عصر خودرو

پوشش ۷۹ درصدی سود «فملی»

سودآوری «جم» در سه سناریو

عصر بازار: در این گزارش نمادهای «فملی»، «جم»، «دتولید» و «مارون» بر اساس نظرات منتشرشده در سایت تدان بررسی می‌شوند.

سودآوری «جم» در سه سناریو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی جم صورت‌های مالی 12 ماهه خود را ارائه کردند. همچنین داروسازی تولیددارو، صورت‌های مالی 3 ماهه خود را منتشر کرده است. پتروشیمی مارون نیز آمار تولید و فروش خود در سه ماه منتهی به خرداد را گزارش کرده است. در ادامه به بررسی تحلیلی گزارش‌های مزبور پرداخته می‌شود.

    پوشش 79 درصدی سود «فملی»
    شرکت ملی صنایع مس ایران که با نماد «فملی» در بورس تهران فعالیت می‌کند گزارش سال مالی منتهی به اسفند 93 را منتشر کرده و در سایت تدان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است. بر این اساس، «فملی» توانسته به ازای هر سهم مبلغ 261 ریال سود را محقق سازد که حدود 79 درصد سود پیش‌بینی شده است. رقم مزبور حدودا 18 درصد نسبت به سال مالی قبلی کاهش داشته است. در توضیح علت کاهش سودآوری می‌توان به کاهش میزان فروش و همچنین افزایش هزینه‌های مالی شرکت اشاره کرد.

    به این ترتیب، شرکت 92 درصد مبلغ فروش پیش‌بینی شده در بودجه خود را به فروش رسانده است و بهای تمام‌شده نیز 94 درصد مبلغ بودجه بوده است. بنابراین، حاشیه سود ناخالص شرکت از 39.3 درصد در سال 92 به 37.7 درصد در سال 93 رسیده است. مهم‌ترین محصول این شرکت کاتد مس است که 61 درصد مبلغ فروش داخلی و خارجی را پوشش می‌دهد. فروش داخلی این محصول مهم نسبت به بودجه پیش‌بینی شده شرکت، حدود 13 درصد کاهش از نظر مقداری و 6 درصد از نظر نرخ فروش را نشان می‌دهد. در سمت صادرات اما، میزان فروش از نظر مقداری 24 درصد و از نظر قیمتی یک درصد کاهش نسبت به رقم بودجه داشته است. این در حالی است که میزان تولیدات کاملا مطابق با رقم بودجه بوده است. بنابراین، علت افت سودآوری شرکت رکود در اقتصاد داخل و کاهش جذابیت صادرات به علت ثبات نسبی و حتی کاهش قیمت دلار بوده است.

    در سمت هزینه‌ها، شرکت ملی مس با رشد 47 درصدی هزینه‌های اداری و عمومی نسبت به سال 92 همراه بوده است که عمدتا مربوط به افزایش هزینه بیمه معوق صندوق بازنشستگی بوده است. هزینه‌های مالی نیز رشد 132 درصدی را نسبت به سال 92 به دلیل افزایش دریافت تسهیلات داشته‌اند. به این ترتیب، نسبت بدهی به دارایی از 35 درصد در سال 92 به 40 درصد در سال گذشته رسیده است.

    این شرکت به طور کلی 64 درصد فروش داخلی داشته و 36 درصد محصولات خود را صادر کرده است. کاتد مس با 61 درصد، مفتول، بیلت و اسلب با 21 درصد و کنسانتره مس با 12 درصد کل مبلغ فروش، مهم‌ترین محصولات شرکت محسوب می‌شوند. به طور کلی، وضعیت این شرکت در شرایط فعلی به رونق اقتصاد داخلی وابستگی جدی دارد. در سمت قیمت‌های جهانی نیز، بحث‌هایی همچون کاهش رشد اقتصادی چین و بحران یونان سبب شده است چشم‌انداز چندان مناسبی برای این فلز نتوان متصور شد.

    سودآوری «جم» در سه سناریو
    پتروشیمی جم که با نماد «جم» در فرابورس تهران فعالیت می‌کند در سایت تدان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است. بر اساس این بررسی، مجتمع پتروشیمی جم با ظرفیت تولید 1.32 میلیون تن اتیلن و 306 هزار تن پروپیلن در سال، یکی از بزرگ‌ترین واحدهای الفین در کشور و جهان است. این شرکت همچنین دارای کوره‌های دومنظوره است که می‌تواند هم از خوراک مایع و هم خوراک گازی استفاده کند.

    بر اساس تولیدات سال‌های اخیر مشاهده می‌شود شرکت در تولید اتیلن، به عنوان محصول اصلی تولیدی، حدود 72 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت است. در تحلیل کارشناسی در سایت تدان، مبنای فروش داخلی محصولاتی که میان مجتمع‌ها معامله می‌شود، قیمت‌ها بر اساس دلار مبادلاتی و 95% نرخ فوب خلیج فارس است، محصولات پلیمری نیز بر اساس قیمت فروش در بورس کالا و محصولات صادراتی نیز بر اساس میانگین قیمت محصولات از نشریه platts استخراج شده است. بر این اساس، در سه ماه نخست سال جاری، قیمت اتیلن 1373 دلار، پروپیلن 993 دلار، پلی‌اتیلن سنگین 1402 دلار و پلی‌اتیلن سبک 1350 دلار برآورد شده‌اند.

