عصر خودرو

معاملات بورس کالا در هفته منتهی به ۸ آذرماه

عصر بازار- معاملات بورس کالا در هفته منتهی به ۸ آذرماه به شرح زیر می باشد.

معاملات بورس کالا در هفته منتهی به ۸ آذرماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، فعالیت بورس کالا ایران  در زمینه های فلزات و مواد معدنی( کانی های فلزی) و فرآورده های نفتی  و پتروشیمی  در هفته جاری مورد بررسی قرار گرفته و به شرح ذیل بیان می شود:


    گروه فرآورده های نفتی و پتروشیمی

    روند نزولی قیمت جهانی نفت همچنان ادامه دارد . قیمت نفت در بازار جهانی در ماه نومبر نسبت به ماه مشابه در سال 2014 حدود 50% کاهش داشته است. همانطور که پیش بینی شده بود قیمت نفت تحت فشارهای بنیادی بازار نتوانست رشد کند. در ماه جاری نیز کاهش قیمت ها به رغم افول ذخیره نفت چین و کاهش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا رخ داده و عامل آن، پیش بینی تداوم مازاد عرضه نسبت به تقاضا در ماه های آینده است و همچنین افزایش ارزش دلار عاملی برای فشار بر قیمت هاست.

    وکیوم باتوم معامله شده در هفته جاری در بورس کالا توسط شرکتهای پالایشی به میزان 70هزار تن با ارزش معاملاتی 459.3 میلیارد ریال را در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران عرضه و معامله شد که حجم معامله این محصول نسبت به هفته گذشته حدود 40%درصد افزایش داشته است.

    شایان ذکر است که این محصول توسط پنج شرکت پالایشی به قیمت میانگین 6.562 میلیون ریال بر تن بفروش رسیده است که نسبت به ماه گذشته حدود 5% کاهش را نشان می دهد.

    تالار مذکور همچنین در این هفته پس ازگذشت دو هفته شاهد عرضه و تقاضا لوبکات بود و توانست 13 هزار تن لوب کات  به ارزش فروش 87.2 میلیارد ریال را مورد معامله قرار دهد. لوبکات سنگین و سبک به ترتیب به قیمت میانگین  6.692 و 6.798 ریال  معامله شد که نسبت به آخرین معاملات در ماه گذشته با کاهش محدودی مواجه شده است.

    با توجه به افزایش حدود یک درصدی  اوره صنعتی در بازار جهانی، پتروشیمی خراسان محصول خود را در محدوده قیمتی 8.910 ریال  با حجم معاملاتی 50 تن مورد معامله قرار داد که نسبت به قیمت هفته گذشته تغییری نکرده است . قابل ذکر است که حجم معاملات این محصول نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

    این گزارش همچنین حاکی است، در هفته اخیر در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، شرکت پتروشیمی جم حدود 2 هزار تن پلی اتیلن سنگین به ارزش معاملاتی حدود 78.1 میلیارد ریال و به قیمت میانگین 37.385میلیون ریال بر تن معامله کرده است. همچنین محصول پلی اتیلن سبک نیز در این هفته معامله نشد.

     

    رینگ فلزات


    شرکت آلومینیوم ایران

    در هفته منتهی به 8 آذرماه  قیمت فلزات اساسی با رشدی محدود و موقت مجدد روند نزولی را در پی داشت، که افزایش ارزش دلار عاملی برای فشار بر قیمت هاست زیرا از آنجا که عمده تبادلات فلزات پایه به ویژه در بورس لندن با واحد دلار انجام می شود، اگر دلار تقویت شود، توان خرید مشتریان و مصرف کنندگان بزرگ  این فلزات مانند کشور چین (با واحد پولی یوان) کاهش می یابد چون فلزات برای آن ها گران تر تمام می شوند.

    آلومینیوم نیز در روزهای اخیر با نوسانی محدود، کاهش قیمت را در مقایسه با هفته پیش تجربه کرده است. لازم به  ذکر است قیمت جهانی آلومینیوم نسبت به یک سال گذشته حدود28.1% با کاهش مواجه شده است.

    شرکت آلومینیوم ایران در هفته جاری توانست 2420 تن محصول به ارزش فروش بیش از 153.5 میلیارد ریال را در بورس کالا بفروش رساند. حجم معاملات در هفته جاری نسبت به هفته پیش بدون تغییر بوده است ولی ارزش معاملات فایرا در این هفته حدود 4 میلیارد ریال کاهش داشته است.

