عصر خودرو

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم

صادرات نفت با خروج آمریکا از برجام کاهش نمی‌یابد

عصر بازار- رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم گفت: اوضاع صادرات نفت با خروج آمریکا از برجام بدتر از وضع سابق نخواهد شد.

صادرات نفت با خروج آمریکا از برجام کاهش نمی‌یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم  امروز در نشست خبری به عنوان پای درس برجام در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند با خروج آمریکا از برجام منجر به کاهش صادرات نفت خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع دروغ شاخدار بزرگی بود که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مطرح کردند که اگر مذاکره نبود صادرات نفت به صفر میل می‌کرد. تحریم‌های نفتی از سال 90 اجرایی شد و قرار بود هر سال 500 هزار بشکه فروش نفت کاهش داشته باشد. در کمیسیون برجام مباحث اقتصادی را بررسی کردیم و هر آنچه مستند است، به وقوع پیوست.

    وی افزود: سال 2014 مذاکرات ژنو که به نتیجه رسید یک و نیم سال قبل از آن طبق نظر آمریکا و اروپا صادرات نفت از یک میلیون و 100 هزار بشکه کمتر نشده بود. به علت آنکه جایگزینی برای صادرات ایران نداشتند و هر بار به قانون خود حاشیه می‌زدند و 6 ماه خرید نفت ایران را تمدید می‌کردند.

    زاکانی ادامه داد: امروز اوضاع وخیم‌تر است که بخواهند یا بتوانند صادرات نفت ما را صفر کنند. دست بسیاری کشورها برای همکاری باز است، اما نکته این است که دولت باید همت کند و زیرساخت‌های اساسی دور زدن‌ تحریم‌ها را ایجاد کند.

    رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم به صادرات نفت در سال‌های 91 و 92 پرداخت و گفت: طبق آمار بانک مرکزی سال 91 بالغ بر یک میلیون و 800 هزار بشکه و سال 92 یک میلیون و 600 هزار بشکه بود. اوضاع صادرات نفت از وضع سابق بدتر نخواهد شد.

    زاکانی با تاکید بر اینکه برای دور زدن تحریم‌های نفتی می‌توان باید از ظرفیت‌های جدی در حوزه پتروشیمی استفاده کنیم، گفت: سال گذشته میلادی 10 میلیارد دلار صادرات خام فروشی داشتیم که می‌توانیم در حوزه پتروشیمی با ایجاد 60 درصد ارزش افزوده علاوه بر دور زدن تحریم نیازهای ارزی به جای نفت را حاصل کنیم و این موضوع نیاز به اعتماد و همت و توجه به مردم دارد.

    وی در پاسخ به این سؤال که خزانه‌داری آمریکا طرف‌های معامله و نیز بانک‌های معامله کننده را جریمه خواهد کرد و اینکه اروپا تا چه میزان می‌تواند با این موضوع مقابله کند، گفت: اگر تعداد شرکت‌های طرف معامله کم باشد، آمریکا با قلدری کار خود را می‌کند، اما اگر همه حضور داشته باشند و اراده همه جانبه باشد، دست اروپا برای مقابله با اقدامات آمریکا خالی نخواهد بود، همان طور که سال 1996 تجربه‌ای در این زمینه وجود دارد و می‌تواند کامل‌تر آن را تکرار کند، اما به نظر می‌رسد، اروپا اراده‌ای برای این کار ندارد و فرصت دو ماهه داده شده تا این اراده راستی‌آزمایی شود.

    برچسب ها