عصر خودرو

طیب نیا اعلام کرد:

تورم تولید زیر ۵ درصد شد

عصر بازار- وزیر اقتصاد با انتقاد از ضریب نفوذ بیمه ۱.۹ درصدی صنعت بیمه در ایران از برنامه جدی دولت برای حذف عوارض صنعت بیمه خبر داد و اعلام کرد: تورم تولید در چند ماه اخیر تک رقمی شده و به زیر ۵ درصد رسیده است.

تورم تولید زیر ۵ درصد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی طیب‌نیا امروز در همایش بیمه و توسعه در تهران گفت: امروزه در تمامی کشورهای جهان صنعت بیمه از اجزای لاینفک بازارهای مالی محسوب می‌شود. شرکت‌های بیمه از نهادهای اثرگذار در بازار مالی و بازار سرمایه محسوب می شوند و به توسعه اقتصادی کشورها و ارتقای رفاه عمومی کمک می کنند.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سرمایه گذاری رابطه مستقیمی با تولید و رابطه معکوسی با ریسک دارد. یکی از خدمات صنعت بیمه به تولید و سرمایه گذاری، پوشش ریسک‌ها و خطرات و جبران خسارت ناشی از بروز حوادث است. پوشش دادن به خطر آینده را پیش بینی پذیر می کند و باعث رشد سرمایه گذاری می شود.

    وی با بیان اینکه صنعت بیمه از طریق ایجاد آرامش، نقش قابل توجهی در رفاه اتماعی ایجاد می کند، تصریح کرد: منابع مالی انباشته شده در صنعت بیمه باعث رشد اقتصادی و سرمایه گذاری می شود.

    طیب نیا ادامه داد: فاصله زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارت باعث می شود صنعت بیمه از حجم انبوهی از ذخایر فنی برخوردار باشد. این صنعت دارای منابع عرضه‌کننده برای تامین مالی است.

    به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، مدیریت صحیح صنعت می تواند ضمن تامین امنیت لازم برای فعالیت‌های تولیدی به رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه اقتصادی کمک شایانی کند. با وجود پیشرفت‌های صنعت بیمه کشور در سال‌های گذشته هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله قابل ملاحظه ای در این صنعت داریم به طوری که ضریب نفوذ بیمه در سطح جهانی در سال 2014 معادل 6.2 درصد، بیمه های زندگی 3.4 درصد و بیمه های غیرزندگی 2.7 درصد بوده است.

    وی اضافه کرد: این در حالی است که در اقتصاد ایران ضریب نفوذ بیمه 1.9 درصد است که در مقایسه با متوسط جهانی فاصله زیادی دارد. در عین حال شاخص بیمه های زندگی در ایران 0.2 درصد است که با شاخص 3.7 درصد در جهان فاصله قابل مقایسه ای دارد.

    طیب نیا گفت: فاصله و شکاف بین صنعت بیمه ما و نظام جهانی در صورتی که یک برنامه ریزی درست داشته باشیم و از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، می تواند در مدت کوتاهی از بین برود و با تحت پوشش قرار دادن بسیاری از فعالیت‌های کلان توسط صنعت بیمه به رشد اقتصادی در یک دوره زمانی کوتاه دست یابیم.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه رفع شکاف موجود و دستیابی به نرخ‌های بالاتر در صنعت بیمه از اهداف اصلی و راهبردی است، تصریح کرد: باید وضعیت موجود صنعت بیمه را بررسی کرده و چالش‌ها و مشکلات آن را تبیین و با یک برنامه منسجم بر این چالش‌ها غلبه کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: متاسفانه صنعت بیمه ما با چالش‌های جدی مواجه است و باید یک مقابله برنامه ای و اصولی با آنها تدوین شود. اولین چالش مهم صنعت بیمه پیچیدگی های گذار از وضعیت انحصاری به رقابتی است که در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قدم‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است.

    طیب نیا ادامه داد: متاسفانه با یک بازار رقابتی که بتواند محصولات متنوع و باکیفیت مناسب و ارزان به مردم ارائه کند، فاصله داریم.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: نهاد ناظر صنعت بیمه با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بیمه مرکزی قرار بود که از فعالیت‌های تصدی‌گری فاصله بگیرد و بر نظارت متمرکز شود که این نظارت نباید از جنس تعرفه ای باشد بلکه باید از جنس توانگری باشد تا بیمه ها بتوانند به تعهدات بیمه ای خود عمل کنند؛ گرچه قدم‌های موثری در این راستا برداشته شده است اما هنوز اقدامات زیادی باید انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه بنگاه های خصوصی فعال در این صنعت به لحاظ مالی و سرمایه انسانی و مدیریتی با حد نصاب‌های بین‌المللی فاصله دارند، تصریح کرد: اصلاحات باید به گونه ای طراحی و هدایت شود که در آینده نزدیک شاهد بازار رقابتی کارآمد باشیم.

    به گفته طیب نیا، بیمه های زندگی از پرطرفدارترین رشته های بیمه ای در جهان است و 40 تا 60 درصد سبد بیمه را در اختیار دارد، اما این بیمه ها در ایران از توسعه لازم برخوردار نیستند و شکاف‌ها در این حوزه با آمارهای جهانی از همه رشته های بیمه ای بیشتر است که دلایل آن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی است که باید مورد شناسایی قرار گیرد.

    وزیر اقتصاد عنوان کرد: از دلایل اقتصادی عدم رشد مناسب این رشته بیمه ای، وجود تورم‌های مزمن در اقتصاد ایران در سال‌های گذشته بوده است. امروز در آستانه تورم تک رقمی قرار گرفته ایم و در انتهای آذر و اوایل دی ماه نرخ تورم نقطه ای تک رقمی خواهد شد، همچنین تورم تولید در چند ماه اخیر تک رقمی شده و به زیر 5 درصد رسیده و در آینده‌ای نزدیک هم تورم مصرف‌کننده تک رقمی می شود و شرایط لازم برای توسعه صنعت بیمه عمر و زندگی فراهم خواهد شد.

    وی، یکی دیگر از چالش‌های صنعت بیمه را پرداخت مالیات و عوارض ذکر کرد و افزود: این صنعت تسهیل کننده فعالیت‌های اقتصادی است اما مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از این صنعت دریافت و عوارض متعددی هم دریافت می‌شود. 40 درصد فروش صنعت بیمه و حق بیمه صادره تحت عنوان عوارض دریافت می شود، بنابراین باید جدی در جهت حذف عوارض اقدام کنیم تا بتوانیم قیمت تمام شده صنعت بیمه را کاهش دهیم.

    طیب نیا خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم‌ها سال‌های گذشته ارتباط صنعت بیمه و نهادهای مالی ایران با نهادهای مالی خارجی محدود شد ولی در سایه تلاش‌های دولت در آستانه حذف تحریم‌ها قرار گرفته ایم و در آینده نزدیک تحریم‌ها حذف می شوند. حذف تحریم‌ها، محدودیت‌ها را برطرف می‌کند تا امکان حضور بیمه های ایرانی در خارج از کشور و بالعکس فراهم می گردد که البته یک فرصت و یا تهدید می تواند محسوب شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها