عصر خودرو

گزارش هفتگی کامودیتی ها؛

از توئیت نفتی تا موجودی انبارهای بورس فلزات لندن

عصر بازار- بازار نفت طی هفته گذشته علاوه بر رویدادهای اثر گذار خاص خود، تاحدودی تحت تاثیر اعلام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام قرار گرفت؛ از طرفی بازار فلزات اساسی تحت تاثیر میزان موجودی انبارهای بورس فلزات لندن قرار داشت.

از توئیت نفتی تا موجودی انبارهای بورس فلزات لندن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالا خبر ،قیمت نفت در شروع هفته تحت تاثیر کاهش تولید ونزوئلا و بحث ها نسبت به خروج آمریکا از برجام افزایش یافت.

    تولید نفت ونزوئلا نسبت به اوایل دهه 2000 میلادی نصف شده و به 1.5 میلیون بشکه در روز رسیده، زیرا این کشور نتوانسته برای سرپا نگه داشتن صنعت نفت خود سرمایه گذاری های کافی را انجام دهد.

    در ساعات پایانی دوشنبه به دلیل برداشت سودهای سرمایه گذاران و پس از آنکه ترامپ در توئیتی نوشت تصمیم خود در مورد برجام را روز سه شنبه اعلام خواهد کرد، قیمت نفت اندکی کاهش یافت. اما این کاهش دیری نپائید و روز بعد با سخنرانی ترامپ و اعلام خروج این کشور از برجام قیمت نفت با 2 درصد رشد به بیشترین میزان در سه سال گذشته رسید.

    ایران روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کند که برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که با وجود بازگشت تحریم ها فقط 200 تا 500 هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران کاهش یابد. در این بین در روزهای پایانی هفته قیمت نفت با اعلام آمادگی عربستان سعودی برای جبران کسری ناشی از تحریم نفت ایران و همچنین افزایش 10 عددی سکوهای حفاری در آمریکا تا حدی تحت فشار گرفت اما در نهایت قیمت نفت افزایش هفتگی دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد.

    در جدول زیر تغییرات قیمت نفت در هفته گذشته نشان داده شده است.

    صعود فلزات با کاهش ارزش شاخص دلار

    قیمت فلزات اساسی در هفته ای که گذشت تحت تاثیر کاهش ارزش شاخص دلار و تداوم کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن روندی رو به بالا داشتند و به جز آلومینیوم سایر فلزات در مجموع هفته ای افزایشی را پشت سر گذاشتند. این در حالی است که بازارها همچنان نسبت به تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین تحت فشار قرار دارند. شاخص دلار که در هفته های اخیر در مدار صعودی قرار گرفته بود در روزهای پایانی هفته پس از آن که آمارهای منتشره از اقتصاد آمریکا نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده طی ماه آوریل عملکرد ضعیف تری نسبت به برآوردها و انتظارات اولیه داشته است تحت فشار قرار گرفته و کاهشی شد. آمارها همچنین نشان داد که شاخص تورم این کشور در ماه آوریل تنها 0.1 درصد رشد داشته است که این میزان انتظار اقتصاددانان همراستا نیست. عدم رشد نرخ تورم می تواند افزایش نرخ بهره را در این کشور به تاخیر بیندازد. انتشار آمار مثبت از تجارت خارجی چین در ماه آوریل دیگر عامل تقویت قیمت فلزات در روزهای گذشته بود. طبق این آمار میزان واردات و صادرات چین در ماه آوریل به ترتیب رشدی 22 و 13 درصدی داشته است.  

    روند صعودی موجودی انبارهای روی در بورس فلزات لندن که در یک ماه اخیر موجب افت 20 درصدی قیمت این فلز شده بود در  هفته گذشته متوقف شده و موجودی این فلز بیش از 2.300 تن کاهش یافت. مس و آلومینیوم نیز در هفته گذشته بیش از 30 و 46 هزار تن از موجودی انبارهایشان را از دست دادند.

    در جدول زیر قیمت فلزات اساسی در بورس فلزات لندن در ابتدا و انتهای هفته نشان داده شده است. 


    برچسب ها