    در این بررسی مشاهده می‌شود رابطه نزدیکی میان قیمت نفت با پروپیلن و اتیلن وجود دارد که با توجه به آنکه انتظار رشد قیمت نفت وجود ندارد می‌توان در سه سناریو، سودآوری این شرکت را مورد بررسی قرار دارد. در سناریو بدبینانه، نرخ دلار آزاد 3100 تومان، دلار مبادله‌ای (2850 تومان) و 10 درصد کاهش در قیمت فروش محصولات شرکت با توجه به میانگین قیمتی محصولات در شش ماه نخست سال 2015 و احتمال کاهش قیمت نفت در آینده در نظر گرفته شده است. بر این اساس، سودآوری شرکت نسبت به پیش‌بینی بودجه (1527 ریال) با تعدیل 18 درصدی همراه می‌شود و به 1248 ریال به ازای هر سهم می‌رسد.

    در سناریو میانه اما، نرخ دلار آزاد 3300 تومان، دلار مبادله‌ای 2950 تومان و قیمت محصولات میانگینی از قیمت جهانی محصولات در شش ماه نخست 2015، قیمت‌ها در بورس کالا و قیمت فروش بین مجتمعی در نظر گرفته شده است. در این سناریو، سودآوری شرکت نسبت به پیش‌بینی بودجه حدودا 17 درصد رشد را نشان می‌دهد. در سناریو خوشبینانه نیز، نرخ ارز 3500 تومان (مطابق فرض بودجه شرکت)، دلار مبادله‌ای 3100 تومان (با فرض تک‌نرخی شدن ارز) و ثبات قیمت محصولات جهانی در همین محدوده و احتمالا افزایش قیمت نفت در نظر گرفته شده است. بر این اساس، در سناریو سوم سود هر سهم شرکت نسبت به رقم پیش‌بینی بودجه حدودا 60 درصد رشد را نشان می‌دهد و به 2432 ریال می‌رسد.

    تولیدات نامناسب «دتولید» در سه ماه نخست
    شرکت داروسازی تولید دارو که با نماد «دتولید» در بورس تهران فعالیت می‌کند، در آخرین گزارش خود در سایت کدال، آمار تولید و فروش خود در سه ماه نخست سال را منتشر کرده است. در این شرایط، بررسی کارشناسی در سایت تدان نشان می‌شد شرکت مزبور توانسته در سه ماه نخست 375 ریال سود را محقق سازد که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

    حاشیه سودآوری شرکت در این مدت، 36 درصد بوده، این در حالی است که پیش‌بینی شرکت برای کل سال 43 درصد است. بنابراین، نسبت هزینه‌های تولید و مواد اولیه به فروش در وضعیت مناسبی نیست. این شرکت در سه ماه نخست سال جاری، 22 درصد مبلغ فروش و 24.7 درصد بهای تمام‌شده را پوشش داده است. در نتیجه از کل سود 2014 ریالی سال 94، فقط 18.7 درصد پوشش داده شده است. این در حالی است که در سه ماه نخست سال 93، شرکت توانسته بود 26.5 درصد از کل سود سال را پوشش دهد. با این وجود، برخی شرکت‌های دارویی به علت افزایش مصرف محصولات در نیمه دوم سال، در فصل سرد سال می‌توانند سودآوری خود را بهبود بخشند. بنابراین، ممکن است شرکت «دتولید» نیز در ادامه بتواند از این وضعیت نسبتا نامطلوب رهایی یابد.

    فروش سه ماهه مطلوب در «مارون»
    پتروشیمی مارون که با نماد «مارون» در فرابورس فعالیت می‌کند یکی از واحدهای تولیدکننده اولفین و محصولات پلیمری مهم در کشور محسوب می‌شود. بر اساس تحلیل کارشناسی در سایت تدان، آمار تولید و فروش سه ماه نخست این شرکت نشان از پتانسیل بالای سودآوری آن دارد. این شرکت که برای سال مالی منتهی به اسفند 94، به ازای هر سهم 5222 ریال سود را پیش‌بینی کرده است در سه ماه نخست سال توانسته از نظر مبلغ فروش، 32 درصد رقم بودجه برای کل سال را محقق کند. همچنین، از نظر مقادیر فروش، «مارون» در فصل بهار توانست 27.3 درصد از مقدار کل فروش پیش‌بینی شده در بودجه را پوشش دهد.

    همچنین، نرخ خوراک مصرفی (اتان) در این شرکت مشابه سال 93 در نظر گرفته شده است که بیان می‌کند در صورت عدم کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، شرکت مزبور با افت سودآوری همراه نمی‌شود. از سوی دیگر، شرکت در روزهای آتی مجمع برگزار خواهد کرد و با توجه به سود 7039 ریالی محقق‌شده در سال 93، می‌تواند سود نقدی مناسبی را میان سهامداران خود تقسیم کند که نسبت قیمت به درآمد (P/E) آن را تعدیل خواهد کرد. در این میان، در نظر گرفتن نرخ دلار مبادله‌ای 2700 تومانی (در حال حاضر، نرخ ارز مبادله‌ای بیش از 2940 تومان است) یکی از ضعف‌های این شرکت است که بر اساس بررسی کارشناسی در سایت تدان، تاثر چندانی بر سودآوری شرکت ندارد. بنابراین، اگر نرخ‌های فروش محصولات در سطوح فعلی باقی بماند، احتمال بهبود سودآوری این شرکت بالا است.

    برچسب ها