عصر خودرو

آرمان فتحی عنوان کرد

تاسیس بانک های خارجی برای راه اندازی بورس ارز ضروری است

عصر بازار: هفته گذشته بود که تاسیس بورس ارز در شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید. این شورا که تصمیم گیری سیاست های کلان سازمان بورس را عهده دار است در نخستین گام قصد دارد معاملات آتی ارز را در بورس کالا راه اندازی کند. در این میان اما تصمیم گیران و کارشناسان نخستین گام برای راه اندازی چنین بازاری را تک نرخی شدن نرخ ارز می دانند.

تاسیس بانک های خارجی برای راه اندازی بورس ارز ضروری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴:۰۰

    یک کارشناس بازار آتی با بیان اینکه راه اندازی بورس ارز و تعریف ابزارهای مشتقه برای آن کشور را به سوی توسعه اقتصادی خواهد برد، در گفت و گو با عصر بازار عنوان کرد: برای ورود ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) باید پایه های آن را آماده کنیم که یکی از آنها داشتن ثبات در نرخ ارز است. بر این اساس بورس ارز می تواند به عنوان بازاری که به شناور بودن قیمت ارز و نزدیک شدن نرخ آن به قیمت واقعی کمک زیادی کند. آرمان فتحی افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات پیش رو برای راه اندازی بورس ارز چند نرخی بودن ارز و تعیین قیمت دستوری برای آن است. او اضافه کرد: با توجه به این موضوع بانک مرکزی می تواند با ایجاد نوسان در نرخ ارز، بازار آتی را دچار مشکل کند و اساسا راه اندازی بورس ارز بی معنا خواهد شد.
    فتحی با اشاره به اینکه طبق قانون بانک های خارجی می توانند در مناطق آزاد ایران شعبه داشته باشند، تاکید کرد: برای راه اندازی بازار ارز باید بانک های خارجی ایجاد شوند تا اگر هم قرار است قیمت سنجی صورت بگیرد، ریال ایران بر اساس ارزش واقعی خرید و فروش شود. وی خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن ارز به معنای این است که متقاضی ارز به هر میزان که می خواهد ارز وجود داشته باشد. بنابراین به دلیل نبود بانک های خارجی و در وقاع وجود یک منبع قوی تامین ارز در حال حاضر امکان ایجاد بورس ارز وجود ندارد.
    به گزارش عصر بازار، این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این در حالی است که با تاسیس بانک های خارجی در مناطق آزاد می توانیم بورس ارز به معنای واقعی داشته باشیم چراکه هم منبع بزرگ تامین ارز وجود خواهد داشت و به این ترتیب نرخ های دستوری از بین می رود. وی افزود: این باعث می شود که نرخ ارز به صورت واقعی و تنها بر اساس پیش بینی های موجود در بازار به دست آید. فتحی در پایان گفت: ایجاد چنین بازاری به اعتماد سرمایه گذار خارجی کمک خواهد کرد و درنهایت به بالا رفتن تولید داخلی منجر خواهد شد.

    برچسب ها