    شمش خالص با حدود 5 درصد کاهش قیمت در مقایسه با هفته گذشته به قیمت 59.7 میلیون ریال بر تن با حجم  1000 تن معامله شد . و همچنین شمش بیلت نیز با افت حدود 2 درصدی به قیمت 64 میلیون ریال بر تن با حجم  400 تن معامله گردید . همچنین شمش آلیاژ نیز با قیمت میانگین 66.7 با حجم معاملاتی 1020 تن مورد داد وستد قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته کاهش داشته اس

    شرکت ملی صنایع مس ایران

    در سی روز اخیر قیمت مس حدود 600 دلار در هر تن کاهش یافته و به پایین ترین میزان در شش سال اخیر رسیده است. قیمت دیگر فلزات اساسی نیز کاهش یافته است. رشد ارزش دلار و پیش بینی کاهش تقاضا از سوی چین و انتشار گزارش منفی از بخش صنعت این کشور مهمترین عوامل کاهش قیمت این مواد خام است.

    همچنین این گزارش حاکی از آن است که مس مفتول و مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران  به ترتیب با قیمت 167و  159 میلیون ریال بر تن در تالار بورس کالا معامله شده است که در مقایسه با هفته پیش قیمت هر دو محصول حدود 2درصد کاهش داشته است. و می تواند متاثر از کاهش قیمت جهانی مس باشد .

    لازم به ذکر است که شرکت ملی صنایع مس ایران در هفته جاری حدود 1820 تن محصول به ارزش فروش بالغ بر299 میلیارد ریال معامله کرده است که بیش از70% حجم معاملات در مقایسه با هفته گذشته رشد داشته است.

    شرکت فولاد مبارکه اصفهان

    در بازار ورق امریکا قیمت ورق گرم از 370 تا 380 دلار به ازای هر شورت تن ( 907 کیلوگرم به ازای هر شورت تن) به 360 تا 375 دلار به ازای هر شورت تن(907 کیلوگرم) درب کارخانه رسید که 7 هفته متوالی نزولی بوده است.

    ورق گرم صادراتی چین یک هفته گذشته در ثبات بوده 260 تا 270 دلار هر تن فوب ثبت شد. در بازار داخلی تقاضا با سرمای هوا کمتر شده و 4 دلار افت قیمت داشت.

    بنا به اعلام  بورس کالا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این هفته شاهد افزایش فروش حدود 14% نسبت به هفته گذشته  در تالار بورس کالا بوده است. مجموع معاملات این شرکت در بورس کالا در هفته اخیر در محدوده 18.4 هزار تن بوده است. ارزش معاملات انجام شده تقریبا برابر با 273.5 میلیارد ریال بوده است که حجم و فروش معاملات حدود 15 درصد نسبت به هفته گذشته صعودی بوده است.

    شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیش از 6  هزار  تن ورق گرم C، با قیمت پایه 14350 میلیون ریال به ازای هر تن و همچنین، 8.7 هزار تن  ورق گرم B با قیمت پایه 14100 میلیون ریال بر تن و دیگر عرضه ها، شامل 3.5 هزار تن  ورق سرد B  و با قیمت معامله 17500 میلیون ریال بر تن راهی تالار معاملات شد.

    شرکت ذوب آهن اصفهان

    قیمت جهانی فولاد با توجه به اعلام بورس کالای لندن 220 دلار به ازای هرتن رسید که نسبت به روزهای اخیر ثابت بوده است.

    قیمت مقاطع در هفته ای که گذشت در بازار ایران روندی نزولی داشته است ولی نسبت آن زیاد نبوده است. در بورس کالا نیز حجم معاملات شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالا در هفته جاری نسبت به هفته گذشته به طور چشمگیری کاهش داشته است .حجم معاملات صورت گرفته 17.1هزار تن انواع میلگرد و تیرآهن بوده است. کل ارزش معامله شده این شرکت در هفته جاری برابر با 246.1میلیارد ریال بوده که نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

    شرکت ذوب در تالار محصولات صنعتی و معدنی شاهد عرضه 649 تن سبد میلگرد به قیمت 13000میلیون ریال بود که همه آن بفروش رفت ، نکته قابل توجه اینکه قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته 4 درصد رشد منفی داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها