عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک دی :

واکنش های بازار سرمایه به ریسک های سیاسی کوتاه مدت است

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک دی، اثرگذارترین عامل برای بازدهی قابل قبول بازار سرمایه در سال گذشته را رشد قیمت کامودیتی ها، نوسان قیمت نفت و نرخ ارزها در بازار داخل دانست

واکنش های بازار سرمایه به ریسک های سیاسی کوتاه مدت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، فردین آقابزرگی ، با تاکید بر اینکه پیش بینی های بودجه سال 96 شرکت ها محتاطانه بود، گفت: شرکت ها در پیش بینی عملکرد سال گذشته جانب احتیاط را رعایت کردند و پیش بینی های محافظه کارانه ای داشتند؛ به همین دلیل در پایان سال اکثر شرکت ها به خصوص در گروه های فلزات اساسی، پالایشی و پتروشیمی ها با تعدیل های خوبی مواجه شدند که مهمترین دلیل آن گزارش های محتاطانه بود.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار در سال 97 گفت: در ابتدای سال جاری به خصوص از اواخر فروردین ماه، بازار سرمایه شاهد تصمیمات جدیدی در خصوص وضعیت ارز بود که این موارد اظهار نظر درباره بودجه های شرکت ها را به همراه داشت.

    آقابزرگی با تاکید بر اینکه چنین تصمیم هایی باعث می شود تا نتوان چشم انداز آینده را بر اساس تحلیل وضعیت شرکت ها و صنایع بررسی کرد،گفت: تغییر نرخ دلار و تک نرخی شدن ارز در قیمت 4200 تومان، تاثیر مستقیمی بر روند شرکت های بزرگ و صادرات محور بازار سرمایه دارد.

    وی با تاکید بر اینکه تصمیم جدید دولت برای نرخ ارز باعث شد تا بودجه سال جاری نیز محتاطانه اعلام شود، گفت: تغییرات در تصمیم گیری های کلان اقتصادی باعث سردرگمی سرمایه گذاران می شود و محاسبات در پیش بینی صنایع را با انحراف مواجه می کند که ریسک مهم و بزرگی است.

    آقابزرگی درباره ریسک های سیاسی پیش روی بازار و فرجام برجام گفت: در حال حاضر وضعیت سیاسی کشور ما به نقطه شفافی رسیده و روند تحریم ها - چه آمریکا از برجام خارج شود چه نشود - کاملا مشخص است. به همین دلیل واکنش های بازار به این موضوع کوتاه مدت و هیجانی است.

    وی سایر عوامل تصمیم گیرنده در داخل کشور را عامل رکود بازار دانست و گفت: از جمله این موارد نرخ سود بانکی است چرا که این نرخ سرمایه گذاری در بازار سهام را توجیه ناپذیر می کند.

    این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بخشی از وضعیت بازار به بحث های سیاسی مرتبط است، افزود: البته واکنش ها به مسایل سیاسی و برجام همیشه زودگذر و هیجانی بوده و به سرعت هم فروکش می کند.

    وی با تاکید بر اینکه شرایط سیاسی در حال حاضر امیدوارانه است، گفت: پیش بینی رشد پایدار بازار سرمایه با افزایش نرخ دلار متصور است چراکه با افزایش نرخ ارزها ، بازار صادرات کشور رونق می گیرد که رشد و رونق صنایع صادرات محور وزنه مهمی برای صعود بازار سرمایه است.

    آقابزرگی با اشاره به اینکه معمولا در همه اقتصادها افزایش نرخ ارزها باعث صعود بازار سرمایه می شود، اظهار داشت: به عنوان مثال افزایش نرخ ارز در ونزویلا هرچند باعث کاهش ارزش پول ملی این کشور شد اما صعود خیره کننده بازار سرمایه اش را به دنبال داشت.

    برچسب ها