عصر خودرو

طی نشستی بررسی شد؛

فرصت ها و چالش های تأمین مالی صنعت لیزینگ

عصر بازار- نشست بررسی فرصت ها و چالش های تأمین مالی صنعت لیزینگ، با حضور مدیران شرکت تأمین‌سرمایه امین، هادی موقعی (دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران)، ابراهیم ابراهیمی (دبیر کارگروه مالی و حسابداری انجمن ملی لیزینگ ایران)، نماینده سازمان بورس و اوراق‌بهادار و مدیران شرکت‌های لیزینگ در محل شرکت تأمین‌سرمایه امین برگزار شد .

فرصت ها و چالش های تأمین مالی صنعت لیزینگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ،در این نشست که چهارم اردیبهشت با همکاری انجمن ملی لیزینگ ایران برگزار شد، با در نظر گرفتن مسائل پیرامون تأمین‌مالی صنعت لیزینگ، پس از بررسی جایگاه صنعت لیزینگ در اقتصاد ایران، چالش‌های مربوط به موانع رشد صنعت لیزینگ از قبیل چالش‌های نظارتی و محیط قانونی و چالش های تجهیز منابع بررسی شد و در نهایت با شناسایی فرصت‌های رشد پیش‌روی صنعت لیزینگ و جایگاه این صنعت در توسعه نظام تأمین مالی، نقشه راه توسعه صنعت لیزینگ تشریح شد.

    اکبر محمدلو، معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه امین پس از خوش‌ آمدگویی به مدعوین و تشریح خدمات تخصصی شرکت تأمین سرمایه امین به‌منظور اصلاح ساختار صنعت لیزینگ، تغییر رویکرد در صنعت لیزینگ از بازاریابی و فروش محصولات خودرویی به سمت ابزارسازی و توسعه تأمین مالی را ضروری برشمرد.

    در ادامه سونای امیربابایی، مدیر خدمات مشاوره مالی شرکت تأمین‌سرمایه امین، بر مبنای تجزیه و تحلیل ساختار مالی شرکت‌های فعال در صنعت لیزینگ، این صنعت را مورد واکاوی قرار داد. وی بیان کرد: علی‌رغم پتانسیل تأمین مالی موجود در بازار پول و بازار سرمایه برای شرکت‌های لیزینگ، مشکلات ساختاری این صنعت و در نتیجه افزایش نرخ تجهیز منابع از این بازارها، دسترسی شرکت‌های لیزینگ به منابع مالی را کاهش داده است.

    مدیر خدمات مشاوره مالی امین پس از اعلام مشکلات ساختاری و تعیین راهکارهای عملیاتی رشد به تفکیک شرکت‌های لیزینگ، پتانسیل‌های تأمین مالی از بازار سرمایه برای هر کدام از شرکت‌ها را به‌همراه راهکارهای کاهش هزینه تأمین مالی در صنعت لیزینگ، تشریح کرد.

    در ادامه هادی موقعی، دبیر انجمن ملی لیزینگ ایران، با بیان اینکه «خروج از وابستگی تأمین‌مالی شرکت‌های لیزینگ به سیستم بانکی، مهم‌ترین هدف انجمن است» گفت: تمرکز این انجمن بر استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به‌منظور تأمین مالی شرکت‌های لیزینگ با تأکید بر روش‌هایی است که با کمترین قیمت‌تمام شده هزینه تأمین مالی صنعت را کاهش دهند.

    همچنین ابراهیم ابراهیمی، دبیر کارگروه تأمین مالی و حسابداری انجمن ملی لیزینگ ایران، با تأکید بر لزوم تأمین مالی بلندمدت برای صنعت لیزینگ عنوان کرد: تأمین مالی کوتاه مدت باعث انجام عملیات لیزینگ کوتاه مدت می‌شود که کاهش تمایل مشتریان به استفاده از خدمات لیزینگ را، به‌دنبال دارد. وی افزود، درحال‌حاضر 70 درصد تأمین مالی اعتباری صنعت لیزینگ از بانک‌هاست که تماماً کوتاه مدت است.

    در پایان محمد مهدی مومن‌زاده، کارشناس مدیریت نظارت بر بازار اولیه، که به نمایندگی از سازمان بورس و اوراق‌بهادار در این نشست حضور داشت، پس از مطرح‌شدن سؤال‌های مدعوین، توضیحاتی را در مورد امکان انتشار اوراق مرابحه و وکالت مبتنی بر ساختار پیشنهادی تأمین سرمایه امین و الزامات قانونی آن مطرح کرد.

    وی افزود: انجمن لیزینگ می‌تواند بستری را فراهم کند که شرکت‌های لیزینگ با ایجاد وحدت رویه در تنظیم قراردادها و رعایت استانداردهای حسابداری مورد‌تأیید سازمان بورس و اوراق‌بهادار در تهیه صورت‌های مالی و نیز گزینش حسابرسان شرکت‌های لیزینگ از بین حسابرسان معتمد سازمان، فرآیند تأمین مالی از طریق بازار سرمایه برای این شرکت‌ها، تسریع شود.

    برچسب ها