عصر خودرو

فاضلیان برنامه‌های تامین سرمایه بانک مسکن را تشریح کرد:

ایجاد بازار رهن ثانویه، فرصتی برای خانه‌دار شدن مردم

عصر بازار- با توجه به افزایش ارزش مسکن و اجاره‌های بالا، تامین مسکن همواره جزو چالش‌هایی است که این روزها هر خانوار ایرانی با آن دست به گریبان می‌شود.

ایجاد بازار رهن ثانویه، فرصتی برای خانه‌دار شدن مردم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، محسن فاضلیان مدیر عامل تامین سرمایه بانک مسکن در یازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه ضمن اشاره به مشکلات خانه اولی‌ها به تشریح برنامه‌های تامین سرمایه بانک مسکن برای حل این چالش پرداخت که در ادامه مشروح این گفت‌و گو را می‌خوانید.

    نمایشگاه بانک، بیمه و بورس به عنوان بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور شناخته می‌شود، این رویداد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    مجمعی که بتواند از طرفی تمامی استعدادهای بازار سرمایه را معرفی و از سوی دیگر فعالان این حوزه را با توانمندی‌ نهادهای بازار و شرکت‌های مختلف آشنا کند، می‌تواند ثمرات جدید و مثبتی برای ارتقاء نظام مالی کشور به همراه داشته باشد.
    پس از برجام و باز شدن فضای اقتصادی کشور تنوع ابزارهای مالی، نهادهای مالی و شرکت‌های فعال در حوزه بازار سرمایه به خصوص صندوق‌های جسورانه افزایش یافت و روز به روز شاهد آن هستیم که فعالیت در بازار سرمایه و فرایند تشکیل و تولید سرمایه در کشور بیشتر مورد اهتمام سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
    بنابراین نمایشگاه فرصت مغتنمی است که عموم فعالان اعم از بازیگران و کسانی که به نحوی با این بازار در ارتباط هستند، از آن برای شناختن بازار سرمایه استفاده کنند. افزون بر این، در نگاهی کلان‌تر تمامی مردم هم باید به تشکیل سرمایه، تولید و ارزش افزوده در اقتصاد توجه ویژه داشته باشند. با توجه به اینکه اصلی‌ترین راه برای این امر که منتج به بالندگی و سلامت فضای اقتصاد می‌شود، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، نمایشگاه بانک، بورس و بیمه می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای حضور آحاد مردم در بازار سرمایه باشد.
    از سوی دیگر، نمایشگاه علاوه بر معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی فرصتی را برای ورود جدیدها به بازار سرمایه و بزرگ شدن این بازار پدید ‌می‌آورد؛ این فرصت‌، اقتصاد کشور را از فضای بانک‌محوری که در حال حاضر وجود دارد به سمت فضای بازار سرمایه ارتقا خواهد داد و ثمرات آن در ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و شاخص‌های کلیدی نمایان می‌شود.

    در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه رویداد فین‌استارزها برگزار می‌شود، این رویداد را چگونه می‌بینید و چه تاثیراتی می‌تواند در اقتصاد ایران داشته باشد؟
    یکی از موضوعاتی که همواره مدنظر سیاست‌گذاران بوده، توجه به طرح‌های فناورانه، نوآورانه و اقتصاد دانش‌بنیان به خصوص شرکت‌هایی است که به نحوی از یک ایده شروع می‌شوند. از این رو، باید از این شرکت‌ها حمایت‌های لازم را داشته باشیم.
    ایران از نظر نیروی انسانی خبره یکی از غنی‌ترین کشورهای منطقه است و صاحبان دانش می‌توانند در یک بستر مناسب ایده‌های خلاقانه‌ای در حوزه‌های اقتصادی داشته باشند؛ اما بزرگترین چالش، نحوه حمایت مالی از طرح‌ها  است که مسیر رشد آنها را تا رسیدن به بلوغ اقتصادی مشخص می‌کند تا به یک فرصت اقتصادی و طرح تجاری تبدیل شوند.
    تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که برگزاری رویدادی مانند فین استارز علاوه بر رشد و توسعه بازار سرمایه، اثرات مثبتی در اقتصاد دارد؛ برای مثال ایجاد ارزش افزوده این طرح‌ها می‌تواند بخشی از دغدغه‌های متولیان امر را در رفع مشکل بیکاری و سایر چالش‌های اقتصادی رفع کند.
    نمایشگاه بانک، بورس و بیمه می‌تواند ابزاری باشد تا فرصت‌ تامین مالی برای ایده‌های نوآورانه و خلاقانه در حوزه‌های فینتک‌ها را فراهم کند. در حال حاضر، نقدینگی رو به افزایشی در اقتصاد کشور مشاهده می‌شود و بهتر است این نقدینگی در بستری قرار گیرد که یک فرصت اقتصادی را حمایت کند. بنابراین اگر در بستر این نمایشگاه، شرکت‌های فناورانه و نوآورانه به طور مناسبی معرفی و تحلیل شوند، به یک فرصت اقتصادی تبدیل می‌شوند و در نهایت می‌توان زمینه‌ای برای همکاری و عقد قرارداد بین آنها و  کسانی که خواستار تامین و حمایت مالی هستند، ایجاد کرد. اکنون، تلاش‌های شرکت فرابورس ایران برای تشکیل رویداد فین استارز و تعریف نهادهای مختلفی مانند صندوق vc این بستر را فراهم کرده است.
    لطفا توضیحی در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های تامین سرمایه بانک مسکن در حوزه تامین مالی بخش املاک و مستغلات بدهید
    مهمترین برنامه تامین سرمایه بانک مسکن نهادینه‌سازی صندوق‌های زمین و ساختمان در مقیاس‌های متوسط و بزرگ برای شرکت‌های تامین سرمایه بانک مسکن و ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان به شکل گسترده در رفع نیاز واقعی جامعه به خصوص در واحدهای کوچک و متوسط مقیاس است. این در حالی است که تجربه صندوق زمینه نسیم و نارون که در ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد یکی از این دستاورد قابل توجه و پشتوانه شرکت است.
    بر این اساس، در آینده نزدیک با نهادسازی اوراق رهنی و ابلاغ آیین نامه توسط نهادهای ناظر شاهد راه‌اندازی عملی و با طراوت بازار رهن در کشور باشیم. علاوه بر این امیدواریم از طریق ایجاد بازار رهن ثانویه، فرصت تامین مالی بیشتری را برای نهادهای مالی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فراهم کنیم که مردم بتوانند به راحتی صاحب خانه شوند.
    از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران در بخش املاک مستغلات سرمایه‌گذاری می‌شود و از این رو، تامین سرمایه بانک مسکن به عنوان تنها تأمین سرمایه در حوزه تخصصی حمل و نقل، املاک و مستغلات و زیرساخت، با ایجاد بزرگترین vc در حوزه املاک و مستغلات به مبلغ 500 میلیارد ریال فعالیت خود را ادامه می‌دهد؛ مهم‌ترین وظیفه این صندوق حمایت از طرح های فناورانه و نوآورانه در حوزه املاک و مستغلات است.

    برچسب ها