عصر خودرو

بازار سرمایه در انتظار راهکاری برای خروج از رکود؛

مزیت های اجرای برجام بر صنایع بازار سهام

عصر بازار- تا زمانی که رکود حاکم بر اقتصاد باشد، نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بورسی از رونق برخوردار شوند.

مزیت های اجرای برجام بر صنایع بازار سهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمیدرضا صفری، کارشناس بازار سرمایه وضعیت رکودی بازار سهام را ناشی از رکود حاکم بر کل اقتصاد دانست و گفت: در قدم اول دولت باید با برنامه ریزی رونق را به اقتصاد کشور بازگرداند تا به دنبال آن بنگاه های اقتصادی با افزایش سودآوری مواجه شوند و به دنبال آن بازار سهام نیز رونق بگیرد.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه  وضعیت اقتصادی در ماه های اخیر تغییری نکرده و بر همین اساس گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورسی با گزارش‌های 6 ماهه تغییر چندانی نخواهد داشت، گفت: طرح خروج از رکود دولت شاید صنعت خودرو سازی کشور را متاثر کند اما باعث رونق در کل بخش های اقتصاد نیست.

    وی با اشاره به میزان فروش خودرو در کشور گفت: به نظر می‌رسد با توجه به فروش 110 هزار دستگاه خودرو و تزریق نقدینگی به شرکت های خودروساز، گزارش‌های 9ماهه خودروسازی‌ها تاحدودی نسبت به دوره‌های گذشته بهبود پیدا کند اما با این وجود بازهم از بودجه خود عقب هستند.

    وی به دیگر برنامه های بسته خروج از رکود اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر وام 10میلیونی لوازم خانگی نیز ممکن است موجب افزایش هرچند اندک تقاضا در این بازار شود اما به سرعت در عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار نخواهد بود.

    صفری مهم‌ترین کمک به بازار سرمایه در شرایط فعلی را اجرای سریعتر برجام که منجر به گشایش ال‌سی و برقراری سوئیفت می شود ، دانست و  گفت: سهولت نقل و انتقال پول به خارج از کشور، به طرز معناداری به صنایع کوچک کمک خواهد کرد. زیرا گشایش ال‌سی هزینه‌های مالی شرکت‌ها را به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

    به گفته صفری اجرای برجام مزیت های زیادی برای صنایع بازار سهام خواهد داشت.

    وی معتقد است در حال‌حاضر بسیاری از صنایع به دلیل تحریم‌های بین‌المللی مجبور هستند مواد اولیه مورد نیاز خود را تنها از یک تولیدکننده برای نمونه از چین خریداری کنند که این موضوع موجب کاهش قدرت چانه‌زنی آنها شده است.

    وی با تاکید بر اینکه با رفع تحریم‌ها بنگاه‌ها می‌توانند مواد مورد نیاز خود را با کیفیت بهتر و قدرت چانه‌زنی بالاتر خریداری کنند، گفت: به این ترتیب هر شرکتی که قیمت مناسب‌تر و شرایط بهتری به این بنگاه‌ها ارائه کند، مواد اولیه خود را از آنها خریداری می‌کنند و در نهایت هزینه‌های مالی و قیمت تمام شده آنها کاهش می‌یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها