عصر خودرو

طلسم ۱۳‌ساله داشکسن باز هم شکسته نشد

تاخیر مجدد در افتتاح معدن طلای ساریگونی کردستان

عصر بازار- در حالی ماه گذشته از سوی معاونت معدنی وزارت صنعت اعلام شد که آبان‌ماه موعد افتتاح معدن طلای ساریگونی کردستان است که به نظر می‌رسد با وجود آمادگی پیمانکار قزاقی برای تولید شمش در این مجتمع، آغاز به کار رسمی این معدن باز هم به تاخیر افتاده است.

تاخیر مجدد در افتتاح معدن طلای ساریگونی کردستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس اظهارات معاونت معدنی وزارت صنعت در ماه گذشته انتظار می‌رفت آبان‌ماه معدن طلای ساریگونی کردستان با استخراج سالانه دو تن طلا به صورت رسمی افتتاح شود در شرایطی که با گذشت یک ماه از موعد مقرر به نظر می‌رسد باز هم تاخیری در کار است.

    هرچند در 13 سال اخیر بارها وعده افتتاح این معدن از سوی مسوولان داده شده و در این چند سال اخیر اعضای هیات‌مدیره این شرکت قزاقی به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم در ورود و خروج با مشکل روبه‌رو بودند. با این حال به دلیل تاخیر در بهره‌برداری از این معدن، معاونت معدنی چندین بار به این پیمانکار قزاقی اخطار داده شده است اما همین ماه گذشته بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آخرین وضعیت معدن طلای ساری‌گونی ‌کردستان خبر داد و گفت: در همکاری معدنی با پیمانکاران خارجی دیگر محدودیتی نداریم.

    با این حال به رغم آمادگی پیمانکار قزاقی در زمینه تولید طلا پروژه هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد این پیمانکار خارجی برای آغاز به کار رسمی این معدن در انتظار دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا با برگزاری مراسم افتتاح رسمی پروژه را به صورت جدی پیش ببرد. گرچه از حضور این پیمانکار قزاقی در این پروژه چهار سال می‌گذرد اما گزارش‌ها نشان‌ می‌دهد شرکت بهره‌بردار در این مدت مشکل سوئیفت داشته و به همین دلیل در تامین برخی از تجهیزات و ماشین‌آلات با مشکل روبه‌رو بوده است. این در حالی است که طبق گفته‌های معاونت معدنی وزارت صنعت بالاخره اخطارهای وزارتخانه به دلیل تعلل‌ پیمانکار قزاقی در معدن طلای ساریگونی موثر واقع شده و آنها قرار است با سرعت بیشتری کار را پیش ببرند.

    بر اساس این گزارش، یکی از احتما‌ل‌هایی هم که می‌توان به تعویق افتادن افتتاح معدن طلای ساریگونی داد این است که به نظر می‌رسد وزارت صنعت برای برگزاری مراسم افتتاح این معدن در حال هماهنگی مقامات ارشد دولتی است و هنوز برنامه‌ریزی و هماهنگی‌هایش انجام نشده است. زیرا سال گذشته هم افتتاح معدن طلای زرشوران از سوی دولت بارها به دلیل مشغله‌های مقامات دولتی تاخیر پیدا کرد. این در حالی است که کارشناسان بر این باور هستند که اگر فعالیت جدی و مستمری در زمینه بهره‌برداری و اکتشاف توسط بهره‌برداران در معدن ساریگونی تا به حال صورت می‌گرفت، میزان ذخایر این معدن از ذخایر طلای زرشوران که به تازگی افتتاح شده است، بالاتر بود.

    اگر بخواهیم به تاریخچه حضور خارجی‌ها در این معدن برگردیم، می‌توان گفت اولین معدن طلایی که رد پای خارجی‌ها در آن هویداست، معدن طلای «ساری گونی» منطقه داشکسن در استان کردستان است. چند سال پیش شرکت معدن بزرگ انگلیسی - استرالیایی جهان به نام «ریوتینتو» به این معدن وارد شد و در زمینه اکتشاف ذخایر طلا مطالعات اکتشافی انجام داد. عملیات اکتشاف معدن طلای ساری‌گونی توسط شرکت «زرکوه» متشکل از دو شرکت ایرانی خدمات اکتشافی ایران و شرکت انگلیسی ریوتینتو انجام شد. سهم انگلیسی‌ها از این شرکت 70 درصد و سهم شرکت ایرانی 30 درصد بود که چنین ترکیبی ریوتینتو را سهامدار بزرگ معدن طلای ساری گونی می‌کرد.

    بالاخره بنا بر دلایلی با انصراف ریوتینتو این شرکت معدنی از ادامه فعالیت در این معدن، همکاری با چینی‌ها این معدن را وارد فاز جدیدی کرد. حضور شراکتی چینی‌ها با ایرانی هم مشروط به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و صدور مجوز سرمایه‌گذاری بود. در آن سال‌ها با روی کار آمدن احمدی‌نژاد و تمایل زیاد این دولت برای همکاری با چین با ورود این فعالان معدنی چینی مخالفتی نبود. اما در حالی که حساسیتی برای این شراکت معدنی وجود نداشت حضور چینی‌ها در معدن داشکسن عمری نداشت و قرارداد همکاری منعقد نشد و قضیه همکاری با این کشور هم منتفی شد. پس از چین همکاری با قزاق‌ها در این معدن مطرح شد. از آنجا که ذخایر طلای این کشور در مقایسه با کشورهای منطقه به لحاظ دانش در حوزه اکتشاف و فرآوری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود، ایران به قزاق‌ها اطمینان پیدا کرد و معدن طلای داشکسن را به دست فعالان معدنی این کشور سپرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها