عصر خودرو

تقویت صنایع پایین دست و رشد صادرات در پی لغو تحریم ها؛

معامله گران پتروشیمی بر سر دو راهی

عصر بازار: با وجود افت قیمت های پایه محصولات پتروشیمی برای معاملات در دو هفته آینده و جلب نظر شماری از خریداران، اما عدم اعلام قطعی نتایج مذاکرات وین، تصمیم گیری برای ورود به معاملات را دشوار کرده است.

معامله گران پتروشیمی بر سر دو راهی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رضا حبیبی کارشناس بازار پتروشیمی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه اعلام نتایج مذاکرات بر روند قیمت دلار بسیار تاثیر گذار است، از این رو بیشتر معامله گران بازار پتروشیمی حاضر نیستند پیش از اعلام نتایج وارد معاملات شوند.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت های پایه اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز با افت روبه رو شده است، گفت: گر چه افت قیمت های پایه سبب شده تا برخی از محصولات به کف قیمتی خود برسند، اما تصمیم گیری برای ورود به معاملات سخت شده است؛ چرا که با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات شاهد کاهش قیمت دلار تحت تاثیر هیجانات خواهیم بود و از این رو در کوتاه مدت باید شاهد کاهش تقاضا نیز باشیم.

    این کارشناس بازار پتروشیمی تاکید کرد: اگر با شکست مذاکرات و یا تمدید آن روبه رو شویم، احتمالا تحت تاثیر هیجانات افزایش قیمت دلار رخ خواهد داد و به تبعیت از آن در بلندمدت تقاضا نیز برای خرید محصولات پتروشیمی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل اکثر فعالان بازار پتروشیمی در انتظار اعلام نتایج مذاکرات هستند و قیمت های پایه در اولویت دوم برای آنها است.

    وی با اشاره به اینکه اعلام نتایج مثبت از مذاکرات می تواند صنایع پتروشیمی را تقویت کند؛ افزود: باتوجه به مزیت های نسبی و رقابتی صنایع پتروشیمی، نتایج مثبت مذاکرات در بلندمدت می تواند برای این صنعت شرایط مثبتی به دنبال داشته باشد؛ چرا که صنایع پایین دست تقویت و صادرات آنها افزایش خواهد یافت، از این رو نگرانی های مصرف کنندگان در این صنعت با اعلام نتایج مثبت مذاکرات از بین خواهد رفت و احتمالا شاهد بالندگی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

    برچسب ها