عصر خودرو

قرارداد آتی زعفران چه مشخصاتی دارد؟

عصر بازار- هر قرارداد آتی که بر روی یک دارایی راه‌اندازی می‌شود، دارای مشخصاتی بوده که حاوی اطلاعات مهم در خصوص قراردادی است که افراد اقدام به معامله آن می‌کنند. در واقع ویژگی های اصلی قرارداد آتی مد نظر را بیان می‌کند.

قرارداد آتی زعفران چه مشخصاتی دارد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، هر مشخصات قرارداد آتی شامل مواردی از قبیل؛ نوع دارایی پایه و استاندارد کالا، اندازه قرارداد آتی، ماه قرارداد آتی، وجه تضمین اولیه، حد نوسان قیمت روزانه، دوره و ساعت معاملات، کارمزد معاملات و .... است. در زیر به بررسی برخی از مهمترین موارد مشخصات قرارداد می‌پردازیم؛

    دارایی پایه: اصطلاحا در قراردادهای آتی، کالا یا دارایی که قرارداد بر روی آن منتشر می‌شود را دارایی پایه می‌گویند. در قراردادهای آتی زعفران، زعفران رشته‌ای بریده ممتاز(نگین) دارایی پایه می‌باشد. در واقع تمامی افرادی که معاملات آتی زعفران در بورس کالای ایران انجام می‌دهند این نوع خاص از زعفران را معامله می‌کنند.

    اندازه قرارداد: هر قرارداد آتی نشان دهنده حجم معینی از کالای مورد مبادله می‌باشد. به طور مثال اگر در قراردادهای آتی زعفران اندازه هر قرارداد معادل 100 گرم باشد، یعنی فرد با خرید یک قرارداد آتی زعفران اقدام به خرید 100 گرم زعفران نموده‌است.

    ساعت معاملاتی: ساعات معامله قراردادهای آتی زعفران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12:30 الی 15:30 خواهد بود.

    ماه قرارداد: ماهی است که در آن قرارداد آتی زعفران سررسید می‌شود. به طور مثال اگر در تاریخ 1397.02.01 قرارداد آتی زعفران با سررسید 24 تیر ماه 97 راه‌اندازی شود. یعنی از اول اردیبهشت ماه تا 24 تیر ماه 97 امکان انجام معامله بر روی این نماد وجود خواهد داشت.

    قیمت تسویه روزانه: قیمتی است که روزانه جهت به روز رسانی حساب‌ها توسط بورس محاسبه و اعلام می‌گردد. و بر اساس این قیمت تسویه سود و زیان معاملات مشتری محاسبه و به حساب وی واریز می‌گردد.

    حد نوسان قیمت روزانه: در معاملات آتی زعفران در هر روز معاملاتی نسبت به روز معاملاتی قبل حداکثر تا ( مثبت یا منفی 3 درصد) با توجه به قیمت تسویه روز قبل امکان تغییر قیمت وجود خواهد داشت.
    وجه تضمین اولیه: درصدی از ارزش قرارداد است که جهت تضمین ایفای تعهدات مشتریان برای ایجاد یک موقعیت تعهدی اخذ می‌گردد. به طور مثال اگر وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی زعفران، معادل 10 درصد ارزش یک قرارداد باشد یعنی فرد A  برای خرید یک قرارداد آتی باید حدود 50 هزار تومان به عنوان وجه تضمین اولیه در حساب خود داشته باشد و این مقدار همان موجودی اولیه او برای شروع معاملات خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو