عصر خودرو

وزیر امور خارجه :

لغو روادید متقابل ایران و آذربایجان جزو اولویت‌های وزارت امور خارجه است

عصر بازار- وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه لغو روادید با آذربایجان در شرایط کنونی مطلوب نیست، گفت: رفت و آمد مردم آذربایجان به کشورمان سبب رونق اقتصادی و درآمدزایی مرزنشینان شده است.

لغو روادید متقابل ایران و آذربایجان جزو اولویت‌های وزارت امور خارجه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ولی داداشی مبنی بر عدم رفتار متقابل با دولت جمهوری آذربایجان در رابطه با لغو روادید گفت: توافقی بین دو کشور صورت گرفت که بر اساس آن عبور مرزی تا حد 45 کیلومتری امکان‌پذیر است.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه متأسفانه برخی افراد از توافق 45 کیلومتری فراتر رفتند که سبب شد دولت آذربایجان این توافق را در مجلس این کشور لغو کند، افزود: باید اذعان کرد ایران هم می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد اما در سال 1389 تصمیمی اتخاذ شد که با توجه به قرابت‌های بین دو کشور لغو یک طرفه روادید رخ داد.

    وی با اشاره به اینکه مردم آذربایجان برای تشرف به مشهد مقدس و قم به ایران سفر می‌کنند و بر این اساس استان‌های همجوار از لغو روادید بهره اقتصادی می‌برند، ادامه داد: بنابراین رونق اقتصادی در مناطق مرزی شکل گرفته و همچنین گردشگری سلامت نیز برای مرزنشینان درآمدزا شده است.

    ظریف با بیان اینکه وزارت امور خارجه تلاش خواهد کرد تا موضوع مذکور به نتیجه برسد، افزود: می‌توان در برابر اقدام آذربایجان لغو روادید را متوقف کنیم که البته این مهم صرفا در اختیار وزارت امور خارجه نیست؛ همچنین باید یادآور شد که از نظر وزارتخانه نیز این اقدام مطلوب نیست.

    وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه طی 4 سال گذشته مذاکرات متعددی بین مقامات دو کشور در خصوص موضوع مذکور رخ داده است، ادامه داد: در سفر رئیس جمهور کشورمان به آذربایجان رئیس جمهور آذربایجان دستور صدور  ویزا در مرز و فرودگاه برای ایرانیان را صادر کرد که این مهم مرحله قبل از لغو ویزا تلقی می‌شود.

    بنابراین گزارش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پایان مطرح کرد: همان طور که گفتم بنده هم موضوع مد نظر را پیگیری خواهم کرد و هم فرصت را برای نمایندگان محترم مجلس فراهم می‌کنم تا با مقامات آذربایجان دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

    وزیر امور خارجه ادامه داد: موضوع لغو روادید متقابل ایران و آذربایجان جزو اولویت‌های وزارت امور خارجه است و دراین خصوص اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است چرا که برداشتن ویزا را وظیفه خود می‌دانیم.

    برچسب ها