عصر خودرو

گمرک دستورالعمل ساماندهی و مدیریت بازار ارز را ابلاغ کرد

عصر بازار- گمرک جمهوری اسلامی ایران در دستورالعملی مقررات گمرک در خصوص ساماندهی و مدیریریت بازار ارز و گمرکات اجرایی کشور را در سال ۱۳۹۷ ابلاغ کرد.

گمرک دستورالعمل ساماندهی و مدیریت بازار ارز را ابلاغ کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، براساس این دستورالعمل واردات تمام کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون انجام ثبت سفارش ممنوع است؛ بنابراین گمرکات همجوار با مناطق باید ضمن استقرار کامل در ورودی کالا به مناطق ضمن اخذ ثبت سفارش جهت ورود کالا به مناطق نسبت به انجام تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی به مناطق بر اساس مصوبه فوق و اعمال مقررات مناطق اقدام کنند.
    همچنین صدور گواهی ورود کالا به این مناطق منوط به ارائه ثبت سفارش جهت ورود کالا به مناطق از سازمان توسعه و تجارت و تعیین منشاء ارز از سوی بانک مرکزی و انجام تشریفات گمرکی توسط گمرک همجوار آن منطقه خواهد بود.
    براساس این دستورالعمل، ارز مورد نیاز همه کالاهای ثبت سفارش شده و خدمات تنها از طریق سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز در چارچوب مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
    بر اساس مصوبات ترخیص کالا با هر روشی منوط به تعیین منشاء ارز کالاهای وارداتی (صدور اعلامیه فروش ارز) از سوی بانک مرکزی خواهد بود که به صورت سیستمی اعلام می‌ شود و انجام ثبت سفارش با ارز متقاضی در چارچوب دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.
    واردات کالا از محل مجوزهای صادره توسط سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با ارائه ثبت سفارش با رویه بدون انتقال ارز خواهد بود.
    ترخیص کالاهای وارداتی قبل از 22 فروردین ماه از نظر ارائه ثبت سفارش بدون انتقال ارز با رعایت سایر مقررات مجاز است. مشمولان از هشتم اردیبهشت ماه به مدت 15 روز فرصت دارند اقدام به ثبت سفارش کنند؛ ثبت سفارش کالاهای وارداتی قبل از 22 فروردین برای ترخیص تنها تا اول تیرماه اعتبار دارد و تمدید نمی شود.
    طبق این دستورالعمل مقرر شد شماره، تاریخ و تصویر بارنامه در اطلاعات ثبت سفارش از طریق سازمان توسعه و تجارت به طور سیستمی در اختیار گمرک قرار داده شود.
    براساس دستورالعمل گمرک از 22 فروردین ماه نرخ ارز برای همه مصارف ارزی هر دلار معادل 42000 ریال تعیین و در چارچوب نظام شناور مدیریت می شود.
    تمام صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات را مطابق ترتیباتی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.
    براساس این دستورالعمل مسئولیت اجرای سامانه پیشرفته اطلاعات مسافرین (API) بر عهده وزارت کشور (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) بوده و این وزارتخانه موظف است ظرف دو ماه سامانه ذیربط را برای بهره‌برداری آماده کند و تمامی دستگاه‌ها موظفند همکاری لازم را به عمل آورند.
    به منظور جلوگیری از خروج سرمایه، حواله ارزی تنها می‌تواند تحت مقررات و نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صورت گیرد.
    ورود ارز همراه مسافر تا سقف مبلغ 10هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها مجاز و ورود مبالغ بیشتر در صورت اظهار طبق ضوابط اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است.
    دولت از 21 فروردین ماه یکسان سازی نرخ ارز را با اعلام قیمت هر دلار 4200 تومان کلید زد و تاکنون ضمن تهیه و تصویب دستورالعمل های تامین ارز مورد نیاز هموطنان در دولت، شیوه های تخصیص ارز نیز از سوی بانک مرکزی اعلام شده است.

    برچسب ها