عصر خودرو

یک کارشناس بازار سرمایه؛

بورس ارز تبادلات ارزی بین المللی را افزایش می دهد

عصر بازار- بورس ارز پس از موافقت شورای عالی بورس در قالبی جدید و با استفاده از ظرفیت فعلی بورس اوراق بهادار تهران به زودی دایر می شود که معاملات آن در بسته هایی با بازه زمانی ۳ ، ۶ و ۹ ماهه انجام خواهد گرفت.

بورس ارز تبادلات ارزی بین المللی را افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مدیر گروه مطالعات اقتصادی و تحلیلی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با بیان مطلب فوق گفت: چندی پیش اوراق مشتقه آتی ارز در سازمان بورس طراحی  و نکات اصلی آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از نظر فقهی نیز معضلات و موانع ایجاد بورس ارز برطرف شد تا به سرعت در مسیر اجرایی شدن قرار گیرد.

    حافظ عزیزی درباره هدف از راه اندازی بورس ارز گفت: تلاش مسئولان و متولیان بازار سرمایه این است که مدیران و صاحبان صنایع و بنگاه های مختلف بر تولیدات خود متمرکز شوند و نوسانات نرخ ارز را به بازار بسپارند، بنابراین راه‌اندازی نظامند پوشش نرخ ارز در قالب معاملات آتی، فرصتی است که به سرمایه گذاری در کشور داده شده است.

    وی با بیان اینکه راه اندازی موفقیت آمیز بورس ارز نیازمند اجرای برخی الزامات همچون تک نرخی شدن ارز است، گفت: تک نرخی شدن ارز، رفع محدودیت های ناشی از تحریم ها در انتقال و خروج ارز و ساماندهی صرافی ها از جمله مواردی است که برای راه اندازی موفقیت آمیز بورس ارز لازم است که بخشی از این الزامات پس از اجرا شدن برجام به سرانجام می رسد.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره مهمترین مزیت بورس ارز، اظهار داشت: بورس ارز ریسک پذیری سرمایه گذاری خارجی در کشور را پوشش خواهد داد و جمیع سرمایه گذاران از جمله سرمایه گذاران خارجی، فارغ از نگرانی هایی چون خروج منابع و دارایی های ارزی خود از کشور خواهند بود که بدون شک این موضوع اهمیت ویژه ای برای آماده شدن بازار های مالی و پولی کشور برای دوران پسا تحریم دارد؛ زیرا از طریق بورس ارز می توان بازار غیرشفاف ارز را کنترل کرده و بازار شفافی برای ارزها ایجاد کرد.

    عزیزی در ادامه این گفتگو درباره ماهیت بورس ارز توضیح داد: بورس ارز به منزله یکسان سازی (آنی و سریع) نرخ ارز نیست و توام با ایجاد بورس ارز، یکسان سازی نرخ ارز در مقطع فعلی رخ نخواهد داد. در واقع بورس ارز برای ایجاد تعادل در بازار ارز و پوشش ریسک معاملات ارزی است.

    وی گفت: با راه اندازی بورس ارز مناسبات و تبادلات ارزی بین المللی افزایش می یابد و همچنین مقدمات اوراق مشتقه ارزی نیز فراهم می شود. بنابراین باید ابتدا بازار نقدی ارز وجود داشته باشد تا بعد از آن بازار مشتقات ارزی نیز راه بیفتد.

    عزیزی تصریح کرد: انتظاری که از راه اندازی این بورس می رود، این است که در گام نخست ریسک پذیری سرمایه گذاری خارجی در کشور را پوشش دهد که به واسطه ابزارهای مشتقه که در این بورس ارائه می شود، می توان این ریسک و نگرانی از خروج ارز را برای سرمایه گذاران کاهش داد.

    وی با بیان اینکه این موضوع اهمیت ویژه ای برای آماده شدن بازار های مالی و پولی کشور برای دوران پساتحریم دارد، خاطرنشان کرد: بورس ارز دستاوردهایی چون افزایش شفافیت در بازار ارز، امکان پیش‌بینی آینده نرخ ارز و پوشش ریسک (hedge) برای سرمایه‌گذاران (اعم از داخلی و خارجی) را به همراه دارد. به عبارتی از آنجایی که هر بازاری بر مکانیسم عرضه و تقاضا بنا شده بنابراین، بورس ارز نیز می‌تواند باعث ایجاد چنین وضعیتی شود که شفافیت هر چه بیشتر معاملات را به همراه داشته باشد.

    عزیزی با بیان اینکه پس از را ه اندازی بورس ارز، معامله‌گران می‌توانند با استناد به روند سابق قیمت‌ها، مسیر آینده نرخ ارز را پیش‌بینی کنند، گفت: این قدرت پیش بینی برای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری مناسب است زیرا پوشش ریسک به معنای آن است که برخی سرمایه‌گذاران به منظور حفظ حاشیه سود سرمایه‌گذاری خود، با خرید اوراق مشتقه (اختیار خرید یا فروش) ریسک این سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها