عصر خودرو

در نشست خبری مطرح شد؛

افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در ۲ میدان آذر و آزادگان جنوبی

عصر بازار- شهنازی زاده از برنامه‌ریزی این شرکت برای افزایش حدود ۱۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در ۲ میدان آذر و آزادگان جنوبی در سال ۹۷ خبر داد.

افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در ۲ میدان آذر و آزادگان جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سیدنورالدین شهنازی‌زاده مدیرعامل شرکت متن در حاشیه سومین روز از برگزاری  بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه‌ریزی این شرکت برای افزایش حدود 100 هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت در 2 میدان آذر و آزادگان جنوبی در سال 97 خبر داد و گفت: سهم آذر از این میزان افزایش تولید بیش از 30 هزار بشکه و سهم آزادگان جنوبی حدود 70 هزار بشکه است.به این ترتیب در پایان سال 97، تولید روزانه میدان آزادگان جنوبی به 170 هزار بشکه و تولید میدان آذر به 65 هزار بشکه می‌رسد.

    وی تولید روزانه فعلی نفت در میدان آذر و میدان‌های غرب کارون شامل میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و یادآوران را بین 335 تا 350 هزار بشکه اعلام کرد.

    مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: با افزایش 100 هزار بشکه ای تولید نفت در میادین اذر و آزادگان جنوبی، تولید روزانه نفت از میدان‌های غرب کارون به اضافه میدان آذر تا پایان سال 97 به بیش از 450 هزار بشکه خواهد رسید.
    افزایش ظرفیت انتقال نفت غرب کارون به بیش از یک میلیون بشکه

    شهنازی‌زاده گفت: در حال حاضر ظرفیت روزانه 300 هزار بشکه نفت سنگین و فوق سنگین و 250 هزار بشکه نفت خام سبک غرب کارون برای انتقال به مبادی صادراتی فراهم است.

    وی ادامه داد: در فازهای بعدی قرار است با توسعه تلمبه‌خانه غرب کارون و امیدیه و خطوط انتقال نفت، این ظرفیت به یک میلیون و 250 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

    مدیرعامل شرکت متن همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌های زیرساختی در این شرکت از جمله تامین برق مورد نیاز غرب کارون، تصریح کرد:‌ ساخت نیروگاه 500 مگاواتی غرب کارون که مقداری از برنامه عقب بود هم اکنون سرعت گرفته است و تا پایان تیرماه نخستین واحد گازی این نیروگاه وارد مدار می‌شود و واحد دوم گازی و واحد بخار این نیروگاه نیز تا پایان امسال وارد مدار خواهد شد.
    امضای قرارداد میدان یاران در آینده نزدیک

    شهنازی‌زاده همچنین به اسامی شرکت‌های ارائه دهنده نتایج مطالعات میدان‌های غرب کارون اشاره کرد و گفت: قرارداد میدان یاران به زودی امضا خواهد شد.

    وی نفت درجای میدان‌های نفتی غرب کارون را 67 میلیارد بشکه اعلام و بر ضرورت سرمایه‌گذاری برای توسعه این میدان‌ها تاکید کرد و افزود: چنانچه ضریب برداشت از این میدان‌ها را 6 درصد در نظر بگیریم با نفت خام 50 دلاری، برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون، روزانه بیش از 200 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد.

    مدیرعامل شرکت متن با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با شرکت چینی برای توسعه فاز دوم میدان یادآوران تصریح کرد: فاز اول توسعه این میدان در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت چینی ساینوپک توسعه یافت و هم اکنون مذاکرات فاز دوم با این شرکت در حال انجام است که قرار شده در قالب الحاقیه به فاز یک به صورت بیع متقابل توسعه فاز دوم نیز شروع شود.

    شهنازی‌زاده با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان نیز ادامه داد: تا زمانی که قرارداد توسعه این میدان امضا شود افزایش تولید پلکانی از میدان آزادگان جنوبی در دستور کار قرار دارد و به محض امضای قرارداد یکپارچه میدان، هر دو میدان آزادگان جنوبی و شمالی تحویل پیمانکار خواهد شد.

    وی با اشاره به توسعه میدان یاران نیز تصریح کرد: مذاکره با شرکت پرشیا برای توسعه یکپارچه این میدان در جریان است و به زودی قرارداد توسعه این میدان نیز امضا خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت متن با اشاره به برداشت نفت از میدان آذر نیز اظهار کرد: براساس برنامه تولید نفت از میدان آذر نیز تا پایان امسال به 65 هزار بشکه در روز خواهد رسید. قرار است فاز دوم این میدان براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه یابد و مذاکرات قراردادی با کنسرسیوم ایرانی و خارجی در جریان است.

