عصر خودرو

دردسرهای عدم تمایل سوئدی‌ها به وجه نقد!

عصر بازار- در بین کشورهای جهان، سوئد احتمالا نخستین کشوری خواهد بود که استفاده از وجه نقد را کلا کنار خواهد گذاشت.

دردسرهای عدم تمایل سوئدی‌ها به وجه نقد!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، سوئد در حال حاضر کمترین استفاده از وجه نقد را در جهان دارد و مردم این کشور استفاده از کارت های اعتباری را به وجه نقد ترجیح می دهند. آن طور که بانک مرکزی سوئد گزارش داده است در حال حاضر 85 درصد جمعیت این کشور به خدمات بانکداری الکترونیکی دسترسی دارند.

    با افزایش تمایل مردم این کشور به استفاده از سیستم های پرداخت مدرن نظیر کارت های اعتباری و موبایل بانک، باعث شده است سهم پول در گردش از تولید ناخالص داخلی این کشور هر سال بیش از پیش کاهش یابد. در حال حاضر تنها دو درصد معاملات در سوئد از طریق وجه نقد انجام می شود و طبق تحقیقات بانک " بی ان پی پاری باس" این میزان تا سال 2020 نصف خواهد شد.

    این وضعیت به مرحله ای رسیده است که بانک مرکزی سوئد مجبور به هشدار در خصوص سرعت تبدیل وجه نقد فیزیکی به اعتباری شده است. پیشتر در اوایل سال کنونی، استفان اینگوس- رئیس بانک مرکزی سوئد- گفته بود جامعه ای عاری از وجه نقد به معنی وجود بازیگران کمتر در زمینه پرداخت و تهدیدی در زیرساخت های پرداخت سوئد خواهد بود.

    به گفته وی، اگر بحرانی رخ دهد، سوئد بدون وجه نقد آماده مواجهه با آن نخواهد بود. از آنجا که معمولا در زمان بحران های اقتصادی، تقاضا برای وجه نقد افزایش می یابد، با کمبود شدید وجه نقد، عرضه محدود خواهد شد.

    مشکل دیگر این است که هنوز برخی از سوئدی ها دسترسی به پرداخت های دیجیتالی ندارند یا نمی خواهند با آن ارتباط بگیرند.

    سیسیلا اسکینگلی- قائم مقام رئیس بانک مرکزی سوئد - در همین رابطه می گوید در خلال این توسعه سریع متوجه شده ایم افرادی و مناطقی در سوئد هستند که وجه نقد برایشان کاملا ضروری است.

    مجلس سوئد در حال حاضر روی لایحه ای کار می کند که به موجب آن بانک ها مجبور به افزایش خدمات نقدی خود برای مشتریانشان هستند. در حال حاضر بسیاری از مغازه ها، رستوران ها و شعب بانکی از پذیرش وجه نقد خودداری می کنند و در حالی که برای مثال 42 درصد خرده فروشی ها در انگلیس با وجه نقد انجام می شود این میزان در سوئد تنها 20 درصد است.

    البته این مشکل مربوط به سوئد نیست و سایر کشورهای اسکاندیناوی چون دانمارک و نروژ نیز با مشکل تمایل بیش از حد مردم به استفاده از پرداخت های اعتباری روبرو هستند.

    برچسب ها