عصر خودرو

افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان بعد از ماه رمضان

نوش دارو یا غیر واقعی؟

عصر بازار: در حالی از فروردین ماه سال جاری زمزمه هایی از افزایش قیمت سیمان در کشور مطرح بوده که در روز های اخیر دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفته است: در حال پیگیری افزایش ۱۷ درصدی قیمت سیمان هستیم و احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان شاهد این افزایش خواهیم بود. از سوی دیگر این افزایش قیمت در حالی انجام خواهد گرفت که بیشتر مدیران کارخانه های سیمان معتقدند با توجه به مازاد عرضه و تخفیف های فروش باید دید که آیا امکان این افزایش قیمت هست؟

نوش دارو یا غیر واقعی؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳:۰۰

    در این خصوص عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگو با پایگاه خبری «عصر بازار» گفت: سال پیش به دلیل رکود بازار افزایشی در قیمت سیمان مطرح نشد اما امسال با افزایش هزینه‌ تولید و حامل های انرژی مثل برق و دستمزد درخواستی را برای افزایش قیمت به وزارت صنعت دادیم.
    وی افزود: در حال حاضر با تراکم تولید سیمان در کشور مواجه هستیم اما در حدود نیمی از کشور از نظر مساحت و در استان هایی مانند سیستان و بلوچستان و کرمان تخفیفی در عرضه سیمان وجود ندارد و قیمت درب کارخانه است و در دیگر بخش ها یارانه حمل و تحویل در مقصد داده می شود و در واقع وقتی فروش فرا استانی می شود این موضوع بوجود می آید و این مسئله در افزایش قیمت تاثیرگذار نیست.
    شیخان از انتحاری عمل کردن بعضی از تولید کنندگان سیمان گلایه کرد و افزود: قیمت ها باید بر اساس تورم پیش برود و عرضه به قیمت تمام شده کار درستی نیست و این افزایش 17 درصدی تنها برای پوشش هزینه ها است.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزایش قیمت سیمان را برای سر پا نگه داشتن کارخانه ها الزامی دانست و بیان داشت: افزایش قیمت فقط برای زنده نگهداشتن صنعت سیمان است و ما برای این افزایش قیمت کار کارشناسی انجام داده ایم و تبعات آن را سنجیده ایم. به طور مثال بحث اشتغال سازی کارخانه های سیمان بسیار اهمیت دارد و اگر افزایش قیمت انجام نشود کارخانه ها مجبور به کاهش هزینه ها و تعدیل نیروی کار هستند.
    وی ابراز امید واری کرد: با این افزایش قیمت، صنعت سیمان برای چند ماه سر پا می شود تا با رفع تحریم ها و آرام شدن جو اقتصادی سرمایه گذاری بیشتری انجام شده و ساخت و ساز بیشتر شود و همانطور که پیشتر شاهد بودیم با رشد اقتصادی مصرف سیمان هم بالا رفته و دلیل تاسیس کارخانه های سیمان نیز همین پیش بینی رشد 8 درصدی اقتصاد است.
    شیخان ظرفیت تولید سیمان در کشور را 80 میلیون تن دانست و تشریح کرد: طبق پیش بینی ها نیاز جامعه در سال 1400 شمسی 100 میلیون تن است و با توجه به این مورد، نیاز به توسعه در این بخش احساس می شود. همچنین با رفع احتمالی تحریم ها شاهد بهبود روابط با دیگر کشور ها هستیم. از سویی در بخش حمل و نقل نیز کاهش هزینه ها اتفاق می افتد به همین خاطر صادرات سیمان موفق تر خواهد بود و ما پا را برای صادرات از افغانستان و عراق فراتر خواهیم گذاشت.
    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان پیش بینی کرد: با اجرای افزایش 17 درصدی قیمت سیمان سود شرکت های بورسی سیمان هم بالاتر رفته و کمک به رشد این شرکت ها می شود.
    اما از سوی دیگر همانطور که اشاره شد امکان افزایش قیمت سیمان در شرایط تولید مازاد کنونی از سوی مدیران شرکت های تولید کننده مورد نقد قرار گرفته است. در همین ارتباط محمد علی بد مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر در گفتگویی با عصر بازار اظهار داشت: سیمان از مجموعه کالاهای ردیف یک خارج شده و سیاست گذاری قیمت آن از دولت به انجمن صنفی سپرده شده است اما در شرایطی که عرضه از تقاضا پیشی گرفته و رقابتی بین کارخانه های تولید کننده ایجاد شده است و در برخی موارد شاهد اعمال تخفیف هایی هستیم، آیا امکان این افزایش قیمت وجود دارد؟
    وی افزود: مسلما ما هم موافق افزایش قیمت هستیم اما باید دید که با رکود بازار مسکن و ساخت و ساز و تولید مازاد، آیا با افزایش احتمالی قیمت ها، خرید سیمان در بازار به صورت واقعی اتفاق خواهد افتاد.

    برچسب ها