عصر خودرو

اروپا برای تداوم همکاری بعد از برجام با ایران آماده می‌‎شود

عصر بازار- نشریه آلمانی اشپیگل شامگاه جمعه در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت: کشورهای اروپایی برای پایان [احتمالی] برجام آماده می‌شوند و مواردی همچون نحوه حمایت از شرکت‌های خود از پیامدهای تحریم‌های جدید آمریکا را در دست بررسی دارند.

اروپا برای تداوم همکاری بعد از برجام با ایران آماده می‌‎شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، این رسانه به نقل از مقام مذکور که نام او محرمانه مانده است، می‌افزاید: بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌تواند با حمایت از امضای قرارداد با ایران، نقشی در این زمینه ایفا کند.
    اشپیگل با تاکید بر سنگینی کفه دیپلماتیک این اقدام نسبت به پیامدهای عملی آن، می‌افزاید که این موضوع حامل پیامی برای ایران و نشان‌دهنده «آمادگی اتحادیه اروپا برای تداوم سرمایه‌گذاری» خواهد بود.
    گزارش می‌افزاید: تا چند هفته پیش، اروپایی‌ها همچنان بارقه امیدی برای جلب حمایت «دونالد ترامپ» (رئیس جمهوری آمریکا) از برجام را داشتند. این تا زمانی بود که وی فرد دیگری را جایزین رکس تیلرسون وزیر امور خارجه دولتش کرد.
    اشپیگل می‌افزاید: «مایک پمپئو» جایگزین تیلرسون به عنوان فردی تندرو شناخته می‌شود و از همه مهم‌تر، وفاداری کاملی به سیاست‌های ترامپ دارد.
    این نشریه آلمانی در بررسی سناریوهای پس از خروج احتمالی واشنگتن از برجام، گفت وگویی با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه داشته که چند هفته پیش در سفر به آمریکا، ساعت‌ها درخصوص ایران و تحولات منطقه با ترامپ گفت وگو کرده بود.
    مکرون تصریح می‌کند که بدترین حالت، زمانی است که ترامپ بدون هیچ طرح و پیشنهادی از برجام خارج شود.
    وی می‌گوید که این اقدام به منزله باز کردن جعبه اسرار است و می‌تواند حتی به معنای حرکت در مسیر جنگ باشد.
    رئیس جمهوری فرانسه با این وجود تصریح می کند که معتقد نیست خواست ترامپ، آغاز جنگ با ایران باشد.
    رئیس جمهوری آمریکا مطابق با قانون مصوب کنگره این کشور تا تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) فرصت دارد تا در رابطه با تداوم تعلیق تحریم ها علیه ایران تصمیم گیری کند.
    وی این اقدام را منوط به تحقق خواسته های گزافی همچون محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران و دائمی کردن محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته ای کشورمان دانسته است.
    «ژان آزلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به اشپیگل می‌گوید: آقای ترامپ نباید توافق با ایران را نابود کند. هر چه باشد، این اروپا است که در تیررس موشک‌های ایرانی قرار دارد.
    این در شرایطی است که مقام‌های کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب، برنامه هسته‌ای ایران تنها جنبه صلح‌آمیز دارد و فعالیت‌های موشکی نیز با هدف تقویت بنیه دفاعی است و برای حمله به هیچ کشوری به کار نخواهد رفت.

    برچسب ها