عصر خودرو

عضو هیأت مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق:

ممانعت از صادرات برق نیروگاه‌های خصوصی

عصر بازار- عضو هیأت مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق با اشاره به اینکه بورس انرژی انحصاری و خریداران برق شرکت‌های تقریباً دولتی توزیع برق هستند، گفت: ابلاغیه صادرات برق توسط نیروگاه‌های خصوصی از سوی وزارت نیرو نادیده و از آن جلوگیری می‌شود.

ممانعت از صادرات برق نیروگاه‌های خصوصی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، ابراهیم خوش‌گفتار با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: بورس انرژی تنها بورسی است که انحصاری است و خریداران برق در این بورس شرکت‌های تقریباً دولتی توزیع هستند.

    وی با اشاره به اینکه هیأت تنظیم بازار برق که ریاست آن برعهده معاون وزیر نیرو است، نرخ فروش برق در بورس انرژی را تعیین می‌کند، گفت: صادرات برق به صورت انحصاری دراختیار وزارت نیرو است و در حالی که به پاکستان، عراق و افغانستان صادرات برق انجام می‌شود، به دلایل مختلفی مثل ندادن پول برق صادرات برق به ترکیه نیز متوقف شده است.

    به گفته وی، در حال حاضر ترکیه 200 میلیون یورو به ایران و به یک شرکت ایرانی از بابت خرید برق بدهکار است. 

    وی به ابلاغیه صادرات برق توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در حالی که ابلاغیه هموار کردن صادرات برق توسط نیروگاه‌های خصوصی وجود دارد، اما به دلایل مختلفی از سوی وزارت نیرو جلوگیری و خودداری می‌شود.

    وی ادامه داد: در حالی که 56 درصد برق تولیدی کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی صورت می‌گیرد، وضعیت مطالبات باعث شده تا بانک‌ها از حق خود نگذرند و ادامه این وضعیت باعث شده تا 3 نفر از اعضای شرکت تولید برق ممنوع‌الخروج شوند.

    وی با بیان اینکه علی‌رغم تمام واگذاری‌ها به بخش خصوصی تولید 56 درصد برق توسط نیروگاه‌های خصوصی حجم اداره وزارت نیرو به هیچ عنوان کاهش نیافته است ادامه داد: از سال 93 تاکنون قیمت برق از تولیدکنندگان ارزان‌تر هم شده است به طوری که از ابتدای دولت یازدهم قیمت برق 30 تا 40 درصد گران شده است، اما از تولیدکنندگان برق 50 درصد ارزان‌تر خریداری می‌شود.

    همچنین محمد علی وحدتی رئیس هیات مدیره شرکت‌های تولیدکننده برق با تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت برق و اینکه افزایش هفت درصدی قیمت برق به هیچ وجه نمی تواند مشکلات این صنعت را حل کند، گفت: قیمت برق در همه کشورهای همسایه بالاتر از پنج سنت است اما زمانی که ما می خواهیم قیمت برق را به یک سنت برسانیم، همه اعتراض می کنند.

    وی ادامه داد: تعرفه های خرید برق از نیروگاه های خصوصی در چهار سال اخیر نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه از هر کیلووات ساعت 444 ریال به 406 ریال کاهش پیدا کرده است.

    برچسب ها