    وی با بیان این که براساس برنامه‌ریزی انجام شده میدان‌های غرب کارون در 2 فاز توسعه می‌یابند، گفت: در فاز نخست تولید نفت از این میدان‌ها به بیش از 500 هزار بشکه در روز و در فاز دوم هم به بیش از یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
    برداشت 5 میلیارد فوت مکعب گاز از میدان کیش

    شهنازی در ادامه در مورد میدان گازی کیش اظهار کرد: قرار است در فاز یک، یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان کیش تولید شود. تاکنون شرکت‌های شل، انی و دو شرکت داخلی برای توسعه این میدان مذاکره کرده‌اند. تاکنون 13 حلقه چاه در این میدان حفر شده‌است.

    مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: خطوط لوله بین جزیره و شهر آفتاب کشیده شده است. قرار بود برای این میدان در شهر آفتاب یک پالایشگاه ساخته شود اما با توجه به کمبود خوراک پالایشگاه‌های فاز شش، هفت، هشت و پالایشگاه جم قرار است گاز این میدان به عسلویه منتقل شود.

    وی ادامه داد: مخزن گازی کیش در مجموع پتانسیل تولید 5 میلیارد فوت مکعب را دارد.
    تشریح نتایج امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های داخلی و خارجی

    مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برای توسعه میادین غرب کارون با شرکت‌های داخلی و خارجی گفت: قرار است میدان آزادگان به صورت یکپارچه توسعه داده شود. تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده است. توتال گزارش خود را برای آزادگان جنوبی نهایی کرده و در حال انجام مطالعات آزادگان شمالی است. شرکت‌های تنکو و پتروپارس و اینپکس گزارش نهایی خود را ارائه کرده‌اند و شرکت پرشیا تاکنون جلسه‌ای برگزار نکرده است.

    وی ادامه داد: شرکت‌های PTTP، DNO و GNO مطالعات خود را برای میدان چنگوله ارائه کرده‌اند. قرار است میدان کیش در یک فاز خشکی و چهار فاز دریایی توسعه یابد. در این راستا شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده و همچنین شرکت‌های انی و دو شرکت ایرانی قدیر و صانع گزارش نهایی خود را ارائه کرده‌اند.

    شهنازی در مورد فاز 3 میدان دارخویین نیز توضیح داد: قرار است در فاز 3، 70 هزار بشکه نفت سنگین تولید شود. انی و قدیر گزارش نهایی خود را ارائه کرده‌اند. یک شرکت فیلیپینی نیز برای این میدان مذاکره کرده که هنوز نتایج خود را اعلام نکرده است.

    مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: برای میدان یادآوران، شل گزارش نهایی خود را ارائه کرده است و برای بند کرخه OMV گزارش نهایی خود را ارائه کرده اما هنوز به قرارداد منتهی نشده است. برای میدان یاران نیز که قرار است به صورت یکپارچه توسعه یابد، مذاکرات فنی و قراردادی با شرکت نفت و گاز پرشیا در دست اقدام است.
    تحریم خوب نیست؛ اما از آن هراسی نداریم

    مدیرعامل شرکت متن در پاسخ به سوالی درباره رویکرد ایران در صورت خروج احتمالی امریکا از برجام، پاسخ داد: تحریم خوب نیست؛ اما نگرانش نیستیم و از آن هراسی نداریم.

    وی به افزایش تولید روزانه میدان آزادگان جنوبی به بیش از 100هزار بشکه و آغاز برداشت از میدان های یاران جنوبی و آذر، به عنوان نمونه هایی از توانمندی های داخلی در توسعه میادین کشور اشاره کرد و گفت: هیچ گاه از تحریم ها استقبال نمی کنیم اما اگر باز هم تحریم گریبانگیر صنعت نفت شود، ما با قدرت و جدیت به فعالیت های توسعه ای خود ادامه می دهیم؛ همانگونه که تاکنون اینطور عمل کرده ایم.

    شهنازی زاده به فرصت همکاری با شرکت های غیراروپایی هم اشاره و درعین حال خاطرنشان کرد که شرکت های اروپایی نیز همچنان بر همکاری با کشورمان تاکید دارند و مذاکرات متعددی را با این شرکت ها در دست اقدام داریم.

    این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره توسعه میدان آزادگان جنوبی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: از میان بیش از 10 شرکت خارجی متقاضی توسعه این میدان، برخی شرکت ها مذاکرات را مسکوت گذاشتند اما برخی شرکت ها هم با جدیت پای کار ایستاده اند و به این ترتیب در حال حاضر مذاکره با چند کنسرسیوم در دستور کار است.

    شهنازی زاده با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، به رویکرد این شرکت نسبت به استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی اشاره کرد و گفت: به طور مثال در پروژه احداث خط لوله گوره به جاسک، تقریبا بخش عمده توان لوله سازان داخلی به کار گرفته شده است و این روند بر دیگر طرح ها و پروژه های این شرکت نیز حاکم است.

    شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان متولی اصلی توسعه صنعت نفت درغرب کارون، هم اکنون تولید روزانه بین 335 تا 350 هزار بشکه نفت را در دست اقدام دارد و بر آن است این میزان تولید را در پایان سال 97 به بیش از 450 هزار بشکه برساند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو