عصر خودرو

رشد دسته‌جمعی نماگرهای بورس

استارت مثبت بازار برای عبور از کانال نزولی ۱۸ ماهه

عصر بازار: معاملات امروز سهام هم‌سو با افزایش اعتماد و اقبال خریداران توانسته خود را در آستانه عبور از کانال نزولی ۱۸ ماه گذشته خود قرار دهد و جالب اینکه حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند این روزها یا نظاره‌گر باشند یا به معاملات کُد به کُد اکتفا کنند.

استارت مثبت بازار برای عبور از کانال نزولی ۱۸ ماهه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، در پایان معاملات امروز یکشنبه 21 تیرماه 94، شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس با افزایش 828 واحدی به رقم 67 هزار 646 واحد دست یافت.

    شاخص قیمت وزنی نیز با 340 واحد رشد عدد 27 هزار و 809 واحد را ثبت کرد. همچنین شاخص آزاد سهام شناور نیز با رشد 1012 واحدی رقم 77 هزار و 829  را تجربه کرد.

    براساس این گزارش شاخص بازار اول بورس، اما با 567 واحد افزایش به رقم 48 هزار و 713 واحد ایستاد و شاخص بازار دوم نیز با رشد 1897 واحدی به رقم 140 هزار و 160 واحد دست یافت.

    شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز با 6 واحد رشد عدد 800 واحد را برای خود ثبت کرد.

    بر اساس این گزارش، در معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 72 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 65 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 64 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نمایش گذاشتند.

    در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت لیزینگ صنعت و معدن، سیمان صوفیان و پتروشیمی خارک بطور مشترک با کاهش یک واحدی بالاترین اثر منفی را در محاسبه این نماگر برعهده داشتند.

    طی معاملات امروز، ناظر بازار سهام اقدام به توقف نماد معاملاتی شرکت‌های فیبر ایران، سیمان شرق، گروه صنعتی سپاهان، نوش مازندران، نورد و قطعات فولادی، ماشین‌سازی نیرومحرکه، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس، صنایع آذرآب، نفت سپاهان، فنرسازی زر، حمل‌ونقل پتروشیمی، کارخانجات تولیدی شهید قندی و گروه مپنا کرد و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های لامپ پارس شهاب، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، پتروشیمی فن‌آوران، کاشی پارس، لیزینگ رایان سایپا، گروه بهمن، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پارس‌سرام، تاید واتر خاورمیانه، ریخته‌گری ایران و آلومینیوم ایران از سوی این مقام ناظر بازگشایی شدند.

    بنا بر این گزارش، امروز بازار سهام شاهد جابه‌جایی دارایی‌ها در پرتفوی برخی حقوقی‌های مطرح بود. امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی شیراز با 11 میلیون و 814  هزار سهم، بانک ملت با 15 میلیون سهم، بانک آینده با 300 میلیون سهم، پالایش نفت بندرعباس با 10 میلیون سهم، پتروشیمی مبین با 10 میلیون سهم، سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین با 9 میلیون و 888 هزار سهم، زامیاد با 5 میلیون سهم، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 5 میلیون سهم، مپنا با 5 میلیون سهم و نیز همراه اول با 4 میلیون و 224 هزار سهم، اصلی‌ترین نمادهای معاملاتی بودند که شاهد معاملات کُد به کد از سوی حقوقی‌های خود بودند.

    در عین حال نماد معاملاتی شرکت گسترش صنایع پیام نیز از سوی ناظر بازار مجاز به معامله دو طرفه از کد معاملاتی قدیمی‌ترین سهامدار حقیقی خود با هدف کاهش قیمت تمام‌شده خرید در پرتفوی آنرا شد.

    بازار سهام امروز نشان داد که هم‌سو با افزایش انتظارات آتی از دورنمای روشن بازار سرمایه و بالا رفتن اطمینان معامله‌گران پرریسک بازار از اخبار پیرامونی تحولات سیاسی با تکاپوی خریداران برای شناسایی سهام ارزنده روبه‌رو شده است.

    این در حالی است که در صورت تداوم روند بازار کنونی در روزهای آینده می توان به خروج روند حرکتی شاخص های بورسی از کانال نزولی که طی 18 ماه رکود در آن گرفتار شده ، امیدوار بود که در این صورت عدم بازگشت شاخص بورس به روزهای رکودی را نوید خواهد داد.

    رفتار بازار این روزها بسیار هوشمند و مبتنی بر متغیرهای منطقی بوده و کمتر می‌توان در کلیت معاملات بازار سهام رفتارهای هیجانی رمه‌وار دید؛ هرچند که معامله گران بورس در انتظار ساعات آینده برای اطمینان از وجود اخبار مثبت همچنان با بیم و امید به این بازار خواهند نگریست.

    برچسب ها