عصر خودرو

لزوم سرمایه گذاری در حوزه سنگ‌های قیمتی

عصر بازار- یکی از ظرفیت های ویژه کشور از حِیثِ معادن ،به سنگ های قیمتی معطوف می شود، حوزه ای که به دلیل نبود سرمایه گذاری کافی و فرآوری ضعیف، ما را از سود و ارزش افزوده قابل توجهی محروم ساخته است.

لزوم سرمایه گذاری در حوزه سنگ‌های قیمتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برخورداری از معادن سنگ های قیمتی، فرصتی ویژه برای کشورمان محسوب می شود که در صورت برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه ، فرآوری و لحاظ کردن تکنیک های لازم و تلاش برای صادرات هر چه بیشتر، در سایه این استعداد و موهبت خدادادی می توان به ارزش افزوده بسیار بالایی دست یافت و این موضوع، رویکرد و دستورکاری است که برخی از کشورهای جهان، با برنامه ریزی هدفمند در این بخش (باوجود عدم برخورداری از ذخایر و معادن سنگ های طبیعی و قیمتی) موفق به کسب به سودهای کلانی در سایه فرآوری سنگ های مذکور از طریق واردات خام این سنگ ها و صادراتِ فرآوری شدة آن شده اند.

    آنچنان که گزارشات موجود نشان می دهد،گردش مالی این صنعت در جهان سالیانه حدود 1000 میلیارد دلار برآورد می شود.

    علی قهرمانی، یکی از جواهرسازان فعال در غرب استان تهران ، با اشاره به گردش مالی و سود بسیار بالای صادرات سنگ های قیمتی در جهان، اظهار کرد: این سودِ بالا تنها با استخراج این سنگ ها و فروش مستقیم آن حاصل نمی شود، بلکه با اِعمال فرآوری و تکنیک های لازم و تراش های حرفه ای به دست می آید و کم نیستند کشورهای اروپایی و بخصوص شیخ نشین های عربی که پول های کلانی برای چنین محصولاتی پرداخت می‌کنند.

    وی افزود: متاسفانه همچنان در ایران به این حوزه از حیث یک صنعت تشریفاتی نگاه می شود و در صورت اولویت قرار دادن صنعت مذکور به عنوان حوزه ای صادرات محور، می توان به درآمدهای بسیاری در این بخش نائل شد.

    قهرمانی بیان کرد: ایران از استعدادهای خداوندی و فرصت های بسیاری از حیث غِنای معادن در بخش سنگ های قیمتی برخوردار است اما عمده تمرکز و شهره سنگ‌های ایران، حداقل در سطح عوام، به فیروزه نیشابوری و عقیق معطوف می شود؛ در صورتیکه مروارید خلیج فارس، دُر،کریز،کلات، تیانیت، آندوزیت، روز کوارتز، وارازیت، جاسپر،گارنت، بابا قوری، چشم گربه ای و غیره از نمونه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی دیگری به شمار می روند که در صورت اتخاذ تدابیر هدفمند و نگاه بلند مدتِ صادراتی به این سنگ ها، به سودآوری هر چه بیشتری برای اقتصاد ایرانی مُنتَج خواهد شد.

    قهرمانی بیان کرد: در قاره آسیا، هیچ کشوری به اندازه ایران از قدمت و سابقه در عرصه جواهر سازی برخوردار نیست که از این منظر این افتخار و فرصتی برای ایران زمین به شمار می رود، اما متاسفانه نگاه به صادرات و تراش سنگ‌های قیمتی در کشور، سنتی است که باید نسبت به این موضوع در سالجاری که به حمایت از کالای ایرانی مُزَیَن شده، تجدید نظری اساسی شود.

    این جواهر ساز فعال در غرب استان تهران گفت: برخی گمان می‌کنند حمایت از کالای ایرانی تنها به تولیدات و محصولاتی خاص و مختصر خلاصه می شود، اما فارغ از نیت خوانی از فرمایشات مقام معظم رهبری، این واقعیت مبرهن و مشهود است که هر محصول و کالای حلالی که از ما به ازای فعالیت در آن ارزش افزوده حاصل شود، مصداق و نمونه ای از حمایتِ کالای ایرانی به شمار می رود.

