عصر خودرو

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهداف عنوان کرد:

بازار بدهی، مسیر تامین مالی بخش مولد اقتصادی

عصر بازار- مصطفی امید قائمی گفت جذب ۱۴ درصد نقدینگی کشور در بازار بدهی با عمر کمتر از یک دهه از افتخارات بازار سرمایه است و این بازار نقش موثری در تامین مالی اقتصاد دارد

بازار بدهی، مسیر تامین مالی بخش مولد اقتصادی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، نخستین مدیر عامل شرکت فرابورس ایران عملکرد بازار بدهی را با عمر کمتر از یک دهه را قابل تقدیر دانست و گفت: در 7 الی 8 سال اخیر نزدیک به 14 درصد نقدینگی کل کشور جذب بازار بدهی شده است.

    وی در خصوص عملکرد بازار بدهی و نقش این بازار در تامین مالی صنایع گفت: سیستم تامین مالی بازار سرمایه بسیار جوان است و تا پیش از بازبینی قانون در سال 84 ، چند تلاش ناموفق را تجربه کرد.

    وی با اشاره به اینکه پس از اصلاح قانون بازار سرمایه در سال 84 ، جایگاه بازار بدهی مشخص شد ،اظهار داشت: اولین اوراق در سال 89 به فرابورس وارد شد و از آن به بعد بازار بدهی دوران جدیدی را آغاز کرد.

    امید قائمی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 200 هزار میلیارد تومان انواع اوراق در بازار بدهی کشور داد و ستد می شود، افزود: 14 درصد نقدینگی کل کشور در این بازار است و با توجه به عمر 7 الی 8 ساله فعالیت بازار بدهی، این رقم موفقیت چشمگیر این بازار را نشان می دهد.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: به این رقم باید صندوق های سرمایه گذاری با حجم بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان را اضافه کنیم که حدود 10 الی 15 درصد نقدینگی کشور را در اختیار گرفته و موفقیت خوبی داشتند.
    امید قائمی با اشاره به اینکه بازار بدهی جوان است اما خوب حرکت کرده است، تصریح کرد: در هر صورت سال ها تامین مالی در کشور ما از طریق بازار پول انجام شده است و تغییر کامل این مسیر نیازمند زمان بیشتری است تا بازار بدهی جایگاه خود را در حافظه تاریخی افراد ثبت کند.

    وی با اشاره به اینکه درک تفاوت های بازار بدهی با سپرده بانکی برای جامعه زمانبر است، افزود: بازار بدهی از ظرفیت لازم برای رقابت با سپرده بانکی برخوردار است.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به محدودیت های پیش روی بازار بدهی اشاره کرد و افزود: بازار بدهی در یک اقتصاد متلاطم، با وجود تحریم های بین الماللی، نوسان بالای نرخ ارز، نرخ بالای تورم و نرخ بالای سود سپرده های بانکی در حال رشد و توسعه است و این شرایط مسیر توسعه آن را دشوار کرده است.

    وی تاکید کرد: جایگاه بازار سرمایه کشور در تامین مالی اقتصاد با وجود این محدودیت ها در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته  و در دوره زمانی کوتاه کمتر از یک دهه بازار سرمایه از طریق بازار بدهی توانسته است 14 درصد ز نقدینگی مردم را جذب کند که نشان دهنده عملکرد خوب این بازار با وجود عمر کم و جوان بودن آن است.

    امید قائمی با تاکید بر اینکه برای بررسی عملکرد یک بازار باید همه محدودیت های آن را در نظر گرفت و بعد قضاوت کرد،گفت: با وجود همه موانع پیش روی بازار بدهی، این بازار عملکرد خوبی داشته و توانسته مخاطبان قابل توجهی را در زمانی کوتاه جذب کند.

    وی با اشاره به تنواع ابزارهای بازار بدهی افزود: تنوع ابزارهای این بازار قابل دفاع است اما می تواند بیشتر شود. طراحی اوراق مشارکت مشارکت قابل تبدیل به سهام یا کالا و صندوق هایی با درآمد ارزی می تواند به جذب بیشتر مخاطب در این بازار کمک کند.

    مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری اهداف تاکید کرد: بازار بدهی در مسیر توسعه باید ابزارهای خود را متنوع تر کند تا سرمایه گذاران با ذائقه های بیشتری را جذب کند.

    وی در خاتمه بازار بدهی را از افتخارات بازار سرمایه دانست و گفت: این بازار نقش موثری در تامین مالی بخش مولد اقتصادی دارد

    برچسب ها