عصر خودرو

این فلز سال‌های سختی را پیش‌رو دارد

پیش‌بینی قیمت مس در روزهای آتی

عصر بازار: یک کارشناس حوزه فلزات با ترسیم آخرین وضعیت بازار مس از چشم‌انداز این فلز و سال‌های سختی که این فلز پیش‌رو دارد سخن گفت.

پیش‌بینی قیمت مس در روزهای آتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت مس در چند وقت اخیر مجدداً روند نزولی به خود گرفته است.

    در همین راستا فرشید سلطان‌زاده، مدیر عامل شرکت فلزات و مواد در مورد علت کاهش قیمت مس در چند وقت اخیر گفت: تقریباً می‌شود گفت روند اخیر افت قیمت مس از ابتدای ماه می شروع شده است و قیمت‌ها از سطح شش هزار و 400 دلار به کمتر از شش هزار دلار و حتی در چند روز قبل، به کمتر از پنج هزار و 400 دلار بر تن رسید.

    او ادامه داد: البته اخبار نسبتاً مثبی که اخیراً در بازار شنیده شد، باعث شده سطح قیمت‌ها در حال حاضر نزدیک به پنج هزار و 600 دلار بر تن باشد.

    او نیز افزود: دو عامل عرضه و تقاضای جهانی مس و کسری یا مازاد ناشی از اختلاف آنها، دلیل اصلی افت و خیر قیمت‌ها به خصوص در سطح کلان هستند. بازار مس در چند سال اخیر به دلیل به بهره‌برداری رسیدن معادن جدید و در طرف مقابل، کاهش رشد اقتصادی کشورهای مصرف‌کننده و عقب افتادن تقاضا از عرضه، در شرایط مازاد قرار گرفته که این مساله، به افت قیمت مس در دو سال اخیر منجر شده است.

    سلطان‌زاده ادامه داد: چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد اولیه همچون مس، تحت تاثیر کاهش تقاضا در بازارهای صادراتی در اروپا و آمریکا، مجبور به کاهش رشد اقتصادی خود شده که بعضا، این مساله حتی از کنترل دولت چین نیز خارج شده است. افت اخیر بازار بورس چین، یکی از این موارد است.

    او در موارد تاثیرات مذاکرات لوزان و تاثیر آن روی قیمت مس گفت: قطعاً اگر ما به توافق برسیم قیمت‌ها تغییراتی خواهد داشت. ولی به دلیل اینکه ایران بازیگر کوچکتری در بازار بین المللی مس است، تاثیر عرضه مس بلوکه شده در انبارهای داخل کشور به بازار جهانی، چندان زیاد نخواهد بود. به عبارتی دیگر، تاثیر این توافق در بازار مس به اندازه برخی بازارهای دیگر نظیر بازار نفت نخواهد بود. ولی در مجموع، حتی اگر افت جزئی در قیمت مس ایجاد شود، کاهش ضرر ناشی از اجبارا ارزان فروشی و هزینه‌های مالی نقل و انتقال پول، صنعت مس کشور را منتفع خواهد کرد.

    سلطان‌زاده در مورد آینده قیمت مس نیز افزود: پیش‌بینی قیمت‌ها خیلی سخت است؛ عوامل تاثیرگذار بر بازار حال حاضر جهان، بسیار پیچیده هستند و مشخص نیست تا پایان سال چند اتفاق تاثیرگذار در بازار رخ خواهد داد. ولی اگر بخواهیم با توجه به شرایط فعلی بازار روند قیمتی مس را تخمین بزنیم، می توان گفت که تا پایان سال انتظار می رود حدود 600 تا 700 دلار بر تن به قیمت‌های فعلی افزوده شود.

    او در آخر افزود: قیمت ها در شرایط کنونی، بسیار به متوسط قیمت تمام شده مس نزدیک هستند و به همین دلیل، انتظار نمی رود از این بیشتر شاهد افت قیمت‌ها باشیم. از همین رو اگر اتفاقات جدیدی تا پایان سال حادث نشود، قیمت مس به تدریج به حدود شش هزار و 200 تا 300 دلار بر تن افزایش خواهد یافت. ولی حتی با رشد پیش بینی شده نیز، دو تا سه سال آینده، سال های سختی برای بازار مس خواهد بود.

    برچسب ها