عصر خودرو

اندوخته کلان غول نفتی روسیه در سایه تحریم‌ها

عصر بازار- "سورگوت نفت گاز" که چهارمین تولیدکننده نفت بزرگ روسیه است، با اندوختن ۴۴ میلیارد دلار نقدینگی و سپرده‌های بانکی با وجود ریسک فزاینده تحریم‌های آمریکا، موقعیت خود را به عنوان ثروتمندترین شرکت روسیه تحکیم می‌کند.

اندوخته کلان غول نفتی روسیه در سایه تحریم‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، "سورگوت نفت گاز" در بیانیه‌ای اعلام کرد: حفاری سیبری نقدینگی این شرکت به دلار را در سال گذشته شش درصد افزایش داد. این شرکت در شش سال گذشته عمده نقدینگی خود را به دلار آمریکا نگه داشته است.

    سرمایه‌گذاران پس از این‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا اوایل ماه میلادی جاری ولادیمیر بوگدانوف مدیرعامل "سورگوت نفت گاز" را در لیست تحریم‌های خود قرار داد به دقت حساب‌های این شرکت را دنبال می‌کند. اقدام آمریکا نگرانی‌هایی را در روسیه برانگیخته که "سورگوت نفت گاز" ممکن است تحت تحریم‌ها قرار گیرد. این تحریم‌ها ممکن است باعث شود این شرکت با دلارهایی که نمی‌تواند به راحتی استفاده کند سرگردان شود، زیرا بانک‌ها، پیمانکاران و مشتریان احتمالا حاضر به همکاری با این شرکت نخواهند شد.

    علاقه‌مندی به دلار

    "سورگوت نفت گاز" ترجیح می‌دهد عمده نقدینگی خود را به دلار آمریکا ذخیره کند. مجازات‌های مشابه علیه اولگ دریپاسکا، میلیاردر روسی و شرکت "روسال" پیش از این بازار را ملتهب کرده بود، زیرا پیمانکاران و بانک‌ها همکاری‌های خود را با این غول آلومینیوم متوقف کرده بودند.

    به گفته الکسیس پانیچ، از شرکای شرکت حقوقی بین‌المللی "هربرت اسمیت فری هیلز"، اگر سورگوت با تحریم‌های مشابه "روسال" روبه‌رو شود این شرکت ممکن است در استفاده از دلار مشکلاتی داشته باشد، زیرا همه مبادلات دلاری تحت نظارت آمریکا قرار دارد. بانک‌های روسی ممکن است سپرده‌های دلاری را تحت قراردادهای فعلی نگه دارد، اما سورگوت ممکن است در تمدید قراردادها و گذاشتن نقدینگی بیشتر مشکلاتی پیدا کند.

    "سورگوت نفت گاز" در تحریم‌های آمریکا که در سال 2014 بر سر نقش روسیه در منازعه مرگبار اوکراین وضع شده بود، قرار داشت. این محدودیت‌ها تامین فناوری و دسترسی به بازارهای سرمایه خارجی را هدف گرفته بودند که برای این شرکت حیاتی نبود و بر فعالیتش تاثیر نگذاشت. "سورگوت نفت گاز" استقراض نمی‌کند، زیرا به اندازه‌ای پول خرج می‌کند که تولید خود را حفظ کند و از خریداری شدن اجتناب کند.

    مالکان این شرکت همچنان یک راز باقی مانده‌اند. این شرکت توسط بوگدانوف اداره می‌شود که یکی از آخرین مدیران دوران شوروی است و عمدتا متعلق به کارمندانش است.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، بوگدانوف 66 ساله موقعیت خود در "سورگوت نفت گاز" را در اواسط دهه 1990 زمانی که پس از فروپاشی شوروی دولت به دلیل کمبود نقدینگی جواهرات صنعتی روسیه را به حراج گذاشت، تحکیم کرد. صندوق بازنشستگی سورگوت 40 درصد از این شرکت را خریداری کرد که چند سال بعد بین ده‌ها نهاد حقوقی تقسیم شد. این نهادها و جانشینان آنها تا پایان سال 2016 حدود یک تریلیون روبل در سرمایه‌ گذاری‌های بلندمدت در این شرکت داشتند. هیچ کس در هیچ زمانی بیش از پنج درصد سهم در "سورگوت نفت گاز" نداشته است. به این ترتیب این شرکت ناچار نیست نام‌های آنها را فاش کند. بوگدانوف که رسما کمتر از یک درصد در این شرکت سهم دارد، اعلام کرده این نقدینگی کمک خواهد کرد "سورگوت نفت گاز" در یک بحران دوام بیاورد.

    برچسب ها