    قهرمانی گفت: ارزش افزوده سنگ های قیمتی با فرآوری صحیح، حداقل از 20 برابر تا 500 برابرِ ارزش ابتدایی آن ( سنگ خام ) بَرآوُرد می شود و این امر نشان می دهد تمرکز و تلاش برای صادرات محوری با نگاه روز در این حوزه می تواند سودآوریِ به مراتب بیشتری از طلا به عنوان مرسوم ترین و مشهور ترین سنگ زینتی در پی داشته باشد.

    سرقت از سنگ های قیمتی دپو شده

    چندی پیش بهروز برنا، معاون اکتشفات سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور در گفت و گویی با رسانه ها اظهار کرد:انتظار می رود در شرایطی که کشور ایران یک درصد از خاک جهان را به خود اختصاص داده، حداقل یک درصد از تجارت یک هزار میلیارد تومانی سنگ های قیمتی را از آنِ خود کند.

    وی در ادامه به موضوع تامل برانگیز دیگری نیز اشاره می کند که نشان می دهد، نظارت چندان بالایی در بخش مذکور لحاظ نمی شود، موضوعی که برنا نیز به آن تاکید می ورزد.

    معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور با بیان عدم وجود مسئولیت مشخص و منسجم برای حوزه استخراج سنگ های قیمتی می‌گوید: همین موضوع باعث شده سنگ های مذکور توسط افرادی بطور قاچاق و بصورت قلوه سنگ جمع شود و در بازار به فروش برسد که این موضوع غیرقانونی است.

    وی در ادامه می‌افزاید: پدیده دپو دزدی از دیگر معضلاتی است که باید نسبت به آن چاره اندیشی شود و دپوهای سنگان از نمونه ها و مصادیق دپو دزدی به شمار می رود.

    از ضرورت واردات تجهیزات پیشرفته تا لزوم آموزش فعالان حوزه جواهرات و سنگ های قیمتی

    قهرمانی، جواهر ساز فعال در غرب استان تهران در ادامه  در خصوص راهکارهای حصول توفیق در صنعت جواهرسازی و تحقق درآمدزایی هر چه بیشتر در بازارهای جهانی، اظهار کرد: موفقیت در این عرصه مستلزم سه مولفه اساسی آموزش، واردات تجهیزات به روز و نوین و مقابله با قاچاق جواهر در کشور است و قطعا با برنامه ریزی دقیق در این عرصه و حمایت افزون تر دستگاه های ذی ربط ( که در هر سه بخش می تواند رایج شود )، تحول در حوزه مذکور، دست یافتنی خواهد بود.

    وی افزود: در حال حاضر نیازمند نیروهای آموزش دیده ای هستیم که به واسطه فعالیت آنها , از نگاه سنتی در عرصه جواهر سازی دور شویم تا بتوانیم با بکارگیری تکنیک های لازم در فرآوری و همچنین تراش های حرفه ای ، بستر را برای جلب تقاضای هر چه بیشتر هموار سازیم.

    قهرمانی گفت: مولفه بعدی به تجهیزات و ادواتی معطوف می شود که با بکارگیری آن، می توان خروجی هر چه بیشتری را از صنعت جواهر سازی کسب کرد که این امر با ارائه تسهیلات ویژه و همیاری دستگاه های مربوطه برای تسریع و تسهیل فرآیند واردات تجهیزات به نحو سهل تری قابل حصول خواهد بود.

    وی افزود: هر وارداتی برای کشور خسارت آفرین نیست و اتفاقا در برخی بخش ها با واردات می توان به توسعه توان تولیدی کشور کمک کرد مشروط بر اینکه، این امر خطیر با نگرش حمایت از کالای ایرانی و وارد کردن تجهیزات مُوَلِد محقق شود.

    این جواهر ساز فعال در غرب استان تهران در خاتمه یاد آور شد: مقابله و مبارزه با قاچاق جواهر از دیگر الزاماتی است که همچون تمامی حوزه های دیگر، توفیق در آن تضمین کننده کسب موفقیت های هر چه بیشتر اقتصادی خواهد بود.

    امید آن می رود با تعریف تمهیدات دقیق و اثرگذار در سالجاری، تحول و تغییرات جدی در رویه و رویکرد موجود نسبت به صنعت جواهر سازی در کشور اِعمال شود که قطعا ورود و حساسیت سازنده در این حوزه، اقتصاد کشور را با دستاوردهای ارزنده تری همراه خواهد ساخت و در سایه آن می توان از فرصت های شغلی ایجاد شده در این صنعت ظریف نیز که به نوعی با هنر عجین شده، بخشی از معضل بیکاری در کشور را نیز پوشش داد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو