عصر خودرو

نگاهی به رده بندی بازار مشتقه بورس کالا در هفته گذشته؛

سکه سررسید تیر، جذاب ترین قرارداد بازار آتی

عصر بازار- حجم معاملات قراردادهای آتی سکه طلا طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۱۴ هزار و ۴۲۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از یک هزار میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریال رسید.

سکه سررسید تیر، جذاب ترین قرارداد بازار آتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال در بازار آتی سکه طلا، بیش‌ترین حجم معاملات با 11 هزار و 322 قرارداد و به ارزش بیش از یک هزار میلیارد و 42 میلیون ریال به قرارداد تحویل تیر سال آینده اختصاص داشت.  این در شرایطی است که سر رسید اردیبهشت ماه سال 95 با حجم 2 هزار و 52 قرارداد و به ارزش بیش از 187 میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت.

    رتبه سوم معاملات به قرارداد آتی سکه تحویل دی با 646 قرارداد به ارزش 58 میلیارد ریال اختصاص یافت. همچنین قرارداد تحویل اسفند نیز حجم معاملات کمتری را نسبت به سایر سر رسیدها تجربه کرد و با 402 قرارداد به ارزش بیش 36 میلیارد ریال در رده آخر سررسیدهای بازار آتی سکه قرار گرفت.

    نکته قابل توجه در معاملات هفته اخیر، کاهش حجم قرار داد اسفند از دی ماه بود که به گفته کارشناسان بازار آتی سکه عامل اصلی این افت تقاضا، پیش بینی هایی از روند کاهشی سکه در آخرین ماه سال بوده است، این در شرایطی است که برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند طی اسفند ماه رشد تقاضا به مناسبت عید نوروز موجب رشد تقاضا و در نهایت افزایش قیمت سکه خواهد شد.

    از طرفی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بهای سکه در بازار آتی نسبت به ابتدای هفته با افت اندک قیمت رو به رو شد؛ به طوری که سکه سررسید دی ماه با کاهش 0/62 درصدی با نرخ 906 هزار تومان معامله شد. سکه تحویل اسفند با قیمت 909 هزار تومان به فروش رسید که افت 0/06 درصدی را در روز پنج شنبه به ثبت رساند. قرارداد تحویل اردیبهشت نیز با قیمت 912 هزار تومان معامله شد و کاهش 0/64 درصدی را در این روز تجربه کرد. در آخر نیز سکه تحویل تیر سال آینده با قیمت 916 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت0/71 درصدی را نسبت به روز چهارشنبه اخیر رو به رو شد.

    از سویی قیمت سکه نقدی روز پنج شنبه گذشته بر خلاف متغیرهای کلیدی بر قیمت سکه یعنی طلای جهانی و نرخ ارز، تغییری را تجربه نکرد، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 910 هزار تومان رسید. نیم‌سکه نیز با قیمت 461 هزار تومان، ربع سکه با قیمت 255 و سکه یک گرمی با نرخ 166 هزار تومان در این روز به فروش رسید.

    بنابراین گزارش، بررسی ها از روند قیمت سکه در قراردادهای آتی  طی هفته گذشته نشان می دهد که با وجود افزایش حدود 2/6 دلاری بهای اونس جهانی ، اما قیمت سکه تحت تاثیر نوسانات دلار با افت و خیز پی در پی قیمت قرار گرفته بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو