عصر خودرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو:

بازار فولاد کشش تولید بیشتر را ندارد

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: اقتصاد جهان در ۲۰ سال آینده، بر مبنای رقابت و کاهش قیمت تمام شده محصولات، پیش خواهد رفت.

بازار فولاد کشش تولید بیشتر را ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح نخستین خط تولید ورق فولادی آج دار در واحد سبای مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، ضمن تبریک اقدام جدید مجتمع فولاد مبارکه در ایجاد ارزش افزوده محصولات تولیدی، اظهار داشت: در 2 دهه آینده اقتصاد جهان با تغییر کلی مواجه نمی شود و اقتصاد های بزرگی نظیر چین و هند تاثیر چندانی نخواهد داشت بلکه تنها اقتصادهایی امکان حضور دارند که محصولات عرضه شده از نظر قیمت تمام شده، قدرت رقابت داشته باشند.

    او ادامه داد: اکنون چین به عنوان تولید کننده بزرگ جهانی، با تولید حدود 830 میلیون تن فولاد، با کاهش مصرف داخلی مواجه شده و تولید این فلز را به کمتر از 650 میلیون تن رسانده است. نرخ رشد اقتصادی این کشور اکنون 7 درصد است و پیش بینی شده طی چند سال آینده به حدود 4 درصد کاهش یابد. در همین حال، قیمت هر تن فولاد به حدود 255 دلار کاهش یافته و گفته می شود در آینده نزدیک به 240 دلار نیز برسد. این موضوع به معنای وجود رقابت سنگین در این صنعت است و این روند ادامه می یابد.

    به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، مجتمع فولاد مبارکه باید به سمت تولیدات جدید و کاهش قیمت تمام شده گام بردارد. دولت هم موظف است از این صنعت حمایت کند. این در حالی است که در شرایط رکود جهانی، کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی، برای حمایت از محصولات خود در برابر دامپینگ چین، بر واردات، مالیات وضع می کنند.

    او ادامه داد: اقدام مجتمع فولاد مبارکه برای رعایت مسائل زیست محیطی و کاهش مصرف آب قابل تقدیر است و این شرکت به عنوان الگوی دیگر شرکت ها باید در زمینه تولید، صادرات و فناوری پیشتاز باشد و همچنان در زمینه کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف آب و ارتقای توان نیروی انسانی گام بردارد.

    کرباسیان تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کج سلیقگی، جلوی صادرات محصولات فولادی و دیگر محصولات تولیدی را گرفته ایم که با این اقدام، بازار های هدف صادراتی را نیز از دست داده ایم.

    او ادامه داد: باید با ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات و ارتقای ارزش افزوده، جایگاه خود را در بازارهای جهانی ارتقاء دهیم.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه ایران از سه مزیت مهم شامل گاز فراوان، سنگ آهن و نیروی انسانی ورزیده برخوردار است، گفت: با برخورداری از این امکانات، دستیابی به تولید بیش از 55 میلیون تن فولاد امکان پذیر است. به گفته کرباسیان اکنون 50 هزار کیلومتر مربع از مجموع عملیات اکتشافی فعلی (240 هزار کیلومتر مربع)، درشرق استان اصفهان انجام می شود و بدون شک این اکتشافات به افزایش ذخایر سنگ آهن خواهد انجامید و نگرانی های موجود درباره ناکافی بودن ذخایر سنگ آهن جهت دستیابی به اهداف چشم انداز فولاد رفع خواهد شد.

    او ادامه داد: در سال جاری، تلاش ما این بود که میزان تولید فولاد را به 20 میلیون تن برسانیم، اما به رغم وجود ظرفیت تولید، شرایط بازار کشش تولید بیشتر را ندارد و باید تلاش کنیم تولید فعلی را حفظ کنیم. همچنین در چشم انداز مصرف سرانه فولاد در کشور باید از 250 کیلوگرم فعلی به 400 کیلوگرم (استاندارد جهانی) برسد تا بتوانیم به توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم.

    کرباسیان درباره نیروی انسانی موجود کشور تصریح کرد: در ملاقات با گروه های سرمایه گذار خارجی، موضوع نیروی انسانی بسیار مهم است و به اذعان آنها، سرمایه گذاری در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار بهتر است چرا که معتقدند برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر برخلاف ایران، نیاز به اعزام صدها نفر نیروی انسانی دارند. اما به دلیل توانمندی بالای ایرانی ها، با تعدادی اندک نیروی انسانی(نسبت به کشورهای منطقه) می توان یک واحد تولیدی بزرگ را احداث و راه اندازی کرد.

    تولید 3 محصول با ارزش افزوده در فولاد مبارکه
    سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم افتتاح خط تولید ورق فولادی آج دار با بیان اینکه در شرایط رکود بازار، فرصت تبدیل ایده ها به عمل فراهم شد، گفت: در این مدت، با راه اندازی سیستم گاز زدایی، توانستیم ورق های نورد سرد با کاربرد خودرویی تولید کنیم. همچنین با ایجاد سیستم گوگرد زدایی، ورق های نفت و گاز ترش را نیز تولید کردیم.

    او ادامه داد: سومین محصول دارای ارزش افزوده، ورق آج دار فولادی بود که با موفقیت به تولید انبوه رساندیم. هر سه محصول یاد شده قبلا وارداتی بود اما اکنون با تولید آنها در مجتمع فولاد مبارکه، صرفه جویی ارزی قابل توجه برای کشور حاصل می شود.

    سبحانی با بیان اینکه ورق آج دار فولادی، با برخورداری از استاندارد «دین»(DIN) قابلیت صادرات به بازار های جهانی را دارد، گفت: ظرفیت تولید سبا اکنون 750 هزار تن است که در سال آینده به 1.5 میلیون تن می رسد و چنانچه 50 درصد آن به ورق آج دار تبدیل شود، می توانیم حدود 700 تا 800 هزار تن از این محصول را تولید کنیم.

    عزم ملی برای کاهش آلودگی هوا و آب
    زرگر پور، استاندار استان اصفهان، در این مراسم ضمن تقدیر از اقدام انجام شده برای پیشرفت استان و کشور، گفت: فعالان صنعتی و کارآفرینان در کنار تولید محصول باید با عزم ملی به سمت کاهش مصرف آب، کاهش آلودگی هوا مطابق با استانداردهای جهانی گام بردارند.

    او ادامه داد: ما در کشور به ازای هر تن فولاد تولیدی، 65 درصد کاهش مصرف آب داشته ایم که باید به استاندارد جهانی (85 درصد) برسیم.

    بنا به این گزارش، در مراسم راه اندازی خط تولید انبوه ورق آج دار فولادی (برای نخستین بار در کشور) در واحد سبای مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، جمعی از مقامات استانی، محلی و کارکنان مجتمع فولاد مبارکه حضور داشتند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو