عصر خودرو

ارز گزارشگری چیست؟

عصر بازار- تغییر نرخ ارز گزارشگری موضوعی است که چند وقتی از طرح آن می گذرد که در مطلب زیر درباره چیستی این نوع ارز توضیح داده شده است.

ارز گزارشگری چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، بحث تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو چند وقتی است که مطرح شده است که توضیحات لازم برای آشنایی با مفهوم ارز گزارشگری و تسعیر ارز در زیر توضیح داده شده است:

    واحد پول گزارشگری

    یک‌ واحد تجاری‌ می‌تواند فعالیت های‌ خارجی‌ خود را به‌ دو طریق‌ انجام‌ دهد. واحد تجاری‌ ممکن‌ است‌ معاملاتی‌ به‌ ارز انجام‌ دهد یا دارای‌ عملیات‌ خارجی‌ باشد. برای‌ انعکاس‌ معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ در صورت های‌ مالی‌ واحد تجاری‌ باید معاملات‌ ارزی‌ و صورت های‌ مالی‌ عملیات‌ خارجی‌ به‌ واحد پول‌ گزارشگری‌ (ریال‌) تسعیر شود.

    موضوعات‌ اصلی‌ در حسابداری‌ معاملات‌ ارزی‌ و عملیات‌ خارجی‌ عبارت‌ از این‌ است‌ که‌ چه‌ نرخی‌ برای‌ تسعیر بکار گرفته‌ شود و آثار مالی ‌ناشی از تغییر نرخ‌ ارز چگونه‌ در صورت های‌ مالی‌ شناسایی‌ شود. در مجموع پول گزارشگری عبارت است از واحد پول مورد استفاده در ارائه صورت های مالی.

    تسعیر در لغت

    به معنای نرخ نهادن و قیمت گذاری است.

    تسعیر نرخ ارز

    فرآیندی است که از طریق آن اطلاعات مالی مبتنی بر ارز برحسب واحد پول گزارشگری بیان شود واژه تسعیر ، گزارش معاملات منفرد ارزی برحسب واحد پول گزارشگری و همچنین برگردان یک مجموعه کامل صورتهای مالی تهیه شده بر حسب ارز به واحد پول گزارشگری را در بر می گیرد.

    نرخ تسعیر

    عبارت است از نرخ تبدیل دو واحد پول به یکدیگر (شامل انواع نرخ های برابری رسمی و قراردادی و غیره ) که در فرآیند تسعیر بکارگرفته می شوند.

    تفاوت تسعیر

    عبارت است از تفاوت ناشی از تسعیر میزان معینی از یک ارز به واحد پول گزارشگری با نرخ های تسعیر متفاوت. تفاوت ناشی از تسویه یا تسعیر اقلام پولی ارزی با نرخ های که در ثبت اولیه این اقلام یا در تسعیر این اقلام در صورت های مالی دوره قبل بکار رفته است باید به عنوان در آمد یا هزینه دوره وقوع شناسائی شود.

    برچسب ها