عصر خودرو

گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی اعلام کرد؛

افزایش تقاضا برای شمش سرب در سال ۲۰۱۸

عصر بازار- میزان تولید سرب تصفیه شده در دنیا در ۲ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی، نسبت به همین زمان در سال قبل افزایش پیدا کرد، حتی این افزایش تولید نسبت به ۲ ماه پایانی سال ۲۰۱۷ نیز وجود داشت اما از آنجایی که میزان افزایش تقاضا از افزایش میزان تولید بالاتر بود، همچنان بازارهای جهانی با کسری این فلز مواجه بودند و همین امر زمینه رشد قیمت جهانی این فلز را فراهم کرده است.

افزایش تقاضا برای شمش سرب در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، براساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، میزان تولید معدنی سرب در 2 ماه ابتدایی سال 2018 نسبت به همین زمان در سال 2017 افزایش 10.8 درصدی داشت. میزان تولید معدنی سرب در این مدت از 782 هزار تن به 867 هزار تن رسیده است. میزان تولید فلز سرب نیز در همین زمان از یک هزار و 860 تن به یک هزار و 963 رسید که نشان از رشد 5.5 درصدی در زمینه تولید شمش سرب در این مدت دارد.

    از سوی دیگر تقاضا برای شمش سرب با 6.5 درصد رشد از یک هزار و 846 تن در 2 ماه ابتدایی سال 2017 به یک هزار و 967 تن در 2 ماه ابتدایی سال 2018 رسیده است. البته همان‌طور پیشتر هم که گفته شد، تولید فلز سرب در همین زمان رشد 5.5 درصدی پیدا کرده بود؛ یعنی با وجود افزایش تولید اما رشد تقاضا همچنان بر تولید پیشی داشت که همین امر موجب ادامه روند کاهش موجودی انبارهای بورسی دنیا و گرم‌تر شدن این بازار بوده است.این در حالی است که در ماه‌های شروع سال، عموما میزان تقاضا برای انواع کامودیتی‌ها کاهش می‌یابد اما با شروع فوریه و آغاز فصل تقاضا، رونقی مجدد در بازارها ایجاد می‌شود. 

    بنابر گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، براساس عرضه و تقاضای حاکم بر بازار سرب، قیمت این فلز تا فصل سوم سال 2018 روند صعودی را طی خواهد کرد اما پس از آن روند نزولی آغاز خواهد شد و این روند نزولی تا نیمه سال 2019 ادامه خواهد یافت اما پس از آن دوباره وارد فاز افزایش می شود.

    میزان عرضه و تقاضا برای شمش سرب از سال 2013 تا 2017 نشان می دهد که تقاضا برای شمش سرب در این بازه 5 ساله عموما روند افزایشی داشته و از 11 هزار و 213 تن به 11 هزار و 434 تن رسیده است؛ یعنی طی این بازه 5 ساله، رشدی حدود 2 درصد داشته است. میزان تولید فلز سرب تصفیه شده نیز در این همین بازه رشد حدود 0.6 درصدی پیدا کرد. بنابراین رشد بالاتر تقاضا نسبت به عرضه، زمینه کاهش موجودی انبارها و رشد قیمت سرب را در سال‌های اخیر فراهم کرده است.

    برچسب ها