عصر خودرو

افزایش شدید کسری تراز تجاری ترکیه

عصر بازار- آمارهای رسمی نشان می‌دهد افزایش شدید واردات باعث شده که کسری تراز تجاری ترکیه در سه ماه نخست سال به ۲۰.۸ میلیارد دلار برسد.

افزایش شدید کسری تراز تجاری ترکیه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، دفتر آمار ترکیه اعلام کرد واردات این کشور در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22.7 درصد افزایش یافته و به 62 میلیارد دلار رسیده است.

    از سوی دیگر صادرات این کشور نیز تنها با 8.9 درصد افزایش نسبت به سال 2017 به 41.2 میلیارد دلار بالا رفته است.بنابراین هم اکنون کسری تراز تجاری این کشور 20.8 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

    به عبارت دیگر بین ماه‌های ژانویه تا مارس، ترکیه تنها معادل 66.5 درصد واردات خود صادرات داشته است.

    آمارهای دفتر آمار ترکیه همچنین نشان می‌دهد این کشور در مجموع در سه ماهه نخست سال 2018 بالغ بر 103 میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته که نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد داشته است.

    در این مدت صادرات ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که اصلی‌ترین شریک تجاری این کشور محسوب می‌شوند، 21.4 درصد افزایش یافته و به 21.3 میلیارد دلار رسیده است.

    به عبارت دیگر 51.8 درصد کل صادرات ترکیه در 3 ماهه نخست سال 2018 به کشورهای اروپایی بوده است که در مقایسه با 46.5 درصد است. سال قبل 5.3 درصد بالا رفته است.

    آلمان با واردات 4.2 میلیارد دلار کالا از ترکیه بزرگترین مقصد کالاهای ترکیه بوده است و کشورهای انگلیس، ایتالیا و عراق در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

    از سوی دیگر چین، روسیه، آلمان و آمریکا نیز بزرگترین کشورهای تامین کننده کالاهای وارداتی ترکیه بوده‌اند.

    برچسب ها