عصر خودرو

در جریان معاملات هفته جاری رخ داد؛

صعود سه پله‌ای شاخص فرابورس

عصر بازار- فرابورس ایران آخرین روز معاملاتی از هفته جاری را نیز با رشد شاخص به پایان رساند. بر این اساس دیروز شاخص کل این بازار با رشد ۵/ ۴ واحدی (معادل ۴۱/ ۰ درصد) تا سطح ۸/ ۱۰۹۷ واحدی رشد کرد تا بازدهی این بازار طی هفته جاری به ۶/ ۲ درصد برسد. با احتساب رشد روز گذشته آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به ۱۱/ ۰ درصد رسید.

صعود سه پله‌ای شاخص فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به دنیای اقتصاد، درصد معاملات روز گذشته فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز در مجموع به میزان 64/ 4 واحد است. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب آهن اصفهان و بانک گردشگری مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند.

    همان‌طور که اشاره شد بیشترین اثرگذاری مثبت بر آیفکس به معاملات سهامداران در نماد معاملاتی «مارون» برمی‌گردد. پتروشیمی مارون بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از 17 هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر چند کم حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها 3 هزار و 505 سهم «مارون» به ارزش 15 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به رشد محدود قیمت سهام این پتروشیمی، همین حجم از دادوستد تاثیر مثبت حدود 2/ 3 واحدی بر آیفکس داشت.

    در ابتدای معاملات روز گذشته انبوه‌سازی‌ها که چند روزی مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است، با شناسایی سود از سوی سهامداران خود با کاهش قیمت همراه شدند. در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» مهم‌ترین‌ دلیل آن، روند نزولی چندساله این نمادها و رونق نسبی معاملات مسکن عنوان شده بود. در ادامه معاملات روز گذشته اما بار دیگر موج تقاضا این نمادها را به مدار مثبت سوق داد و در برخی از نمادهای زیرمجموعه این گروه نیز شاهد تشکیل صف خرید بودیم. به‌طوری که از 8 نماد فعال در این گروه، تنها یک نماد با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان داد.

    در بازارهای جهانی نیز دیروز شاهد رشد اندک قیمت فلزات بودیم. به این ترتیب بهای مس نیز با رشد ناچیز 06/ 0 درصدی در سطح 6815 دلار در هر تن قرار گرفت. آلومینیوم نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و 2324 دلار در هر تن معامله شد. روی اما رشد بیشتری را تجربه کرد و با افزایش 6/ 0 درصدی، 3075 دلار در هر تن قیمت خورد. در ابتدای معاملات دیروز به دنبال رشد ملموس شاخص دلار در کنار عبور نرخ بازده اسناد خزانه آمریکا از مرز 3 درصد، شاهد فشار بر قیمت جهانی فلزات بودیم. در ادامه اما انتشار آمارهای امیدوارکننده ازبخش مسکن چین، چرخش قیمت‌ها را به دنبال داشت. با این حال معاملات دیروز گروه روی همچون «کیمیا» و «فزرین» با افت قیمتی به پایان رسید. هر چند در ادامه تا حدودی از افت قیمت «فزرین» کاسته شد.  در مجموع طی معاملات روز چهارشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی بیش از 218 میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر 143 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد 127 میلیون سهم به ارزش حدود 28 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های توکاریل، صنایع غذایی مینو شرق، تولید برق ماهتاب کهنوج و بیمه میهن رسید.
    رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

    فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت 950هزار سهم به ارزش حدود 240 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود 550هزار سهم «خراسان» به ارزش 380 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «شاوان» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 340 میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون سهم «کرمان» به ارزش 512 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.
    از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود یک میلیون ورقه به ارزش 90 میلیارد تومان در 591 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود 275 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 400 نوبت معاملاتی به ارزش 23 میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی 71 تا 96 هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز به «اخزا601» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی برای سومین روز متوالی در سطح 3/ 22 درصد قرار گرفت.  همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود 82 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 5 میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها به نوسان در کف‌های قیمتی 65 تا 67 هزار تومان ادامه دادند. در این روز اکثر اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت حدود 3/ 0 درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه) مواجه شد و به 65 هزار و 690 تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت 8/ 0 درصدی به «تسه9507» رسید و در مقابل سررسید شهریور 95 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن در کنار شوک معامله‌گران از نوسانات صعودی قیمت مسکن شوک تقاضای مسکن را ایجاد کرده است. اما با توجه به رشد نهاده‌های تولید و همچنین گزارش مرکز آمار از افزایش 34 درصدی قیمت محصولات فلزی، رشد 15 درصدی سیمان و افزایش 13 درصدی شیرآلات در 9 ماه ابتدایی 96، افت قابل توجه مسکن دور از انتظار به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو