اولین تجربه ایجاد روابط چندجانبه با ایران دارای چشم انداز بسیار خوبی است. ما به نتایج متقابل خیلی خوبی دست یافتیم. به گفته وی، تجارت بین بلاروس و ایران از سال 1993 به صورت فعال در حال توسعه و رشد می باشد. حجم معاملات دوجانبه بین بلاروس و ایران در سال 2017 سه برابر شده است. در سه ماهه اول سال 2018 نیز پویایی بسیار مثبتی دیده می شود. علاوه بر همکاری تجاری و اقتصادی، همکاری های سرمایه گذاری میان دو کشور در حال توسعه است. بلاروس در صنعت ماشین سازی ایران سرمایه گذاری می کند. و ایران تعدادی از پروژه های بزرگ در حوزه لجستیک را در بلاروس اجرا می کند.

    این توافقنامه توسط محمد شریعتمداری «وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان»، تیگران سرکیسیان« رییس کمیسیون اقتصادی اوراسیا»، واسیلی ماتیوشفسکی« معاون اول نخست وزیر بلاروس»، تیگران آوینیان«معاون نخست وزیر ارمنستان»، عسکر مامین« معاون اول نخست وزیر قزاقستان»، زمیربیک عسکروف«معاون نخست وزیر قزاقستان» و دیمیتری کوزاک«معاون نخست وزیر روسیه» به امضا رسید.

    برچسب ها