عصر خودرو

پایبندی به توافق جهانی اوپک به رکورد جدید رسید

عصر بازار- ثبت رکورد تازه از پایبندی به توافق جهانی اوپک، تغییر مسیر محموله های نفتی روسیه از غرب به شرق، سقوط آزاد تولید نفت ونزوئلا، رکورد شکنی تولید نفت آمریکا و افزایش برداشت گاز الجزایر مهمترین اخبار جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته بود.

پایبندی به توافق جهانی اوپک به رکورد جدید رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، بررسی‌های خبرگزاری رویترز نشان می دهد که تولید نفت اعضای سازمان اوپک در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت)امسال، در پی سقوط تولید ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی به کمترین میزان در یک سال اخیر رسید.
    تولید اوپک در این مقطع، با 70 هزار بشکه در روز کاهش ماهانه به 32 میلیون و 120 هزار بشکه در روز رسید.
    این رقم، کمترین میزان از آوریل 2017 میلادی است و این کاهش سبب شد که سطح پایبندی کشورهای متعهد به توافق کاهش تولید از 161 درصد حاصل در ماه مارس(اسفند - فروردین)، به رکورد 162 درصدی برسد.

    **تغییر مسیر محموله های نفتی روسیه از غرب به شرق
    به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، آمار رسیده از رصد نفتکش‌ها نشان می دهد که روسیه در پنج ماه نخست سال جاری میلادی، به طور میانگین 19 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته نفت از طریق بنادر اصلی خود در دریای بالتیک و سیاه صادر خواهد کرد.
    این در حالیست که نفت ارسالی این کشور از مسیر خط لوله به چین در سه ماهه نخست امسال (2018 میلادی) 43 درصد افزایش یافته است.
    به گفته «آلان گلدر» معاون پالایش و بازارهای نفت موسسه وود مکنزی، به دلیل این تغییر مسیر صادرات نفت روسیه، پالایشگاه های اروپایی ناگزیرند به دنبال جایگزینی چون خاورمیانه و آمریکا برای نفت خام روسیه باشند.
    مجموع صادرات نفت روسیه به چین از طریق خط لوله در سه ماهه نخست امسال با جهشی 43 درصدی به حدود 750 هزار بشکه در روز رسیده است.

    **سقوط آزاد تولید نفت ونزوئلا
    به گزارش رویترز، بیشترین کاهش تولید نفت در میان اعضای اوپک در ماه آوریل، مربوط به ونزوئلا بود و تولید نفت این کشور در این مقطع به علت بحران اقتصادی به کمترین میزان خود یعنی یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
    آنگولا پس از ونزوئلا بیشترین کاهش را در تولید نفت خود گزارش کرد.
    میانگین تولید نفت ونزوئلا در سال 2017 با 13 درصد کاهش به حدود 2 میلیون و 72 هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در 28 سال گذشته بود.

    **تولید نفت آمریکا در ماه فوریه رکوردشکنی کرد
    رویترز به نقل از اداره اطلاعات انرژی آمریکا نوشت که تولید نفت این کشور در ماه فوریه (بهمن - اسفند) با 260 هزار بشکه در روز، به رقم رکورد تاریخی 10 میلیون و 260 هزار بشکه در روز رسید.
    برداشت گاز این کشور نیز در این مقطع، به بیشترین رقم تاریخی یعنی 87 میلیارد و 600 میلیون فوت مکعب در روز رسید.
    پیش از این بیشینه رقم مربوط به دسامبر با میزان 87 میلیارد و 300 میلیون فوت مکعب در روز بود.

    **رشد 5 درصدی برداشت گاز الجزایر در سال 2017 میلادی
    رویترز به نقل از شرکت دولتی انرژی الجزایر (سوناتراک) خبر داد که در سال 2017 میلادی، تولید گاز خود را با 5 درصد افزایش به 135 میلیارد متر مکعب رسانده است.
    بر اساس اعلام این شرکت، تولید نفت سوناتراک در این مقطع در پی پایبندی به توافق کاهش تولید نفت سه درصد کاهش تجربه کرد.
    الجزایر یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به شمار می رود.

    **بخش دریایی خط لوله انتقال گاز «ترک استریم» تکمیل شد
    رویترز به نقل از شرکت روسی گازپروم خبر داد که این شرکت ساخت بخش دریای مرحله نخست خط لوله فراساحلی انتقال گاز ترک استریم را که گاز روسیه را از مسیر دریای سیاه عبور به ترکیه منتقل می کند، به اتمام رسانیده است.
    گازپروم که قصد دارد این خط لوله را در سال 2019 میلادی به پایان برساند، اعلام کرد که یکهزار و 161 کیلومتر از این خط لوله از سال 2017 میلادی تاکنون کار گذاشته شده است.
    مرحله دوم این خط لوله مربوط به انتقال گاز از ترکیه به کشورهای اروپای جنوبی از جمله یونان، بلغارستان و ایتالیاست که در سه ماه سوم سال جاری میلادی انجام خواهد شد.
    خط لوله های جدید ترک اسریم و نورد استریم2 (به مقصد ترکیه و آلمان)، برای گسترش بازار گاز روسیه در اروپا بسیار حیاتی به شمار می رود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو