عصر خودرو

اونس در آغاز هفته کاری، در محدوده ۱۰۸۰ دلار ماند

خوش‌بینی به طلا خنثی شد

عصر بازار- در اولین روز کاری هفته، بخشی از جهش ۳ درصدی روز پنج‌شنبه یورو مقابل دلار خنثی شد تا پول آمریکا دوباره تبدیل به عامل فشار بر کالاهای پایه شود.

خوش‌بینی به طلا خنثی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد، رشد ارزش طلا در هفته کاری جاری را پیش‌بینی کرده‌اند، رشد دلار در صبح دوشنبه مانع رشد بهای طلا شد. دیگر مانع پیشروی طلا، رشد شاخص‌های جهانی سهام بود. رشد دلار، نفت را نیز تحت‌تاثیر قرار داد، گرچه طلای سیاه، بیشتر تحت فشار نتیجه نشست اوپک بود که روز جمعه، 3 درصد از قیمت نفت خام کاست. به این ترتیب، هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها، در نخستین ساعات کاری هفته جدید، به ضرر طلا عمل کردند. رشد ارزش دلار همسو با افت ارزش نفت خام، قیمت فلز زرد را تحت‌فشار قرار می‌دهد. با اینکه اونس طلا صبح روز گذشته، در ابتدای محدوده 1080 دلار نوسان داشت و نتوانست به رشد 6/ 2 درصدی هفته گذشته ادامه دهد، نباید فراموش کرد که هنوز تا پایان هفته راه درازی در پیش است. البته به این نکته نیز نباید بی‌توجه بود که با وجود خوش‌بینی حاضران و ناظران بازار طلا به این کالای گرانبها، چشم‌انداز فنی و بنیادین این کالای ماندگار، همچنان ضعیف است.


    هر اونس طلا که هفته گذشته با 30 دلار رشد به قیمت 1086 دلار رسیده بود، هفته جدید کاری را با نوسان پیرامون مرز 1085 دلار آغاز کرد و بعد رو به افت گذاشت. روز گذشته تا ساعت 8 شب به وقت تهران، قیمت 1076 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد. شاخص دلار که روز جمعه روی عدد 35/ 98 واحد ایستاده بود، روز گذشته دوباره به عدد 99 نزدیک شد.

    همزمان با این عامل فشار، ‌عملکرد خوب بازارهای سهام نیز به ضرر طلا تمام شد. بازارهای سهام آسیایی روز دوشنبه از گزارش اشتغال قوی آمریکا که نشانه جدید از احیای اقتصاد این کشور فراهم و انتظارات را برای افزایش نرخ‌های بهره تحکیم کرد، دلگرم شده و به سطح بالاتری صعود کردند. به گزارش «ایسنا» شاخص ام اس سی‌ای از بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن، 15/ 0 درصد افزایش یافت. شاخص نیکی 225 ژاپن با یک درصد افزایش به 15/ 19698 واحد رسید و شاخص اس اند پی‌ای اس ایکس 200 استرالیا با 1/ 0 درصد افزایش، در 70/ 5155 واحد قرار گرفت، اما کسپی کره جنوبی 5/ 0 درصد عقب‌نشینی کرد و در 67/ 1963  واحد ایستاد. ‌هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ با 2/ 0 درصد افزایش به 88/ 22278  واحد رسید و شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین با 1/ 0 درصد افزایش، در کانال 30/ 3529 واحد بسته شد. شاخص‌های سهام در تایوان، سنگاپور و اندونزی هم صعود کردند. معامله‌گران پس از ریزش چشمگیر بازارهای سهام آسیا در روز جمعه که در واکنش به ناامیدی سرمایه‌گذاران از برنامه محرک مالی بازبینی شده بانک مرکزی اروپا اتفاق افتاد، در واکنش به صعود وال‌استریت برای خرید به بازار بازگشتند. البته بازارهای آسیایی در ادامه روز بخشی از رشد شاخص‌ها را خنثی کردند؛ زیرا نگرانی درباره آینده اقتصاد چین، بر بازارها چیره شد. بر اساس این گزارش و به نقل از رویترز، دوشنبه بازارهای اروپایی روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند. این بازارها تحت‌تاثیر رشد وال‌استریت در روز جمعه و تضعیف یورو و همچنین توجه به ادامه احیای اقتصاد آمریکا، رو به رشد گذاشتند.

    وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد در ماه نوامبر در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، 211 هزار شغل جدید ایجاد شده که بالاتر از میزان انتظار سرمایه‌گذاران بوده است. این آمار نشان داد مصرف‌کنندگان پول بیشتری هزینه کرده و اقتصاد این کشور را با وجود مشکلات شرکت‌های صنعتی و انرژی سرپا نگه می‌دارند. آمار مذکور انتظارات را برای تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا تقویت کرد. نرخ‌های بهره پایین در سال‌های گذشته به بازارهای سهام رونق بخشیده بودند، اما سرمایه‌گذاران که چندین ماه است از بلاتکلیفی و سرگردانی درباره زمان افزایش نرخ‌ها به تنگ آمده‌اند از روشن شدن زمان تغییر سیاست پولی آمریکا استقبال می‌کنند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازارهای آمریکایی از این حقیقت که آمار اشتغال به‌عنوان یکی از معیارهای کلیدی بانک مرکزی برای تصمیم‌گیری درباره تصویب افزایش نرخ‌های به اندازه کافی قوی بوده‌اند، رونق گرفته‌اند درحالی‌که بازارهای چین به آمار اقتصادی معطوف شده‌اند که قرار است در این کشور منتشر شود. بدبینی نسبت به کندی رشد اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه آسیا اخیرا بازارها را نزولی کرده است.

    تغییر سیاست پولی در آمریکا به نفع دلار و به ضرر طلا تمام خواهد شد. حتی احتمال این امر، هفته‌ها است طلا را تحت فشار نگه داشته است. پس از انتشار آمارهای جدید بازار اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست آتی، قیمت جهانی طلا صبح دوشنبه نزدیک به بالاترین سطح خود در 3 هفته اخیر تثبیت شد. آخرین نشست فدرال رزرو آمریکا در سال 2015 میلادی قرار است هفته آینده برگزار شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فدرال‌رزرو برای نخستین‌بار از سال 2006 میلادی نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

    به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، تازه‌ترین تحلیل اینوستینگ نشان می‌دهد که انتشار آمارهای مهم اقتصادی اروپا، چین و آمریکا در روزهای آینده تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت. امروز سه‌شنبه چین آمارهای تجاری خود را منتشر خواهد کرد. روز چهارشنبه نیز وضعیت نرخ تورم و شاخص قیمت تولید‌کننده چین منتشر می‌شود. بانک مرکزی نیوزیلند نیز نرخ بهره خود را اعلام خواهد کرد. روز پنج‌شنبه نیز بانک مرکزی سوئیس نرخ بهره خود را تعیین می‌کند. بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره را اعلام می‌کند و آمریکا نیز گزارش مربوط به مدعیان دریافت بیمه بیکاری را منتشر می‌کند.

    روز جمعه هم آمریکا آمارهای مربوط به خرده‌فروشی شاخص قیمت تولید‌کننده و شاخص اعتماد مصرف‌کننده را منتشر خواهد کرد. صبح دوشنبه تازه‌ترین تحلیل فنی «اف‌ایکس استریت» نشان می‌داد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1076 تا 1092 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. تحلیل تکنیکال نشان می‌داد که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1080 دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا تا 1076 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1088 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1092 دلار افزایش خواهد یافت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو