عصر خودرو

سفیر ایران در چین :

ارزش مبادلات سالانه ایران و چین به ۶۰ میلیارد دلار می رسد

عصر بازار- سفیر ایران در چین با اشاره به سیر صعودی مبادلات ایران و چین در چند سال گذشته اظهار کرد دو کشور در نظر دارند ارزش مبادلات سالانه خود را به ۶۰ میلیارد دلار برسانند.

ارزش مبادلات سالانه ایران و چین به ۶۰ میلیارد دلار می رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،  'علی اصغر خاجی' شامگاه سه شنبه در نخستین نشست شورای بازرگانی ایران و چین که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در پکن برگزار شد افزود: دو کشور در سال 1978 میلادی حجم تجاری 118 میلیون دلاری داشتند که این رقم در سال 2017 میلادی با 315 برابر افزایش به بیش از 41 میلیارد دلار رسیده است.
    او از کشورمان به عنوان مهد تمدن تاریخی با قدمتی هزاران ساله یاد کرد که فرصت های بی شمار اقتصادی در خود جای داده است و خاطر نشان کرد برگزاری این همایش یکی از تازه ترین ابتکارات طرفین برای گسترش همکاری ها و تبادلات تجاری و اقتصادی طرفین است.
    سفیر ایران در چین دو کشور را دو تمدن کهن جهان و آسیا دانست که دارای روابط گسترده از طول تاریخ راه ابریشم با قدمتی 2 هزار و 500 ساله هستند و نقاط مشترک فراوان آنها می تواند همکاری های فراوانی در عرصه منطقه ای و بین المللی برای طرفین ایجاد کند.
    خاجی گفت که دو کشور در زمینه های مالی، صنعتی و فناوری همکاری های رو به رشدی دارند و چین در 10 سال متوالی شریک اول تجاری ایران بوده است.
    او همکاری های طرفین در زمینه انرژی را مهم دانست و افزود که در مسیر راه ابریشم نیز ایران در یک جایگاه و موقعیت راهبردی قرار دارد و بهترین مسیر برای اجرای این برنامه جدید چین است.
    خاجی گفت دو کشور دارای روابط دیرینه، سنتی و دوستانه هستند و در جریان سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین به ایران در سال 2016 میلادی، سطح روابط ارتقا یافته و دو کشور مناسبات راهبردی جامع مشارکتی برقرار کرده اند و در جاده ابریشم جدید هم فرصت های زیادی برای توسعه همکاری دارند.
    سفیر ایران در چین تصریح کرد ایران جزو 15 کشور اول دنیا از لحاظ منابع معدنی غنی است 7 درصد از کل منابع معدنی دنیا، 10 درصد از ذخایر نفتی و 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در خود جای داده است.
    به گفته خاجی ایران دارای منابع متفاوت معدنی و بسیار غنی است و به 100 کشور دنیا این منابع را شامل محصولات پتروشیمی، صنعتی، نفت و گاز، خودرو، فولاد، سیمان و محصولات کشاورزی و دهها فراورده دیگر صادر می کند.
    سفیر تهران در پکن گفت که ایران در زمینه جذب سرمایه گذاری فعال شده است و دارای مقررات بسیار پیشرفته در این زمینه است و همچنین جمهوری اسلامی ایران دارای 7 منطقه تجارت آزاد و 13 منطقه ویژه اقتصادی و 800 شهرک صنعتی در کشور است.
    وی در جریان این همایش ویژگی ها و مزایای اقتصادی ایران را برای شرکت کنندگان تشریح کرد و ابراز امیدواری نمود شورای تجارت ایران و چین بتواند شبکه هایی برای توسعه همکاری های دو کشور در عرصه های سرمایه گذاری، تجارت و اقتصاد ایجاد کند.

    برچسب ها