عصر خودرو

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت:

حضور چراغ خاموش سازندگان داخلی در پروژه توتال

عصر بازار- رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: مناقصات فرعی مربوط به فاز ۱۱ پارس جنوبی در حال انجام است و سازندگان داخلی نیز به صورت چراغ خاموش در آن حضور داشته و فعال هستند.

حضور چراغ خاموش سازندگان داخلی در پروژه توتال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، رضا خیامیان در نشستی خبری درجمع خبرنگاران، ابتدایی ترین مطالبه این انجمن به عنوان بزرگترین سازندگان داخلی را احیای ال سی های ریالی در مناسبات تجاری عنوان کرد و گفت: این گشایش می تواند راه را برای مبادلات داخلی تسهیل کند، از سویی دیگر اصلاح قرارداد خرید با رویکرد حفظ منافع طرفین نیز می تواند در تسهیل فعالیت سازندگان داخلی مثمر ثمر باشد.

    وی یکی دیگر از مطالبات سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت را  رتبه بندی سازندگان و تاثیر این رتبه بندی در مشارکت در مناقصات عنوان کرد و گفت: پیاده سازی سامانه هوشمند با رویکرد شفاف سازی و نظارت بر تمام خریدهای انجام شده توسط تولیدکنندگان داخلی برای پروژه های مختلف صنعت نفت می تواند نقش مهمی در بهبود شرایط سازندگان داخلی ایفا کند.

    به گفته رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، اعتبارسنجی و تعیین حدود اعتباری برای تولیدکنندگان و اصلاح روش دریافت ضمانت نامه بانکی، اصلاح قانون مناقصات و آیین نامه های معاملاتی دولتی در خصوص کالاهای ساخت بار اول و انحصاری، تامین نقدینگی تولیدکنندگان از سوی خریدار تا سقف سفارش مواد اولیه، حذف کامل مالیات بر ارزش افزوده از قراردادهای خرید با مصرف کننده نهایی را می  توان از دیگر چالش هایی است که تولیدکنندگان این حوزه با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

    وی با اشاره به شعار سال که سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، گفت: صندوق توسعه ملی به افرادی وام می دهد که قصد خرید کالای خارجی دارند. باید از مرحله شعار عبور کرده و وارد حوزه عملیاتی شویم.

    خیامیان تصریح کرد: وام رونق تولید که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان تخصیص داده می شود برای تولیدکنندگانی تخصیص داده می شود که در انجام فعالیت های تولیدی خود دچار مشکل هستند اما بسیاری از تولیدکنندگان برای ورود به حوزه تولید نمی توانند از این وام استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه اگر تولیدات باکیفیت داخلی را توسعه دهیم شاهد کاهش قیمت قابل توجه کالاهای خارجی هستیم، افزود: به طور مثال لوله های ریفرمر زمانی که توسط بخش داخلی ساخته شد، علاوه بر اینکه هزینه ساخت آن 40 درصد زیر قیمت مشابه خارجی بود، توانست قیمت های بین المللی را نیز کاهش دهد، چرا که طرف خارجی می دانست امکان تامین آن در داخل به طور کامل وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از کاتالیست های مورد نیاز در حوزه بنزین سازی پالایشگاه ها اکنون به طور کامل بومی سازی شده و کیفیت بالایی دارند، اظهار داشت: برای کشوری که تولید نفت و فرآورده های پالایشی دارد، نبود کاتالیست به این معناست که تمام فعالیت های پالایشی با خلل مواجه می شود، از طرفی کاتالیست ها جزو مواردی بودند که در زمان تحریم بیشترین تاثیر را پذیرفتند که در نتیجه بومی سازی آن علاوه بر جلوگیری از خروج یک میلیارد دلاری ارز، منجر به سودآوری 60 میلیارد دلاری صادرات زیرمجموعه های صنعت نفت شد.

    بر اساس گفته های خیامیان، مهمترین بخشی که باید در حال حاضر در صنعت نفت بیش از گذشته تقویت شود، شرکت های دانش بنیان هستند. با وجود اینکه انتقال فناوری و دانش فنی از کشورهای صاحب فناوری می تواند در تولید و توسعه این صنعت مثمر ثمر باشد اما این فناوری ها پس از مدتی نیازمند بروزرسانی هستند. این در حالی است که شرکت های اروپایی و صاحب فناوری می توانند به راحتی ایران را در بخش بروزرسانی فناوری های وارداتی تحریم کنند، در صورتی که اگر دانش فنی موردنیاز در اختیار بخش داخلی باشد شاهد چنین تهدیدی نخواهیم بود.

    رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تاکید بر اینکه در زمینه ساخت کاتالیست ها با توجه به همکاری هایی که با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی داشتیم، در حال تبدیل شدن به لایسنسور هستیم، گفت: کاتالیست های پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در گذشته تماما آمریکایی بودند توسط بخش داخلی تولید و تامین می شوند.

    این فعال بخش خصوصی در پاسخ به اینکه استاندارد API همچنان در تحریم قرار دارد، ادامه داد: حتی اگر شرکت ملی نفت ایران استانداردهای ساخت تجهیزات داخلی ایران را مورد تایید قرار دهد نمی توانیم وارد حوزه بازارهای صادراتی شویم. البته وزارت نفت ایران طی گفتگویی با دولت عراق استانداردهای تجهیزات داخلی ایران را تایید کرده است اما سازندگان داخلی ایران تنها می توانند با شرکت های دولتی عراقی همکاری داشته باشند و همچنان با شرکت های بین المللی خصوصی در این کشور که تعداد آنها کم نیست، قادر به همکاری نیستند.

    وی درباره مشارکت سازندگان داخلی در فاز 11 پارس جنوبی که توسعه آن برعهده شرکت توتال است، توضیح داد: مناقصات فرعی مربوط به این پروژه در حال انجام است و سازندگان داخلی نیز به صورت چراغ خاموش در آن حضور داشته و فعالند اما هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است، این در حالی است که اگر توتال استفاده 51 درصدی از توان داخلی داشته باشد، مشمول تشویق می شود.

    برچسب ها