عصر خودرو

شاخص بورس ۳۴ واحد رشد کرد؛

افت سرعت صعود سهام

عصر بازار- بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد اندک شاخص کل پشت سر گذاشت. نماگر این بازار تحت تاثیر فشار فروش به ویژه در سهام صنعت خودرو قرار گرفت و در نتیجه از فتح قله ۹۵ هزار واحدی بازماند. احتیاط در معاملات سهام کالایی، شناسایی سود در دادوستدهای گروه خودرو و گردش نقدینگی در بین صنایع کوچک‌تر بازار از مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته بود.

افت سرعت صعود سهام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد نامشخص بودن وضعیت شرکت‌های کالایی و صادرات‌محور بازار پس از تحولات اخیر بازار ارز، نقش عمده‌ای در جاماندگی این صنایع و چرخش جریان تقاضا به دیگر صنایع طی روزهای اخیر سهام داشته است.
    نقدینگی در کوچک‌ترها؛ موج یا جریان؟

    یکی از اتفاقات جالب توجه در بورس تهران طی هفته جاری، سبقت شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل بازار بود که تا معاملات روز گذشته نیز تداوم یافت. بنا به تعریف، نماگر کل هم‌وزن نماینده‌ای از سطح عمومی قیمت‌ها بدون تاثیر بزرگی یا کوچکی سهم سهام در محاسبه شاخص است. گر چه در این هفته، هر دو شاخص سیری صعودی داشته‌اند اما بررسی روندها نشان می‌دهد سرعت رشد شاخص کل هم‌وزن بیش از نماگر کل بازار بوده است. به لحاظ آماری، نماگر کل هم‌وزن در این هفته بیش از 8/ 3 درصد افزایش داشته اما نماگر کل رشد 3/ 1 درصدی را ثبت کرده است. ضمن اینکه این روند در طول تمام روزهای این هفته برقرار بود. نشانه‌شناسی رفتار این دو نماگر طی چند روز گذشته حاکی از شکل‌گیری موج جدید تقاضا و حرکت هوشمند نقدینگی به سمت نمادهای کوچک‌تر بازار است. به عبارت دیگر، رویداد اخیر حاوی این معناست که بزرگان بازار در این هفته از نظر قیمتی در جا زده‌اند و اقبال بیشتری به سهام بنگاه‌های کوچک‌تر صورت گرفته است. برداشت کلی این است که ابهامات ساختاری در بازار ارز و نبود اطلاعات دقیق از درآمد و هزینه‌ شرکت‌های بزرگ و صادراتی بازار، از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر وضعیت سهام گروه‌های بزرگ و کالایی طی چند روز گذشته است.

    به‌طور دقیق‌تر، این موضوع در برآیند صفر معاملات گروه پتروشیمی و پالایشی به بهترین شکل انعکاس یافت. شاخص این دو گروه رشد اندکی را در مقیاس هفتگی ثبت کرد که به‌طور ضمنی از احتیاط معامله‌گران در معاملات این گروه‌ها حکایت دارد. علاوه بر این، در سهام فلزی و معدنی نیز وضعیت نسبتا مشابهی حاکم بود؛ هر چند در برخی از تک‌نمادهای این دو گروه قیمت‌ها رشد قابل قبولی را به نمایش گذاشت اما برآیند قیمت‌ها در این دو صنعت در قیاس با صنایع کوچک رشد چندانی نداشت. به‌طور کلی، بررسی روند شاخص‌های این صنایع در روز گذشته و نیز در مقیاس هفتگی، نشان می‌دهد که تقاضا در این سهام از قدرت و قوت کافی برخوردار نبوده است. جاماندن شاخص کل از شاخص کل هم‌وزن تصویر دیگری از این واقعیت است.

    صنایع کوچک‌تر بازار که مدت‌ها از روند کلی بازار جا مانده بودند و قیمت سهام در آنها روند نزولی داشت، طی این هفته با چرخش محسوسی مواجه شد و در نتیجه رشد قابل‌توجهی را به ثبت رساندند. بنابراین، شاخص گروه تامین آب و برق و گاز، قند و شکر، انبوه‌سازی و گروه کاشی و سرامیک در پایان معاملات دیروز، به ترتیب افزایش 3، 3/ 2، 7/ 1 و یک درصد را ثبت کردند. در این میان، باید به توقف سیر صعودی شاخص گروه سیمان نیز اشاره کرد که تا روز گذشته هماهنگ با دیگر صنایع ساختمانی بورس تهران رشد قابل‌قبولی را تجربه کرده بود. نماگر این صنعت در پایان معاملات دیروز افت 7/ 0 درصد را ثبت کرد. در چشم‌اندازی وسیع‌تر و در مقیاس هفتگی نیز معاملات این گروه‌ها حاکی از رشد قابل‌توجه شاخص‌هاست. شاخص انبوه‌سازی به رغم افت روز سه‌شنبه و همچنین روند نزولی در ساعات ابتدایی معاملات دیروز در نهایت رشد هفتگی حدود 9 درصدی را ثبت کرد. همچنین، شاخص گروه‌ کاشی و سرامیک و گروه قند و شکر نیز افزایش 5/ 8 درصد را در یک هفته اخیر به نمایش گذاشت. گروه سیمان اما با افت روز گذشته رشد 2/ 3 درصد را تجربه کرد. این در حالی است که گروه‌های بزرگی نظیر پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی به ترتیب، رشد 1/ 0، 3/ 0، 2/ 2 و 4/ 1 درصدی را در مقیاس هفتگی ثبت کرده است.
    ایست قیمتی در خودرویی‌ها

    گروه خودرو که میدان‌دار اصلی معاملات سهام در هفته اخیر بود طی دادوستدهای دیروز با عرضه سنگین سهامداران حقیقی مواجه شد و در نتیجه سقوط شاخص کل را تجربه کرد. «دنیای‌اقتصاد» پیش از این و در گزارش‌های مکرر، گروه خودرو را به‌عنوان دماسنج برجامی بورس تهران تعبیر و به ماهیت هیجانی معاملات این صنعت اشاره کرده بود. با توجه به سهم قابل‌توجه واردات در تولیدات بنگاه‌های خودروساز بازار و وابستگی غول‌های این صنعت به دستاوردهای تجاری توافق هسته‌ای، هر گونه خدشه یا ضعف در این توافق، معاملات این گروه را دستخوش نوسان کرده و می‌کند. از این رو، موضوع برجام کلید حل معاملات این گروه تلقی می‌شود و نه تنها به لحاظ روانی، بلکه اثر بنیادی خود را بر صورت‌های مالی این دسته از شرکت‌ها خواهد گذاشت. هیجان در معاملات این گروه به حدی رسید که نه تنها بیشترین نقدینگی بازار را جذب کرد، بلکه رشد هفتگی 3/ 6 درصدی نیز به ثبت رساند که در نوع خود چشمگیر بود. این در حالی است که روز گذشته به دنبال شناسایی سود به ویژه از سوی سهامداران حقیقی این گروه شاهد سقوط 4/ 2 درصدی شاخص این صنعت بودیم. از نکات قابل‌توجه در بازار دیروز، حجم 16 میلیارد تومانی(11 درصد کل ارزش معاملات خرد) و رشد حدود 5 درصدی قیمت سهم در نماد سایپا دیزل(خکاوه) بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو