عصر خودرو

ضرب الاجل آمریکا به خریداران نفت ایران

عصر بازار- تحریمهای آمریکا علیه مشتریان نفتی ایران از پنجم نوامبر ( ۱۴ آبان) بازمی‌گردد و وزارت خزانه داری آمریکا به کشورها دستورالعملی برای کاهش قابل توجه وارداتشان در شش ماه آینده داده تا بتوانند از معافیت تحریمها برخوردار شوند.

ضرب الاجل آمریکا به خریداران نفت ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  ایسنا، تحلیلگران در نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" پیش بینی کردند تا نوامبر که تحریمها به اجرا در می آیند، حدود 500 هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران به بازار جهانی به دلیل تحریمها کاهش پیدا کند و حداقل میزان پیش بینی شده 100 تا 200 هزار بشکه در روز و حداکثر آن 800 هزار بشکه در روز است.

    طبق جدیدترین نظرسنجی پلاتس، ایران از زمان برچیده شدن تحریمها در ژانویه سال 2016، میزان تولید نفت خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش داده بود و در آوریل 3.83 میلیون بشکه در روز تولید داشت.

    چه میزان از صادرات نفت ایران متاثر خواهد شد؟

    به گفته باب مک نالی، رییس شرکت "راپیدان انرژی" و مشاور انرژی جورج دبلیو بوش، رییس جمهور اسبق آمریکا، اگر طرفین حاضر در توافق هسته ای به توافق جدیدی نرسند، 100 تا 200 هزار بشکه در روز از میزان عرضه تا پایان سال از بازار حذف خواهد شد و در نیمه اول سال 2019 به 500 هزار بشکه در روز می رسد.

    به گفته پل شلدون، مشاور ژئوپلیتیکی "اس اند پی گلوبال پلاتس"، 200 هزار بشکه در روز از صادرات ایران تا سه ماهه چهارم امسال ممکن است از بازگشت تحریمها متاثر شود.

    جیووانی استانوو، تحلیلگر یو بی اس اظهار کرد صادرات 200 تا 500 هزار بشکه در روز نفت ایران ممکن است تا نوامبر مختل شود.

    سارا واخشوری، رییس شرکت " SVB انرژی اینترنشنال" نیز پیش‌بینی کرد تولید 200 تا 500 هزار بشکه در روز نفت ایران در سه ماهه اول سال 2019 متوقف می شود و اگر توافق جدیدی حاصل نشود، تا اواسط سال 2019 به 900 هزار تا یک میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

    کوین بوک، مدیرکل "کلیر ویو انرژی پارتنرز" نیز گفت: حداکثر 450 هزار بشکه در روز از میزان عرضه تا پایان سال از بازار کنار خواهد رفت.

    در مهلت داده شده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    وزارت خزانه داری آمریکا به شرکتها یک مهلت 180 روزه برای پایان معاملات مربوط به نفت، پتروشیمی، سرمایه گذاریهای نفتی بالادستی، بنادر، کشتیرانی، کشتی سازی و بانک مرکزی ایران داده است.

    وزارت خارجه آمریکا دادن معافیت از تحریمها را برای کشورهایی که هر 180 روز کاهش قابل توجهی در میزان وارداتشان صورت دهند، بررسی خواهد کرد. دولت اوباما کاهش 20 درصدی را در نظر گرفته بود اما عوامل متعددی دیگری را نیز به حساب می آورد.

    پرسشهای بی پاسخ کلیدی شامل این هستند که چه مدت زمانی برای مقایسه مورد استناد قرار می گیرد و آیا میعانات نیز بخشی از کاهش واردات یک کشور به حساب آورده می شوند. آمریکا انتظار دارد کشورها در مهلت 180 روزه، در وارداتشان کاهش قابل توجهی صورت دهند.

    برچسب ها