عصر خودرو

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت

صندوق توسعه ملی به خریداران کالای خارجی وام می‌دهد

عصر بازار- رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: صندوق توسعه ملی به کسی وام دهد که بخواهد کالای ایرانی خریداری کند، اما در حال حاضر این صندوق به خریداران کالای خارجی وام می‌دهد.

صندوق توسعه ملی به خریداران کالای خارجی وام می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، رضا خیامیان رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 60 هزار اشتغال مستقیم و 180 هزار اشتغال غیرمستقیم نتیجه فعالیت انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ایران است و درحال حاضر حدود 100 شرکت دانش بنیان عضو این انجمن هستند.

    وی‌ ادامه داد: در حال حاضر صد درصد تجهیزات صنایع پایین دستی نفت را می‌توانیم در کشور تولید کنیم اما در بخش بالادستی نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری داریم که انتظار ما این است دولت در بخش بالادستی از بخش خصوصی ایرانی حمایت کند.

    خیامیان با بیان اینکه "حمایت از کالای ایرانی سه وجه دارد که وجه اول آن مصرف‌کننده و وجه دوم تولیدکننده و سازنده و وجه سوم حاکمیت است"، گفت: مصرف‌کننده و تولیدکننده باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و حاکمیت نیز باید حمایت کند تا تولیدکننده بتواند روی پای خود بایستد.

    وی افزود: متأسفانه در صنعت نفت به دلیل جذابیت، خرید خارجی بیشتر از خرید داخلی است و کمتر شاهد هستیم مدیری به دنبال خرید داخلی برود، که در این زمینه باید حتماً با فرهنگ‌سازی، استفاده از کالاهای داخلی را در صنعت نفت افزایش دهیم.

    خیامیان تصریح کرد: استفاده از تجهیزات داخلی در صنعت نفت مکافات دارد، مثلا مصرف‌کننده باید به نهادهای مختلف پاسخگو باشد، اما در خرید خارجی این‌گونه نیست و وقتی از جنس خارجی در صنعت نفت استفاده می‌شود، همه اطمینان دارند که این جنس خوب است و نیاز به نظارت یا جوابگویی ندارد.

    رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت با بیان اینکه "دولت باید نقش تسهیل‌کننده داشته باشد"، گفت: متأسفانه دولت‌های مختلف تاکنون حامی تولید داخل نبوده‌اند و قوانین مزاحم زیادی وجود دارد که جلوی تولید داخل و مصرف آن را گرفته است.

    وی افزود: وقتی با چینی‌ها وارد فاینانس می‌شویم، آنها رسماً اعلام می‌کنند که 80 درصد کالاها باید از چین خریداری شود، بنابراین توقع ما از دولت این است که در سال حمایت از کالای ایرانی ضمن حمایت بیشتر از بخش خصوصی، این روند را نیز تغییر دهد که صندوق توسعه ملی به کسی وام دهد که بخواهد کالای ایرانی خریداری کند، اما در حال حاضر این صندوق به خریداران کالای خارجی وام می‌دهد.

    خیامیان تصریح کرد: همواره پای ثابت جلسات بخش خصوصی با بخش دولتی برای تسهیل در شرایط کسب و کار، بانک‌ها هستند اما هیچ گاه بانک‌ها با بخش خصوصی همکاری نداشته اند؛ وام‌های با نرخ بازگشت 20 تا 25 درصدی را به بخش خصوصی اعطا می‌کنند که با این شرایط نباید انتظار داشت که ساخت داخل رونق بگیرد.

    وی افزود: از مسئولان تقاضا داریم و این پیشنهاد را  هم مطرح کرده ایم که کارگروهی فراقانونی برای حل مشکلات سازندگان تجهیزات صنعت نفت تشکیل دهند تا به سرعت بتوان این مشکلات را برطرف کرد.

    برچسب ها