عصر خودرو

کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد «افزایشی» شدند

امید فنی به فلز ناامید

عصر بازار- ۶ هفته افت ارزش فلز زرد، بهای اونس را به میانه کانال ۱۰۰۰ دلار برد تا قیمت‌های بی‌سابقه درحدود ۶ سال گذشته، احتمال افزایش تقاضا و در نتیجه قیمت را مطرح کند.

امید فنی به فلز ناامید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین نظرسنجی‌های دوقلوی پایگاه اینترنتی کیتکو، هم کارشناسان حرفه‌ای و هم سرمایه‌گذاران خرد از احتمال رشد قیمت‌های طلا در هفته کاری جدید گفته‌اند. این در حالی است که «کاهشی»‌های بازار فلزهای گرانبها، از احتمال حرکت اونس به سوی مرز 1000 دلار سخن گفته‌اند.

    نظرسنجی‌های دوقلو

    طلا هفته‌ها است تحت فشار جدی شدن احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا و تقویت ارزش دلار است. این امر، چشم‌انداز بلندمدت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اما پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت فعلا «افزایشی» هستند. در تازه‌ترین نظرسنجی کیتکو از مخاطبان، 859 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 670 نفر معادل 78 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 139 نفر معادل 16 درصد، کاهش قیمت‌ها در روزهای پیش‌رو را پیش‌بینی کرده‌اند. 50 نفر معادل 6 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. این حس خوش‌بینی سرمایه‌گذاران خرد در میان کارشناسان نیز بازتاب یافته است. در نظرسنجی جدید کیتکو از حرفه‌ای‌های بازار، 14 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 8 نفر معادل 57 درصد، افزایش و 4 نفر معادل 29 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. کارشناسان حرفه‌ای مورد مشاوره کیتکو شامل معامله‌گران شمش، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی و تحلیلگران فنی می‌شوند.


    بدبینی نرخ بهره

    حرفه‌ای‌های «کاهشی» می‌گویند که فلز زرد تحت فشار احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در ماه دسامبر خواهد ماند. ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» که پیش‌بینی کاهشی‌اش برای هفته گذشته درست از کار درآمد می‌گوید: «حالا که بهای اونس در محدوده 1050 دلار قرار گرفته، طلا در مقایسه با شاخص «اس اند پی 500» از ماه نوامبر سال 2012 حدود 60 درصد از ارزش خود را از دست داده است. همین طور، افت مداوم طلا در برابر ین ژاپن می‌تواند برای این کالای گرانبها دردسرساز باشد. فقدان کشش رشد در برابر ارزی که ارزش خود را از دست داده، برای طلا یک خط قرمز است.» کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «سی ام سی مارکتس» با بیکر موافق است و می‌گوید اونس حتی ممکن است تا کف 1000 دلاری هم سقوط کند. بازیگر بنیادین بازار نیز همان مساله افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو است.» چیزینسکی می‌افزاید که با انتظار بازارها برای نشست بانک مرکزی اروپا در این هفته، طلا در برابر یورو رشد اما در برابر دلار افت می‌کند.


    خوش‌بینی به جهش

    با این حال، چنان که اشاره شد حس افزایشی در میان حرفه‌ای‌ها غالب است، برخی از آنها حتی از احتمال جهش اونس از کف 6 ساله می‌گویند. رالف پرستون از موسسه «هریتیج وست فایننشال» می‌گوید تنش‌های ژئوپلیتیک می‌توانند قیمت طلا را بالا ببرند. کن موریسون، دبیر یک خبرنامه اینترنتی می‌گوید:‌ «به‌دلیل افت مداوم طلا و متوقف شدن فروش صندوق‌های طلا، به روند هفته جدید خوش‌بینم. من برای هفته جدید، قیمت هدف را 1095 دلار می‌دانم.» آدام باتن کارشناس «فارکس لایو» هم می‌گوید انتظار دارد در روزهای آینده بانک مرکزی اروپا، بازارهای سهام را ناامید کند و بانک مرکزی آمریکا هم در اعلام مواضع خود محتاط بماند. هر دوی این عوامل باعث «پوشش کوتاه‌مدت» در بازار می‌شوند. به این ترتیب در هفته جدید، اخبار مربوط به بانک‌های مرکزی باید مورد توجه باشد. دیگر داده‌ها و رویدادهای مهم را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. این هفته، هفته‌ای مملو از داده‌های مهم است، اما مهم‌ترین داده، میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه نوامبر است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو