عصر خودرو

یک کارشناس مطرح کرد:

تحقق ۹۵ درصد اشتغال در بنگاه‌های کوچک

عصر بازار- یک کارشناس حوزه کار می‌گوید، بسیاری از شهرک‌های صنعتی با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و اغلب آن‌ها به مکانی برای انبار و دپوی کالا تبدیل شده‌اند.

تحقق ۹۵ درصد اشتغال در بنگاه‌های کوچک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا, علی اکبر سیارمه اظهار کرد: علیرغم آنکه شهرک‌های صنعتی از ظرفیت بالای اشتغال برخوردارند ولی طی سال‌های گذشته کمترین توجه به آن‌ها را داشتیم، در حالی که با به‌کارگیری نیروهای کار در این مجتمع‌ها می‌توانستیم از ظرفیت‌شان به شکل مطلوب‌تری استفاده کنیم.

    وی افزود: امروز بسیاری از این شهرک‌ها راکد و بلااستفاده باقی مانده یا با کمتر از 30 درصد توان و ظرفیت خود کار می‌کنند و اغلب به انبار دپوی کالا تبدیل شده‌اند.

    این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه 95 درصد اشتغال در بنگاه‌های کوچک و زودبازده تحقق می‌یابد،‌ اظهار کرد: ایجاد بنگاه‌های کوچک و زودبازده در دنیا به جهت سودآوری و مقرون به صرفه بودن  روز به روز در حال گسترش است و ما نیز برای دستیابی به اشتغال پایدار و گسترده باید به سمت ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط و زودبازده برویم.

    سیارمه ادامه داد: کارگاه‌های کوچک صنعتی و مشاغل آزاد در ایران سابقه دراز دارند. بسیاری از پوشاک و البسه و کفش و ابزار و لوازم مورد نیاز مردم و مصرف خانه‌ها در همین کارگاه‌های کوچک تهیه و تولید و ساخته می‌شد. زمانی کفش‌های دست دوز ایرانی با کفش‌های ایتالیایی برابری می‌کرد ولی امروز جای آن‌ها را اجناس و کالاهای عمدتا بی‌کیفیت خارجی و وارداتی گرفته است.

    وی تغییر الگوی مصرف در جامعه را موجب ایجاد اشتغال دانست و گفت: امروز نگاه مردم به مصرفی برخی لوازم و کالاها تغییر کرده است و به خرید و مصرف ظروف مسی تمایل پیدا کرده‌اند. طبعا افزایش تقاضا برای این کالاها و صنایع موجب احیای کارگاه‌های کوچک صنعتی و مشاغل قدیمی شده و اشتغال در این بخش را رونق می‌دهد.

    بنگاه‌های کوچک و زودبازده اقتصادی در ایجاد اشتغال دائم و پایدار موثر بوده و موجب افزایش تولید ناخالص داخلی، رونق اشتغال و تولید و کاهش بیکاری می‌شوند. راه اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط هزینه زیادی نمی‌خواهد و به دلیل قدرت رقابت‌پذیری بالا، قیمت تمام شده محصول تولیدی در این واحدها پایین است. اهمیت نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در حل رکود و بیکاری و رشد اقتصادی تا آنجاست که بسیاری از کشورهای جهان در سیاستگذاری‌های کلان اقتصاد خود جایگاه ویژه‌ای برای این بنگاه‌ها در نظر گرفته‌اند.

    برچسب ها