عصر خودرو

مدیرعامل سبدگردان بازار سرمایه تشریح کرد:

مهمترین دلایل اقبال بازار به دو صنعت خودرو و انبوه سازی

عصر بازار- مصطفی صفاری قیمت سهام دو گروه خودرو و انبوه سازی را در کف تاریخی دانست و گفت: یکی از مهمترین دلایل جذابیت این دو صنعت برای بازار سرمایه رسیدن قیمت سهام آنها به کف قیمتی است.

مهمترین دلایل اقبال بازار به دو صنعت خودرو و انبوه سازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان  حرکت سهام گروه خودرو پس از خروج آمریکا از برجام را مورد توجه دانست و گفت: هرچند صنعت خودرو یکی از مهمترین گروه هایی بود که در دوران برجام بیشترین رشد را تجربه کرد و بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار خود گرفته بود اما بی تفاوتی این گروه به خبر خروج آمریکا از برجام اتفاق مثبت و قابل توجهی بود.

    صفاری با اشاره به اینکه بخش عمده تفاهم نامه های صنعت خودرو با شرکت های اروپایی است، افزود: با توجه به اینکه اروپایی بر پایبندی به برجام تاکید دارند ، نگرانی در این گروه وجود ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه کاهش قیمت شدید سهام صنعت خودرو در ماه های اخیر را هم مورد توجه قرار داد و گفت: ارزش سهام این گروه به کف قیمتی خود رسیده و ارزش سهام شرکت های بزرگ این گروه در بازار با ارزش واقعی سهم تفاوت معناداری دارد به همین دلیل شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در این صنعت هستیم.

    وی خبرهای پیرامون این گروه را در تحرک این صنعت بی تاثیر ندانست و گفت: خبرهایی مثل افزایش نرخ محصولات شرکت های خودرویی و دریافت دلار 4200 تومانی توسط گروه های خودرویی و قطعه سازان نیز در بودجه این شرکت ها تاثیر گذار است.

    صفاری تولید و فروش خودرویی ها را در بودجه سال گذشته قابل توجه دانست و گفت: مهمترین مشکل صنعت خودرو هزینه های مالی بالای این گروه است.

    به گفته وی اگر نرخ بهره کاهش می یافت خودرویی ها می توانستند هزینه های مالی خود را به خوبی پوشش دهند اما با افزایش نرخ بهره این گروه بازهم درگیر این هزینه ها شدند، چرا که خودرویی ها بابت دریافت پول برای پیش خرید خودرو باید سودی مطابق با سود نظام بانکی به ثبت نام کنندگان خودرو پرداخت کنند که با کاهش سود بانکی این هزینه برای صنعت خودرو کاهش می یابد.

    مدیر عامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل اقبال بازار به گروه انبوه سازی گفت: این گروه نیز در روزهای اخیر پس از سالها افت قیمت شاهد افزایش تقاضا هستند.

    وی خبرهایی مثل احتمال افزایش رقم تسهیلات مسکن و همچنین دریافت مالیات از خانه های خالی را بر بازار مسکن تاثیر گذار دانست و گفت: سهام شرکت های گروه ساختمانی چندین سال است در رکود عمیقی به سر می برند چرا که به بازاری متصل هستند که سالهاست درگیر رکود است . هرچند قیمت مسکن افزایش یافته است اما حجم معاملات هنوز قابل توجه نیست به همین دلیل سهام این گروه در حداقل قیمت ها قرار دارد.

    این سبدگردان بازار سرمایه با اشاره به بروز نشانه های رونق در بازار مسکن گفت: طبیعی است هرچقدر بازار مسکن بهبود یابد در این گروه امکان شناسایی سود بیشتر می شود.

    وی پیش بینی کرد: این گروه حتی زودتر از خودرو شاهد رشد قیمت سهام خواهند بود .

    صفاری با اشاره به عملکرد دو صنعت خودرو و ساختمان تاکید کرد: این صنایع از لحاظ بنیادی در شرایط خوبی قرار دارند و خبرها حاکی از بهبود شرایط بازار است به عنوان مثال در گروه انبوه سازی به آرامی شاهد انتشار آگهی های فروش ساختمان های شرکت های این گروه هستیم.

    برچسب ها