عصر خودرو

اردوغان خواستار کاهش نرخ سود بانکی در ترکیه شد

عصر بازار- رییس جمهور ترکیه خواستار کاهش نرخ سود در این کشور شد و از آن به عنوان «پدر و مادر همه بدی ها» یاد کرد.

اردوغان خواستار کاهش نرخ سود بانکی در ترکیه شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که «نرخ بهره پدر و مادر همه بدی ها» است؛ این اظهار نظر اردوغان منجر به کاهش ارزش لیر ترکیه شد و سوال هایی را مبنی بر آینده اقتصاد این کشور به وجود آورده است.

    اردوغان که این روزها سخت مشغول رقابت پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری این کشور در بیست و چهارم ماه آینده میلادی است، بارها از بانک مرکزی ترکیه درخواست کاهش نرخ بهره را به منظور ایجاد رونق در رشد اقتصادی این کشور را کرده است.

    اما کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند که سیاست پولی سفت و سخت برای اقتصاد ترکیه که ارزش پول خود را بیش از 12 درصد در سه ماه اخیر از دست داده و نرخ تورم در حال عبور از 10.85 درصد است، یک اصل تلقی می شود.

    به گفته رییس جمهور ترکیه، نرخ بهره منجر به تورم می شود. نرخ بهره ترکیه بعداز اینکه در ماه آوریل 75 نقطه پایه به آن افزوده شده به 13.5 درصد رسید. اردوغان تصریح کرد که باید نرخ بهره را کاهش دهیم و به نرخ بهره پایین در آمریکا، منطقه یورو و ژاپن استناد کرد. این در حالی است که نرخ بهره توسط بانک های مرکزی جهان به عنوان ابزاری برای کنترل نرخ تورم استفاده می شود.

    همچنین رییس جمهور ترکیه خاطر نشان کرد که من در عرصه نبرد نرخ بهره پیروز خواهم بود. بر پایه این گزارش، انتخابات ترکیه همزمان با افزایش نگرانی در مورد سلامت اقتصادی ترکیه شده است و به طرز قابل توجهی این موضوع به شکاف بزرگ کسری حساب جاری و ترس از بیش از حد گرم شدن اقتصاد این کشور بر می گردد.

    برچسب ها