عصر خودرو

در یادداشتی بررسی شد؛

بررسی ریسک و بازدهی صنایع مختلف بورسی

عصر بازار- در این تحلیل ۱۹ صنعت بورسی به همراه شاخص کل مورد بررسی قرار گرفته است .

بررسی ریسک و بازدهی صنایع مختلف بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه  خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عمده سهامداران دلیل ورود به یک صنعت یا خرید سهم خاص را بازدهی بالای گذشته آن عنوان می­کنند. غافل از این­که هر بازدهی با ریسک خاصی همراه است. برخی از صنایع ذاتا ریسک پذیرند، گرچه ممکن است بازدهی بالایی داشته باشند اما ریسک بالا، نکته ­ای است که با ویژگی هر سرمایه­ گذاری سازگار نیست. در نهایت این ویژگی ­های ذهنی و شخصیتی یک سرمایه ­گذار است که آن را به  سمت ریسک­ پذیری یا ریسک گریزی سوق می دهد.

    در 6 سال گذشته اتفاقات گسترده ای در داخل و خارج کشور رخ داده است. حضور دو رئیس جمهور در کشور، اعمال تحریم ها و رفع بعضی از آنها، اجرای دو مرحله از طرح هدفمندی یارانه ها، سریال مذاکرات هسته ای و به اتمام رسیدن آن، رشد حدودا سه برابری قیمت دلار ، اوج ­گیری تورم و ثبت کاهش آن، اعمال محدودیت­ هایی برای صادرات و واردات، وضع قوانین مختلف برای صنایع و ... . هر کدام از اتفاقات فوق می تواند شوک­ های کاهشی و افزایشی بزرگی را به یک صنعت وارد کند. در این تحلیل تلاطم صنایع مختلف در برابر نوسانات بررسی شده و ریسک و بازده بلند مدت صنایع مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    مفروضات :

    ·                  در این تحلیل 19 صنعت بورسی  به همراه شاخص کل مورد بررسی قرار گرفته است .

    ·         برای محاسبه ریسک از بازده ماهانه بازه زمانی فروردین89 الی آذر 94 استفاده شده است (به عبارتی 68 داده ماهانه برای هر صنعت) ، همین امر موجب می شود که ریسک محاسبه شده از دقت بیشتری برخوردار باشد.

    ·         در محاسبه عملکرد صنایع از "رقم شاخص" آن­ها استفاده شد، تحلیل دیگر می­توانست استفاده از ارزش بازار صنایع باشد، با توجه به اینکه عرضه اولیه و تقسیم سود بسیار زیادی در این بازه زمانی وجود داشته است، استفاده از "ارزش بازار صنایع" نمی­ توانست داده­ های قابل اتکایی جهت تحلیل ارائه دهد. بنابراین در نهایت شاخص صنایع انتخاب شده است.

    بازدهی ، ریسک و نسبت بازدهی به ریسک :

    بازدهی :

    در مباحث مالی و حسابداری ، بازدهی نسبت پول به دست آمده در سرمایه گذاری به مقدار سرمایه اولیه است. مقدار پول به دست آمده ممکن است مربوط به بهره ، سود یا درآمد خالص باشد. در این تحلیل میانگین بازدهی 19 صنعت به همراه شاخص کل در 68 ماه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است که نشان می­دهد بیشترین بازدهی مربوط به صنایع رایانه، شیمیایی، قند و لاستیک است. کمترین بازدهی نیز در اختیار صنایع مسکن و بیمه است. صنعت پالایشگاه (فرآورده ­های نفتی) نسبت به دو سال گذشته افت بازدهی نسبتا زیادی داشته است که رتبه این صنعت را بسیار تنزل داده است، اما نکته جالب توجه این است که صنعت محصولات پتروشیمی و شیمیایی علیرغم مسائل و مشکلات بسیار زیادی که در دو سال گذشته داشته است اما باز هم بازدهی نسبتا مناسبی را در 68 ماه گذشته به سهامداران هدیه داده است.

    ریسک:

    مقدار به دست آمده از انحراف معیار بازدهی های یک سهم ، یک صنعت یا... ریسک کلی مربوط به آن دوره خاص گذشته را در اختیار قرار می دهد. همان­گونه از جدول فوق بر می ­آید صنایع قند ، مواد غذایی و فراورده ­های نفتی بسیار پر ریسک بودند و در عوض گروه های  شیمیایی، مخابرات و بانک نیز در رده کم ریسک ترین صنایع بورسی قرار گرفتند. نکته جالب توجه در بین صنایع کم ­ریسک، صنعت بانک است که به­ عنوان کم ریسک ترین صنعت است شاید بتوان گفت صنعت بانکداری تنها صنعتی است که در بازه مد نظر این تحقیق هیچگاه شرایط عملیاتی برای آن مناسب نبوده است. تعیین دستوری نرخ سود سپرده ها و تسهیلات، رکود افزاینده در کشور که سبب دامن زدن به بحث مطالبات معوق شد و تحریم های وضع شده بر این صنعت تاثیر عملیاتی مخرب بر این صنعت داشته است اما باز هم این صنعت به عنوان کم ­ریسک ترین صنعت بورس انتخاب شده است.

    وقتی تنوع در سهام زیاد می شود، بالطبع از ریسک آن نیز کاسته می شود. طبیعی است که شاخص کل عنوان کم ­ریسک ترین را از بین شاخص­ های فوق کسب کند. این تحلیل نشان می دهد که شاخص کل در بازه حدودا 6 ساله به طور متوسط ماهی 2.6 درصد بازدهی داشته است و در مقابل نیز میزان ریسک نیز 6.1 درصد داشته است.

    نسبت بازده به انحراف معیار:

    اگر دو طرح، سهم یا صنعت مختلف وجود داشته باشد که انحراف معیار و بازدهی های جداگانه ای داشته باشند، به منظور بی وزن شدن دو متغیر، بازدهی را بر انحراف معیار تقسیم کرده یا به عبارتی نسبت بازدهی به ریسک محاسبه می ­شود  و سپس طرح ها رتبه بندی می­ شوند. همان گونه که در تحلیل زیر مشخص است صنایع محصولات شیمیایی، رایانه، دارو و لاستیک بهترین نسبت بازدهی به ریسک داشته اند و در مقابل نیز صنایع مسکن، خودرو و بیمه به نسبت سایر صنایع نسبت بازدهی به ریسک بسیار پایینی را در محدوده 6 سال گذشته ثبت کردند.

     

    * نویسنده :بهنام بهزادفر؛ مدیر امور اعضای کانون کارگزاران و مدرس دانشگاه

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها