عصر خودرو

شواهد از بی رونقی بازار پتروشیمی‌ها حکایت می‌کند

داده‌های ضعیف بازار پلیمرها

عصر بازار- بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها هم‌اکنون و در فاصله دو تعطیلی مهم شرایط چندان جذابی ندارد که به کاهش قیمت‌ها و همچنین عقب‌نشینی خریداران منجر شده است.

داده‌های ضعیف بازار پلیمرها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد شرایط آب و هوایی و برخی مشکلات در حمل‌ونقل‌ جاده‌ای نیز به این شرایط دامن زده و انتظار می‌رود در کنار نوسان بهای دلار در بازار داخلی، شاهد ادامه این وضعیت باشیم. به نظر می‌رسد پایان یافتن تعطیلات در هفته آینده می‌تواند زمان از سر گرفتن جدی فعالیت‌ها باشد.

    در بازار داخلی پلیمرها مدتی است که بهای بسیاری از گریدهای مهم و پرمخاطب در مسیر کاهش قرار گرفته؛ ولی هنوز این افت نرخ‌ها شدت بالایی به خود نگرفته است. کاهش آرام قیمت دلار از روزهای اوج خود، اعلام قیمت‌های پایه در سطوحی کمتر از گمانه زنی‌ها و انتظار بازار، تعطیلات گذشته و مخصوصا تعطیلات پیش رو و کاهش شدید حجم فعالیت‌ها در بازار داخلی یا میزان تولید در صنایع پایین دستی را می‌توان مهم‌ترین‌ دلایل این کاهش نسبی نرخ‌ها به شمار آورد. هم‌اکنون به‌صورت نسبی حجم موجودی انبارها در بازار طبیعی است؛ ولی با کاهش حجم معاملات در بورس کالا در هفته‌های گذشته به نسبت روزهای اوج آن، احتمال کاهش این حجم وجود دارد و نهایتا با بازگشت خریداران در هفته پیش رو، ممکن است در بازار داخلی با برتری تقاضا بر عرضه‌ها رو‌به‌رو باشیم. با توجه به شرایط خاص بازار و ضعف نقدینگی و کاهش حجم تولید در صنایع مصرف‌کننده، به احتمال قوی بهبود بنیادین بازار به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. در بورس کالای ایران شاهد کم رونقی معاملات در روز گذشته بودیم تا جایی که اغلب گریدها معاملات محدودی را تجربه کرد و درصد قابل توجهی از عرضه‌ها به مچینگ وارد شد. افزایش معاملات سلف مچینگ، رقابت برای خرید پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3 پتروشیمی شازند، بالابودن نسبی حجم عرضه‌ها به نسبت گذشته، خودنمایی عرضه‌های پلی‌پروپیلن‌ها هرچند که با جذابیت چندانی رو‌به‌رو نشد، ثبت یک روز آرام و بی رونق در رینگ پتروشیمی بورس کالا را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های روز گذشته این بازار به شمار آورد. با توجه به تعطیلات در هفته پیش رو و انتظار برای بهبود حجم عرضه‌ها و خودنمایی بیشتر تقاضا به احتمال قوی روزهای پیش رو شرایط بهتری در بازار تجربه خواهد شد که به تقویت حجم معاملات منجر می‌شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها